Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Monterat Verax

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med viss rädsla så skruvade jag in det kompletta Verax kittet... fick 2 skruvar över och har inte en aning varirån dom kom Det mötte inga direkta svårigheter, gjorde allt extremt sakta - kanske 3 timmar efter som jag aldrig pillrat med sådant förut. Använde ursprungliga nätdelen och inte apples uppgradering. Det enda som var lite bökigt var att få loss en av skruvarna ( en liten säkerhetsplatta som håller kylflänsarna.

Det stod att man skulle göra ren procesorernas ovansida men inte vad man skulle använda så jag tog en liten fuktig bommulstrasa och eftertorkade med en torr trasa, sedan droppade man 1 droppe av en värmeledande pasta på dom innan man satte på den nya kylflänsen ( den som ligger på det röda pappret ). Provstartade sedan med luckan öppen och såg att fläktarna verkligen arbetade. När sedan montiorn och allt var inkopplat så var den under 10 ,inuter lika tyst som min gammla Cube för att sedan höras en aningen mer. personliga uppfattningen måste bli att det var värt pengarna... får nu hoppas att jag inte gjort något alvarligt fel som tar död på maskinen.

Den lilla 80 mm fläkten träs på en sorts gummipinnar som man sträcker så att dom sedan håller fast den.... 5 volt. Procesorfläktarna får 12 volt. Nätdelens nya fläktar har små gummikussar som dämpar vibrationer och där tillförs även en temperaturavkännare som ska ha en exakt placering.

Nu ska termometern fram för att se om något förefaller överhettat.

*Tycker nästan att det hela börjar verka en aning perverterat*

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
*Tycker nästan att det hela börjar verka en aning perverterat*

Perverst eller inte - inlägget från mig kom efter att andra bad mig återkomma när paketet hade kommit. Det är ju inte helt utan anledning som detta kitt har tagits fram av Verax.

Olle

Tack för infon Olle, mitt paket ligger och väntar på posten. Det har rapporterats på g4noise.com om en del problem med överhettning som innebär olika krascher etc, inget du har upplevt? Står din maskin på 24/7?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Perverst eller inte - inlägget från mig kom efter att andra bad mig återkomma när paketet hade kommit. Det är ju inte helt utan anledning som detta kitt har tagits fram av Verax.

Olle

Nej, det vet jag väl.
Jag fick min apparat moddad med en ny CPU-fläkt, det räckte för att jag skulle bli nöjd. En Pabst fick jag efter många om och men.
Alla datorer väsnas, det vet vi. Min lät för jävligt innan den nya fläkten, nu låter den också, men inte värre än andra i samma klass.
På jobbet har jag en dubbelpropp 800 FW, den som numera är hyfast tystad. Sen har jag en PB 17" också, den är mer eller mindre ljudlös. Ett tips bara i största välmening.

Skulle tro att den är på ca: 6 timmar/ dygn. Temperaturen ligger för nädelens utblås på 48°C och processorutblåsen på 42°C - om några dygn tänker jag se om värmecensorn sparkar igång senare ifall jag byter till 360 watts nätdel.

Du har säkert nämt det tidigare någonstans men vilken G4:a har du? Har du en eller flera diskar i den? Några extra PCI-kort? Du får ursäkta om jag är lite frågvis jag försöker bara övertyga mig själv om att allt kommer att fungera även för mig, he.

OK Nurell, så ditt *tips* är att du är nöjd - grattis, tyvärr gäller det inte alla. Visst, Apples modifikation gjorde det avsevärt bättre i 3 dygn men efter det så var det lite si och så för åtskilliga av oss. Jag hade fått lite upphovsrättsersättning så det var OK att testa ytterligare lite, ser det inte som totalt bortkastat men hade iof kunna nöja mig med Apples lösning även fast Papsfläkten knorrade lite väl ofta.

Jag har MDD 2x1 GHz med endast originaldisken, platt 17 tummare från Apple, samt en extern FW-disk som alla möjligen påverkar lite. Inga extra kort. 80 mm fläkten tar inte ström från moderkortet, dvs. så går den på konstant varvtal.

Olle

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
OK Nurell, så ditt *tips* är att du är nöjd - grattis, tyvärr gäller det inte alla. Visst, Apples modifikation gjorde det avsevärt bättre i 3 dygn men efter det så var det lite si och så för åtskilliga av oss. Jag hade fått lite upphovsrättsersättning så det var OK att testa ytterligare lite, ser det inte som totalt bortkastat men hade iof kunna nöja mig med Apples lösning även fast Papsfläkten knorrade lite väl ofta.

Jag har MDD 2x1 GHz med endast originaldisken, platt 17 tummare från Apple, samt en extern FW-disk som alla möjligen påverkar lite. Inga extra kort. 80 mm fläkten tar inte ström från moderkortet, dvs. så går den på konstant varvtal.

Olle

Jag vet egentlgern inte varför jag svarar på detta, men en dator måste ju få väsnas. Jag vet att MDD-burkarna låter, eftersom jag själv har en. Men den är betydligt lugnare nu med Pabst-fläkten. Och jag tror inte att den har humörsvängningar när den låter mer eller mindre. Jag har haft ett antal G4or och alla har väsnats, men den nyaste G4an lät mer än de andra. Och det var CPU-fläkten som väsnades. Nu är den utbytt och de andra fläktarna hörs ju de också, men inte så det stör så till den milda grad som vissa upplever.
Jag har aldrig förväntat mig att en dator ska vara ljudlös, medger att jag blev förbannad när nya G4an lät som den gjorde, men det ar en smal sak att få ner ljudnivån på normal nivå.
Ny CPU-fläkt bara, sen blev allt frid och fröjd. För det är den som låter.

Hos mig väsnades nätdelsfläktarna nästan värre så vi har olika upplevelser. När jag fick apples kitt så föredrog jag att använda den gamla 120 mm fläkten i kombination med en dubbel hårdiskfläkt... men den nya 120 mm fläkten så knorrade den friskt när den varvade ned. Skit samma - alla hittar sin lycka på olika sätt.

Olle

  • Oregistrerad
  • 2003-06-04 18:49

Tack för rapporten Olle. Kanske blir till att skaffa Verax i alla fall.:rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Jag vet egentlgern inte varför jag svarar på detta, men en dator måste ju få väsnas.

Nej, en dator MÅSTE inte väsnas, och framför allt SKA det inte väsnas. ATT det väsnas beror på lama konsumenter.

Jag tillhör dem som tycker att Apples Powermacar låter mer än vad de borde. Jämfört med en del PC-tillverkare som lyckats få ner ljudet betydligt och med vassare processorer. Det tråkiga är att Apples kunder är hänvisade till att modifera undermåliga konstruktioner från Apple. Så protestera HÖGLJUTT så att Apple hör. Hellre en väsnade konsument än en väsnade dator.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Tommy Lyxell
Så protestera HÖGLJUTT så att Apple hör. Hellre en väsnade konsument än en väsnade dator.

Jag tror Apple mer än väl fattat hur de drabbade MDD-ägarna upplevde företaget och att deras renomé fick sig en rejäl skavank. Skulle tro att något sådant inte kommer att inträffa de närmsta åren. Noterade att nätdelsfläktarna spinner upp en aningen vid ca: 41-45°C ( 400 watts nätdel ). Vid 47°C så ökar dom ytterligare ett litet snäpp. Fortfarande ett ganska snällt konstant ljud. När jag får tid över så ska jag testa 360 watts nätdelen i förhoppningen att dom stannar på lägsta varvtalet. OM någon hinner testa detta innan mig så please kompletera denna tråd med era omdömmen.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-04 22:28

Monterade fläktarna i nätdelen igår. Ingen skillnad på tempraturen (ligger fortfarande ~ 20 över rumstemperatur) men kring 45 nånstans så startar fläkten vid superdriven så den kopplade jag ur (efter att ha kollat på G4noise).

  • Medlem
  • 2003-06-04 23:23

Olle och Nurell

Ni har ju olika datorer, eller?
En FW800 med nya nätdelen och Olle en MDD.

Citat:

Skrevs ursprungligen av SV O
Monterade fläktarna i nätdelen igår. Ingen skillnad på tempraturen (ligger fortfarande ~ 20 över rumstemperatur) men kring 45 nånstans så startar fläkten vid superdriven så den kopplade jag ur (efter att ha kollat på G4noise).

Menar du den fläkten som sitter på moderkortet... väsnas den ??? Hjälpte detta något... räknar själv med att OM jag stoppar i min gamla men tysta PCI-fläkt så bör temperaturen vid nätdelen minska 4-5 grader, dvs att jag hamnar snubblande när brytpunkten för var det minimala oväsendet kickar igång.

Väntar på att någon på G4Noise ska rapportera lite om 360 watts nätdelen och om den lämpar sig bättre än 400 watts nätdelen... letar efter alla små enstaka grader för att mitta brytpunkten - den bör gå att få lika syst som en Cube.

Olle

Sablar vad sugen jag blir på att installera mitt kitt, kommer hem imorgon men har inte hämtat ut mitt företagspaket från posten med kittet, undrar om det går att göra en Lördag..... nåja.

Skall installera det i min FW 800 med det "nya" 360 Watts strömagget. I verax kittet är det så att man ställer ner fläkten som sitter och kyler DVD/CD-R enheten til 7Volt eller är det ett "fulhack"? Läste lite om det på g4noise men fick inte riktigt grepp om det....

  • Oregistrerad
  • 2003-06-05 21:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Menar du den fläkten som sitter på moderkortet... väsnas den ??? Hjälpte detta något...

Ja just den. Den väsnas ganska mycket märkte jag efter installationen. Det bör jar redan vid 42°C. Vet inte om den den lät mer nu än innan eller om den bara var "överröstad" tidigare. Det hjälper helt klart att koppla ur den. Om den behövs när man bränner skivor vet jag inte. Skulle vara intressant att höra vad verax säger om det.

Nu är rumstemperaturen 26°C och ut från nätdelen 47°C

Citat:

Skrevs ursprungligen av SV O
Nu är rumstemperaturen 26°C och ut från nätdelen 47°C

Nu kör jag med 360 watt´aren och med översta PCI-luckan borttagen. ( Verax M10 samt Verax M11 ). Burken har varit igång i 20 minuter och jag kan höra någon fläkt men först om jag fysiskt lägger örat mot sidan av datorn. Datorn står vid min öppna balkongdörr och gissningsvis är temperaturen vid insuget ca: +18>20°C

PSU - 42°C
Procesorerna - 38°C

När det hade gått 30 minuter så var temperaturerna 43°C respektive 39°C och då hörs ett svagt ljud

När det hade gått 40 minuter så var temperaturerna 45°C respektive 41°C och då hörs ett svagt ljud, pyttelite starkare än för 10 minuter sedan. ( Motsvarar ungefär när Tibooken kör sitt svagaste fläktljud).

Får efter 45 minuters test en känsla av att skillnaden mellan 400 watt och 360 watt motsvarar ca: 5-6°C

Återkommer framöver med siffror på hur en PCI-fläkt evakuerar varmluftfickan högst upp.

Olle

Citat:

Skrevs ursprungligen av SV O
Det hjälper helt klart att koppla ur den. Om den behövs när man bränner skivor vet jag inte. Skulle vara intressant att höra vad verax säger om det. Nu är rumstemperaturen 26°C och ut från nätdelen 47°C

Jag kopplade ur min CD/DVD-fläkt och temperaturen steg bara 1 grad. Kollade hos G4Noise och ett svar hade kommit:

From Verax: Although it's not strictly necessary, if you want to run the drive bay fan, it's better to run it at 5V from a power connector (using a Y-cable adapter like the one they supply for the fan on the mounting plate), because otherwise the motherboard tells the fan to run at full speed by sending it 12V. The motherboard does this because it can't see the big 120mm case fan, now that it's no longer connected. The motherboard is trying to control the temperature, but the temperature is fine - it's confused because the Verax kit is doing all the cooling.

At least that's my understanding of an explanation given me by Verax.

Verax lär snart erbjuda en övergångskabel så att man kan köra den på 7 volt, dvs. så att moderkortet inte lurar den att köra med 12 volt - skulle gissa på att dom sänder den helt gratis och att den kommer att ingå i paketet för dom som är på väg att beställ.

Har nu i 1 timme kört med konstant +21°C vid insuget - +46°C vid PSU utblåset och +42°C vid procesorutblåset så jag är knappast orolig över att sabba DVD-brännaren IFALL jag INTE använder den.

Olle

Pabst.. heter det inte Papst?

Jag bytte fläktar i min Sawtooth, 80 mm Pap(b?)st och 120 mm Panflo... tystare, men skall även kolla på helt passiv kylning.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Pabst.. heter det inte Papst?

Jag bytte fläktar i min Sawtooth, 80 mm Pap(b?)st och 120 mm Panflo... tystare, men skall även kolla på helt passiv kylning.

Pabst heter det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-07 13:20

Var köper man Pabst-fläktar billigast? Behöver dels den stora propellern vid PCI-platserna, dels lilla snurran i nätdelen. Tackelitack på förhand.

1
Bevaka tråden