Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Auto-memorering av lösenord?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är rätt trött på att manuellt behöva skriva ner alla lösenord till alla de sajter jag besöker i mitt jobb; bildbanker, låsta sidor, kund/leverantörssidor.

Finns det inget program som automatiskt sparar lösenord + URL i nån sammanställande fil eller dylikt varje gång man loggar in på en ny sida? Det skulle verkligen underlätta min vardag..

Senaste Safari gör väl det?

Nej, inte lösenord. Dessutom vill jag att det ska fungera i Explorer (som jag ibland tyvärr tvingas använda)

  • Oregistrerad
  • 2003-06-06 12:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Goldbeach
Nej, inte lösenord. Dessutom vill jag att det ska fungera i Explorer (som jag ibland tyvärr tvingas använda)

Jodå
Fast IE har väl inte det ännu (men det är ju - i sedvanligt MS maner - på gång i nästa...)

Papper och penna?

Nej, inte ens i Safari finns det. Det jag är ute efter är något som sparar lösenorden automatiskt - det är automatiken jag vill åt. Dels för att jag är för slö för att notera lösenord på alla sajter med inloggning, men också för att kunna spara lösenord på en dator med gemensam användning på byrån - tanka-ned-bilder-datorn skulle vara mycket behjälpt av en automatiserad lagring av alla lösenord som fylls i - via Explorer eller Safari.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-06 12:45

I safari så följer 'user' och 'pssw' med inloggad användare och fylls automatiskt i på sidan om man sagt okey till safari att spara det. Har aldrig funderat i vart det hamnar men skulle gissa på "nyckerlringarna" (dvs. samma som Mail etc. använder).
Denna ayutomatik sträcker ju sig inte längre än att man måste fylla i första gången
Har sett att alla siter inte funkar beroende på att - antar jag - att själva 'user'/'pssw' -hanteringen inte ligger på den sidan man fyller i det på...
Samma i mozilla exv.
IE funkar ju inte...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-06-06 13:20

Japp, det stämmer... Safari sparar lösenorden samt annan information för automatisk ifyllnad i "nyckelringen".
För att aktiver funktionen med automatiska lösenord gör du såhär:

Välj Preferences ifrån Safari-menyn och klicka sedan på AutoFill symbolen i övre delen av fönstret. Där kryssar du i rutan framför "User names and passwords".

Vad gäller Explorer ver jag inte om det finns en sådan funktion där. Camino har däremot en lösenords funktion liknande den i Safari.

/arvid

  • Oregistrerad
  • 2003-06-07 01:46

I mappen verktygsprogram i mappen program som skapas vid installation finns ett program som heter nyckelhanteraren som nog är motsvarande till vad som fanns i OS 9. Inte helt intuitivt dock, enligt mig.

Är det möjligt att få autofill på bara username och inte password? Jag vill alltså att usernamet ska fyllas på efter att jag skrivit en bokstav, men lösenordet vill jag skriva i själv. Finns denna möjligheten? Som ju finns i firefox, explorer osv...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-11-20 11:14

För att tvinga (Firefox, Safari) att ge dig möjligheten att spara lösenord, trots att sidan är designad att inte tillåta detta, t.ex. bankers loginsidor, klistra in följande i adressfältet och tryck enter:

javascript:(function(){var%20ca,cea,cs,df,dfe,i,j,x,y;function%20n(i,what){return%20i+"%20"+what+((i==1)?"":"s")}ca=cea=cs=0;df=document.forms;for(i=0;i<df.length;++i){x=df[i];dfe=x.elements;if(x.onsubmit){x.onsubmit="";++cs;}if(x.attributes["autocomplete"]){x.attributes["autocomplete"].value="on";++ca;}for(j=0;j<dfe.length;++j){y=dfe[j];if(y.attributes["autocomplete"]){y.attributes["autocomplete"].value="on";++cea;}}}alert("Removed%20autocomplete=off%20from%20"+n(ca,"form")+"%20and%20from%20"+n(cea,"form%20element")+",%20and%20removed%20onsubmit%20from%20"+n(cs,"form")+".%20After%20you%20type%20your%20password%20and%20submit%20the%20form,%20the%20browser%20will%20offer%20to%20remember%20your%20password.")})();
  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-11-20 12:13

Jag använder LastPass https://lastpass.com/

1
Bevaka tråden