Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken nätverkshårddisk och vilken switch?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2011-01-24 18:10

Hej,

Jag håller på att bygga hus och försöker vara smart innan och tänka på allt.
Förutsättningarna är:
- Macbook pro med plex för att visa media,
- Mac mini (med plex) kopplad till tvn, (koppplad till nätverket med tp-kabel)
- Airport express i varje rum där jag vill ha ljud.
- 100mb fiber till huset (tv, bredband, telefoni).
- Time Capsule 1TB som agerar trådlös nätverksrouter och backup

Jag behöver en extern hårddisk som ska agera lagring för film och musik. Den ska kopplas via usb till TC och helst 2TB. Några tips?
En switch från TC med alla kablarna från alla rum där tp-uttag finns. Vilken Switch?

Bjuder på kaffe när det är klart till den som kommer med en bra lösning, och om någon kommer på något annat jag glömt eller har en annan lösning är även kaffe till den!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-24 18:20

Dra mycket TPkabel. Jag skulle sätta två dubbeluttag i varje rum, diametralt. Du behöver ingen stor switch, jag skulle föredra en korskopplingspanel istället. Då kan du välja vilka uttag som ska vara online från switchen, eller tom köra telefon i några.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2011-01-24 22:01
Ursprungligen av kenjon:

Dra mycket TPkabel. Jag skulle sätta två dubbeluttag i varje rum, diametralt. Du behöver ingen stor switch, jag skulle föredra en korskopplingspanel istället. Då kan du välja vilka uttag som ska vara online från switchen, eller tom köra telefon i några.

Tack för tipset. Jag har verkligen laddat på med uttag (även fast jag mest bara kommer använda dessa till tv, resten trådlöst).
Jag har dock letat runt efter sk korskopplingspanel och inte hittat något?! Heter detta något annat, hur ska jag hitta det i de vanliga databutiker på webben?

Kaffe väntar till våren

Kanske kenjon syftar på patch panel som är precis som han beskriver, koppla in/ut ledningar till rum som ska vara online/offline.
Med tiden när du har blivit mogen nörd eller har lust kan du även styra online/offline genom att styra en övervakningsbar switch.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-25 09:27

För patchpanel behöver du en sånhär:

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=52-000-54&toc=20689

Till detta behöver du naturligtvis RJ-45 kontaktdon.
Nätverkskabel köper du på lösmeter, köp kat6 så du är någolunda framtidssäker.

Switch skulle jag rekommendera en Cisco/Linksys smalloffice. Dom är billiga som tusan och har ett trevligt webbgränssnitt. Alla portarna är ju Gigabit, vilket är trevligt och rätt framtidssäkert. Typ en sånhär CISCO SRW2024P 24-PORT GIGABIT SWITCH POE (går att få den billigare än dustin)

Du kan även satsa på en PoE switch så du kan köra ip-telefoni eller dina trådlösa prylar med ström över ethernet, då är den här väldigt prisvärt även om du inte tänker ha SÅ många uttag

HP PROCURVE POE SWITCH V1905-48

Ursprungligen av studiox:

Typ en sånhär CISCO SRW2024P 24-PORT GIGABIT SWITCH POE (går att få den billigare än dustin)

Länkarna till Dustin fungerar inte (åtminstone inte just nu). Här är länkar till Prisjakt i stället:
Cisco SRW2024P - Hitta lgsta pris, omdmen och information om Switchar
HP V1905-48 - Hitta lgsta pris, omdmen och information om Switchar

  • Oregistrerad
  • 2011-01-25 20:15
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Länkarna till Dustin fungerar inte (åtminstone inte just nu).

Dom fungerar alldeles utmärkt, förmodligen har du varit inne på dustinhome och då fungerar inte länkarna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-25 10:28
Ursprungligen av Lucaci:

Bjuder på kaffe när det är klart till den som kommer med en bra lösning, och om någon kommer på något annat jag glömt eller har en annan lösning är även kaffe till den!

Lucaci,

Bygger du hus rekommenderar jag teknikforumet på www.byggahus.se

Där pratas mycket om val av komponenter och hur man lämpligast skapar sitt optimala nätverk.

Lycka till,

- Torkel

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2011-01-25 13:03

Tack som fasen för alla tips. Ska kolla in bygghus också men jag gillar verkligen engagemanget och svaren i detta forum. Sen passar det ju bra eftersom jag kör apple nästan rakt igenom

Följdfrågorna är då
1. Varför köra med en switch när jag kan ha en patchpanel? Det skiljer ju rätt mycket i pris. Fördelar/nackdelar?
2. Vad är skillnaden mellan gigabit och ethernet? I vilka produkter ska jag tänka på detta?
3. Som det ser ut nu så kommer jag ha Tele2 som helhetsleverantör, tv, telefoni, bredband. Något jag behöver tänka på här med ip telefobi som studiox sa?
4. Vilken nätverkshårddisk lirar bra ihop med TC, vad rekommenderar ni att jag ska köpa om jag vill koppla den till Time Capsulen och titta på innehållet via plex. WD My Book 2TB och usb 3.0 är jag inne på? Western Digital Mybook Essential 2TB USB3.0 2 TB extern hårddisk med USB 3.0

Tack än en gång. Mycket kaffe lär det bli

Ursprungligen av Lucaci:

Tack som fasen för alla tips. Ska kolla in bygghus också men jag gillar verkligen engagemanget och svaren i detta forum. Sen passar det ju bra eftersom jag kör apple nästan rakt igenom

Följdfrågorna är då
1. Varför köra med en switch när jag kan ha en patchpanel? Det skiljer ju rätt mycket i pris. Fördelar/nackdelar?
2. Vad är skillnaden mellan gigabit och ethernet? I vilka produkter ska jag tänka på detta?
3. Som det ser ut nu så kommer jag ha Tele2 som helhetsleverantör, tv, telefoni, bredband. Något jag behöver tänka på här med ip telefobi som studiox sa?
4. Vilken nätverkshårddisk lirar bra ihop med TC, vad rekommenderar ni att jag ska köpa om jag vill koppla den till Time Capsulen och titta på innehållet via plex. WD My Book 2TB och usb 3.0 är jag inne på? Western Digital Mybook Essential 2TB USB3.0 2 TB extern hårddisk med USB 3.0

Tack än en gång. Mycket kaffe lär det bli

  1. Du måste ha en switch oavsett om du använder patch panel eller inte. Patch panel ger dig flexibilitet som du kanske inte behöver… Vissa routrar har en switch inbyggt men ofta för få portar…

  2. Ethernet är protokoll och gigabit är hastighet. När du bygger nytt bör du ha högsta möjliga klass som du har råd med på Ethernetledningarna. Jag rekommenderar Cat 6a som är framtidssäkrad. Allt från Cat 6 och uppåt är gjord för gigabit hastighet. Det finns även en Cat 7, men är nog lite väl dyr och klumpig…

  3. Om du vill ha IP telefoni och kör tunga videoströmmar från egen server till egen dator bör du ha en egen liten billig switch enbart för IP telefon delen. 2 fördelar får du: redundans och färre störningar vid IP telefoni samtal. Båda switcharna kopplar du till samma router.

  4. Den frågan lämnar jag över till någon som har en hårddisk kopplat till TC.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2011-01-25 16:32
Ursprungligen av Lucaci:

Något jag behöver tänka på här med ip telefobi som studiox sa?

Vill även klargöra att detta inte handlar om någon skräck för ip telefoni utan är bara ett stavfel

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2011-01-25 16:30

@the real viking, Tack, kanon info verkligen. Du borde ta bort V och I i ditt namn!:)

Messade precis elektrikern för att säkerställa att det är Cat 6a ledningar så tack för det tipset. Sammanfattningsvis så har jag kommit fram till att det blir en av switcharna som studiox rekommenderade!

Då är det bara en fråga kvar då och det är fråga 4?

Ursprungligen av Lucaci:

@the real viking, Tack, kanon info verkligen. Du borde ta bort V och I i ditt namn!:)

Jag bockar och bugar!

Vill du bli av med gamla telefoner kan du köpa äkta IP telefoner t.ex. på Dustin. De är visserligen dyrare, men fungerar som helt vanliga telefoner och med POE (Power over Ethernet) får de ström över Ethernetledningen. Med rätt utrustning (t.ex. IP PBX server såsom Asterix [gratis]) kan man även ringa internt. Man kan även ha egna nummer, t.ex. huvudnummer och undernummer eller eget nummer (för barn t.ex.). Studiox kan nog säkert komma mer mer värdefulla tips.

  • Medlem
  • 2011-01-27 10:54

Har läst tråden med intresse, men inga länkar verkar funka - kan inte ni som tipsat om produkter skriva ut vad de heter så kan man googla i alla fall?

Ser just nu att länkarna bytt både namn och adress, det känns lite skakigt... meddelar vederbörande om denna bugg.

Har sannolikt att göra om man är inloggad eller ej.

Länkarna funkar för mig

  • Medlem
  • 2011-01-27 11:19

Som sagt, har rapporterat detta som en bugg. Länkarna beter sig olika - ibland funkar de och ibland inte. Troligen något script som ballar ur.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-27 12:41
Ursprungligen av lime:

Som sagt, har rapporterat detta som en bugg. Länkarna beter sig olika - ibland funkar de och ibland inte. Troligen något script som ballar ur.

Ja, eller din dator.

1
Bevaka tråden