Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När köpte du en DVD-film senast?

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi följer omröstningen om "när köpte du en CD-skiva senast" med spänning och drar igång en liknande tråd med fokus på DVD!

När köpte du en DVD-film senast?
Om det var ett tag sedan - vad beror det på?

Var nog 5-6 år sen, minst.

Köper en del bluray-filmer, men inte i lika stor omfattning som jag köpte DVD-filmer förr.

För tre dagar sen kom en välgörenhetsfirma hem till oss och hämtade en låda med DVD i källaren. Den har stått där i snart två år och innan dess hade jag dem i förra lägenheten i en låda där de inte användes.

Men det sved ändå på något konstigt sätt när jag gav bort dem. Vet inte varför. Har ingen DVD-spelare hemma och allt var SD-upplösning, vilket jag lämnat för rätt länge sen.

Snart 2 år sedan... Efter jag skaffade ett PS3 så ska allt vara Bluray, jag har helt enkelt blivit kräsnare. Tyvärr kan man inte riktigt samla Bluray på samma sätt pga pris-skillnaden, men man vill inte heller köpa något på DVD om man ändå kommer tänka -"Fan jag skulle haft den här på Buray istället" varje gång man ska se filmen.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-23 20:35

2010. Köper faktiskt en helt del tv-serier på DVD. Senast The Wire-boxen. Film försöker jag köpa i Bluray. Senast jag köpte film på DVD var nog 08/09, nån gammal guldrulle man hittar i kassan på ICA.

Jag köpte faktiskt ett par DVD-filmer som inte fanns på Blu-ray förra året. Det är i princip bara sådana filmer som jag köper på DVD numera, sådana som inte finns på Blu-ray.

Jag har 200+ Blu-ray-filmer och 300+ DVD-filmer i min samling.

Senast redigerat 2011-01-23 21:45

I slutet på 2010.
Några Disney DVD:er som inte finns i annat format...

Jag köper mina filmer på DVD. De kostar ju ingenting, man får ofta toppfilmer för 20-30 kronor, och upplösningen räcker gott för mig. (För att inte tala om alla bra filmer som bara finns på DVD.) Men jag har ingen fillion-tums-TV över hela väggen, utan ser oftast filmerna på datorskärmen.

Jag har valt att avstå från DVD i alla dess format tills dess att man kan köpa/hyra film precis som man gör i USA. Tills dess är Pirate Bay min vän. Jag tänker inte köpa en Blu-Ray skiva och sen bli inlåst. Jag vill kunna se filmen på min iPhone, iPad, Apple TV eller i datorn.

Köper fortfarande DVD:er till barnen och mig. Gillar inte att pirata och då finns tyvärr inga vettiga enkla ärliga alternativ. Och att vänta på Apples lösning känns lönlöst.

Ursprungligen av Leftrustle:

Köper fortfarande DVD:er till barnen och mig. Gillar inte att pirata och då finns tyvärr inga vettiga enkla ärliga alternativ. Och att vänta på Apples lösning känns lönlöst.

Håller med, det är trevligt att ha "riktiga" kopior. Lite synd bara att måste slösa plast och plats för det, men jag vill inte ha piratkopior. Och Blue-Ray går bort så länge det inte sitter i Macen.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-01-24 08:26

Så sent som i lördags...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-01-24 11:34

Köper alla filmer till mig själv som BR eller nedladdning numera, dock så blir det en liten del DVD när det gäller barnfilmer.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-01-24 11:57

Har inte köpt en film på några år nu. Det är så smidigt att se dessa på "annat sätt" som vi inte diskuterar här.

Skulle man slippa vänta 6-12 mån på att filmer man vill se kommer ut på dvd/blu-ray skulle jag kunna tänka mig att betala för dessa men den möjligheten finns inte så det får vara som det är tills vidare

Bio är inget för mig heller.

Ursprungligen av kainen:

Har inte köpt en film på några år nu. Det är så smidigt att se dessa på "annat sätt" som vi inte diskuterar här.

Skulle man slippa vänta 6-12 mån på att filmer man vill se kommer ut på dvd/blu-ray skulle jag kunna tänka mig att betala för dessa men den möjligheten finns inte så det får vara som det är tills vidare

Bio är inget för mig heller.

Håller med till 100%.

Intressant att så många köper DVD-skivor fortfarande, det hade jag inte trott!

Vi har inte ens en DVD-spelare (sedan 2007) och jag skrattade lite åt en kompis som berättade att dom hyrt DVD förra helgen.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-01-24 14:00
Ursprungligen av Björnström:

Intressant att så många köper DVD-skivor fortfarande, det hade jag inte trott!

Vi har inte ens en DVD-spelare (sedan 2007) och jag skrattade lite åt en kompis som berättade att dom hyrt DVD förra helgen.

Vet inte om jag har rätt men då du säger att du inte har någon DVDspelare menar du då även Blu-rayspelare? På vilket sätt konsumerar du då film, förutom bio då?

Kollade på en film via cdon demand för en vecka sedan direkt streaming. 24 Mbit ADSL >konstant minst 16 (bredbandskollen). Filmen stannade 200 ggr och laddade några sekunder. Jag skojar inte. Maken till irriterande filmtittande har jag inte varit med om. Kunde man spola tillbaka - Nej. Uruselt. Vad finns det för vettiga alternativ, som inte inbegriper amerikanskt konto på iTunes Store? Voddler är IMO riktigt ruttet också

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-24 13:53
Ursprungligen av Einar Lindgren:

Kollade på en film via cdon demand för en vecka sedan direkt streaming. 24 Mbit ADSL >konstant minst 16 (bredbandskollen). Filmen stannade 200 ggr och laddade några sekunder. Jag skojar inte. Maken till irriterande filmtittande har jag inte varit med om. Kunde man spola tillbaka - Nej. Uruselt. Vad finns det för vettiga alternativ, som inte inbegriper amerikanskt konto på iTunes Store? Voddler är IMO riktigt ruttet också

Headweb har fungerat bra de gånger jag har testat. Lite klent utbud bara....

Köper oftast Blu-Ray, men en och annan DVD köps fortfarande eftersom priset ofta är lågt. Hur gör ni andra som har slängt ut DVD-spelaren för flera år sedan? Använder ni Blu-Ray, eller finns det vettiga, lagliga alternativ att se HD-material (lite samma fråga som MatsOlov har)?

Ursprungligen av Striberger:

Köper oftast Blu-Ray, men en och annan DVD köps fortfarande eftersom priset ofta är lågt. Hur gör ni andra som har slängt ut DVD-spelaren för flera år sedan? Använder ni Blu-Ray, eller finns det vettiga, lagliga alternativ att se HD-material (lite samma fråga som MatsOlov har)?

Det finns inga vettiga lagliga alternativ för att se HD-material (säg med en bitrate på 30-40Mbit/s som Bluray ofta levererar).

Jag hoppas att det kommer, men är tveksam till att det kan ersätta Bluray/nedladdning, iom den bandbredd som krävs för att få full 1080p.

Vi har ingen Blu-Ray spelare och jag har nog aldrig sett en film i full HD (enda undantaget är SuperBowl förra året). Så det hänger nog på behov helt enkelt

Ursprungligen av Björnström:

Vi har ingen Blu-Ray spelare och jag har nog aldrig sett en film i full HD (enda undantaget är SuperBowl förra året). Så det hänger nog på behov helt enkelt

OT: NFL i HD är fantastiskt!

Någon gång förra året. Köper enbart DVD om det inte finns på Blu-Ray.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-24 20:54

Köpte på mig en liten blu-ray samling 2010 för min tvs skull. full hd är trevligt. sedan småköper jag DVD filmer ,när dom är så billiga som 9 kr stycket och 19 kr stycket då kan jag inte stå emot. men jag tittar inte på dom.....

hehehehehee... måste nog sluta med. domt tar ju en j...vla plats .

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-24 21:12

Trots att det skiljer ca 15 år mellan CD och DVD känns det senare formatet otroligt mer omodernt jmf med det första. Det är en plåga att kolla på DVD (eller annat material i låg upplösning) på en relativt stor Full-HD TV, eller motsvarande, från nära håll. Har inte köpt en DVD på snart 5 år och köper bara Blu-Ray, när jag köper filmer.

Har flera kartonger med DVD-filmer som bara står och skräpar. Ska nog ta och göra som AndreeMarkefors och skänka bort det...

Ursprungligen av Solid:

Trots att det skiljer ca 15 år mellan CD och DVD känns det senare formatet otroligt omodernt. Det är en plåga att kolla på DVD (eller annat material i låg upplösning) på en relativt stor Full-HD TV, eller motsvarande, från nära håll. Har inte köpt en DVD på snart 5 år och köper bara Blu-Ray, när jag köper filmer.

Har flera kartonger med DVD-filmer som bara står och skräpar. Ska nog ta och göra som AndreeMarkefors och skänka bort det...

Håller med, DVD känns riktigt uråldrigt, kass bild om man har en hyfsat stor TV. Har ett par hundra DVD-filmer tror jag, någon som vet vart man kan skänka mot avhämtning?

Vi borde arrangera något ihop - jag har också en massa skivor...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-24 22:16

Jag vill inte äga en massa filmer. Ser en film max 3 gånger och sedan vill jag inte ha den. Tar plats hemma och dyrt är det också (BR)

Skulle så klart vilja ha iTunes movie store i Sverige men använder inte det som skäl att se saker utan att betala för mig. Alltså hyr jag allt på videobutiken. Suck, känns inte så 2011 direkt men vad ska man göra.

Finns ju den här sidan som jag brukar använda mig av: bytDVDbox.nu - En tjänst för byte av begagnade dvdboxar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-25 20:22

Har inga problem med att betala för mig, utan tillfredsställer gärna mitt behov av att äga en film fysiskt då och då... Men senaste tiden blir det bara BluRay.

Bevaka tråden