Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddiskbyte - hjälp att installera om

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • lidingö
  • 2011-01-24 18:55

Min macbook gick sönder för ett tag sedan. När man startade datorn syntes en mapp med ett frågetecken på. Vi gick till macoteket och de sa att hårddisken skulle bytas ut. Nu har jag alltså bytt ut hårddisken och satt i installationsskivan, men kommer bara till steg 3. Där står det: välj enhet att installera os x på (nåt sånt), det kommer inte upp några alternativ och jag kan inte gå vidare. Någon som vet vad man kan göra?

Ursprungligen av malinl:

Min macbook gick sönder för ett tag sedan. När man startade datorn syntes en mapp med ett frågetecken på. Vi gick till macoteket och de sa att hårddisken skulle bytas ut. Nu har jag alltså bytt ut hårddisken och satt i installationsskivan, men kommer bara till steg 3. Där står det: välj enhet att installera os x på (nåt sånt), det kommer inte upp några alternativ och jag kan inte gå vidare. Någon som vet vad man kan göra?

Har du säkerställt att hårddisken är partitionerad med Mac OS X Extended?

Du kan använda Formatting & Partitioning a Hard Drive in OS X som guide för att veta hur du gör för att partitionera utrymmet på din hårddisk till att bli Mac OS X Extended (Journaled). Du ska dock ENDAST ha en partition under val av Volume Scheme. Se också till att det står på GUID Partition Table under alternativet "Options" innan du tar Apply.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-24 19:44

Du kan gå vidare med "Skivverktyg" som finns högst upp i meny-raden. Din hårddisk måste formateras. I "Skivverktyg" ska du markera din nya hårddisk och sedan gå till "Partitionera". Välj "Volymsystem" och 1 partiton. Tryck på "Avancerat" välj GUID-partition och tryck på OK. Skriv in det namn som du vill ha på hårddisken på "Namn" och tryck sedan på använd. På fönstret som kommer upp tryck på "Partitionera" och när formateringen är klar ska du stänga "Skivverktyg" och fortsätta att installera.

  • Medlem
  • lidingö
  • 2011-01-25 22:55

Ville bara tacka så mycket för hjälpen! Datorn fungerar utmärkt.

1
Bevaka tråden