Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad som inte funkar i PowerPoint för Mac 2011

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-01-25 15:44

Hej alla,

Jag körde just mitt första gig med PowerPoint 2011 installerat. Jag gjorde det utan att först ha kört igenom presentationen i föredragshållarvy (OBS skillnaden på föredragshållarvy och bildspelsvy). BIG MISTAKE :">! Det finns flera saker som inte funkar bra i den nya föredragshållarvyn, som gjorde att jag begick flera misstag under min presentation. Här följer de skillnader jag märkt:

  1. PowerPoint uppträder annorlunda vid embedded movies (tidigare startade filmen när man klickade på filmytan (filmobjektet i presentationen), nu krävs det att man först klickar på filmytan, därefter klickar på en ikon för en startpil en bit ned på filmytan. Detta kräver att man är stadig på handen, vilket jag inte alltid är när jag förläser.

  2. I föredragshållarvyn skall förstås den som håller föredraget se nästa bild. Det gör man inte. Om vår bild innehåller flera animeringar så ser vi nästa animering. Det innebär, att när jag visar en bild med ett antal bullets, så kan jag inte se hur många bullets som finns på sidan, jag kan bara se om det finns ytterligare en bullet. Det var en överraskning för mig, eftersom jag tycker om att säga "jag vill nu summera mina fem argument". Nu blev det "jag vill nu summera mina... eh... öh... argument" vilket inte låter särskilt övertygande. Jag kom av mig eftersom jag trodde jag skulle få reda på antalet med en enkel blick på nästa bild. Jag vill förstås se bildens hela innehåll. Jovisst, om man använder lager-på-lager-animeringar kanske denna befintliga funktion är bättre. Men det har ju inte jag. Och hade jag det hade jag använt flera bilder i serie för animeringen.

Övriga buggar:

  1. Funktionen Blekt för bilder lyckas inte längre bleka helt svarta fält, vilket kan ställa till det när du har text framför nerblekta bakgrundsbilder.

  2. Och här är min favorit: när jag under en av publikens legstretchers snabbt går in i PowerPoint för att istället ändra färgen på texten framför den dåligt blekta bilden, så hänger sig PowerPoint på ett sätt som drar med hela Mac:en. Hängningen inträffade när jag använde Esc för att ta mig ur en dialogruta. Till och med Finder och Tvångsavsluta blev otillgängliga, så jag är tvungen att boota om burken och starta presentationen på nytt. Men hallå, det var ju för att slippa sådant dret som jag köpte Mac.

Några grejer som är bra:

  1. Föredragshållarvy kan visas direkt, för att se hur det ser ut utan att först ansluta en andra skärm eller projektor. Det ger ju oss möjlighet att enkelt genomföra det test jag tyvärr inte utförde.

  2. Föredragshållarvyn innehåller ett fält för anteckningar för nästa bild (som ju, som jag beskrev ovan, nu tyvärr innebär nästa animering). Det kan vara bra att kunna läsa anteckningarna till bilden efter den man visar (när den, någongång i farmtiden, verkligen visar nästa bild, alltså).

Fyll gärna på listorna! Bidra gärna med work-arounds!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-02-08 15:14

Jag puffar tråden - är det någon som har något tips för hur jag ser nästa bild i Powerpoints föredragshållarvy?

1
Bevaka tråden