Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När köpte du en CD-skiva senast?

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kvällens middagsdiskussion kring CD-skivor mynnar ut i denna diskussion och omröstning. När köpte du en CD-skiva senast?

Om det var ett tag sedan - vad beror det på?

2009 tror jag, helt meningslöst att köpa musik på plastskivor som ändå bara ligger och skräpar.

Länge sen, men köpte 4 vinyler för en vecka sen så jag röstade 2011 ändå. Hoppas det är ok.

Ursprungligen av Leftrustle:

Länge sen, men köpte 4 vinyler för en vecka sen så jag röstade 2011 ändå. Hoppas det är ok.

CD-skivor gäller det, så inte ok.

Helt ok att köpa vinyl tycker jag, det gör jag själv ibland.

Minns inte, troligen före 2007 (så jag valde det alternativet)
Känns numera bara som ett mellanformat - det ska ändå över till itunes eller liknande

2008 var det nog senast. Idag köper jag hellre via iTunes Store. Det är smidigt och allt kommer direkt i min telefon. Problemet med CD-skivor är att jag inte orkar sitta och byta skiva, samt att jag faktiskt inte längre har en portabel CD-spelare. Förvisso kan man komprimera ner allt i datorformat, men det känns lite meningslöst att ta omvägarna.

I höstas tror jag det var, cd är ett bra arkivformat som inte krashar och försvinner. Men i ärlighetens namn har det blivit mer och mer online i takt med att alla konstiga inlåsningar försvinner.

Vi har inte haft en DVD-spelare i lägenheten sedan 2007!

Ursprungligen av Björnström:

Vi har inte haft en DVD-spelare i lägenheten sedan 2007!

Det förvånar mig nog mer.

Jag körde projektor fram till hösten 2008, men sen dess har vi heller inte DVD.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-01-23 19:58

Jag köpte en CD-box 101010, Adolphson och Falk, samlings-boxen. Inte dumt att få den hemskickad med handskriven adress, avsändare Greg FitzPatrick

Ursprungligen av bollman:

Jag köpte en CD-box 101010, Adolphson och Falk, samlings-boxen. Inte dumt att få den hemskickad med handskriven adress, avsändare Greg FitzPatrick

Najs, den skulle jag också vilja ha. Lite för dyr för mig, tyvärr.

Min senaste CD-skiva var Pages nya skiva "Nu" som jag köpte i somras.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-25 20:26
Ursprungligen av bollman:

Jag köpte en CD-box 101010, Adolphson och Falk, samlings-boxen. Inte dumt att få den hemskickad med handskriven adress, avsändare Greg FitzPatrick

Stort!

Vi kör en systerdiskussion om DVD-filmer också!
http://www.99.se/itunes-musik-film/284133-nar-kopte-dvd-film-senast.html

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-23 20:02

Inte köpt en skiva i affär eller online på väldigt många år. Köpte en cd på nån up-and-coming artists livekonsert 2009. Aluminiserade plastbitar känns helt fel - och som BlackSMP sa så ska det ju ändå bara rippas in i iTunes... Brukar dock ibland få cd i julklapp, etc, så biblioteket växer fortfarande.
Numera är Amazonmp3.com alltid förstahandsval och iTMS andrahandsval. Föredrar det mer öppna mp3-formatet.

Vore också kul att se folks split mellan rippad cd/köpt digitalt/fått av nära vänner/sjörövat. Jag är nog 50/33/16/0.1

Jag fick välja 2010 för att inte ljuga, men många CD var det inte. Endast skivor jag inte kunde hitta digitalt.

Köpte en CD på MediaMarkt i Kalmar 27 november 2010 för 19,- Jag tyckte det var en rimlig kostnad (lite småländsk som man är). Köper annars allt på iTunes Store, om jag inte hittar billigare på Amazon eller likn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-23 20:20

Jag har köpt någon barnskiva till bilen typ 2008/07 men innan dess var det säkert 2005/06 som jag köpte senaste CD skivan

DVD köper jag imellanåt fortfarande, dock bara filmer jag inte kan få tag på via iTunes (eller barnfilmer)

Jag menar hur ska jag annars få tag på Mega Shark vs. Giant Octopus?

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-01-23 22:47
Ursprungligen av Tangen:

Jag menar hur ska jag annars få tag på Mega Shark vs. Giant Octopus?

Exakt! Suverän film, fattar inte hur den inte kunde gå upp på svenska biografer....

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-23 20:48

Jag köper fortfarande CD-skivor för att ha som backup och få möjligheten att rippa in lossless utan något DRM. Har hänt att jag köpt direkt från iTunes Store med men då är det för att jag är lat, och ljudkvalitén inte är viktig för det albumet.

Nu har ju Apple höjt bitrate och tagit bort DRM, så jag kan tänka mig att testköpa nåt album för att testa.

Här är det "Feng-Shui"-stuket på inredningen.

Så lite bröt som möjligt framme, alt bakom luckor (skåp, i lådor osv). Få prydnadssaker.
Få störande färger, mkt harmonier.

Hur som helst, CD-samlingen såldes.. tror det var 2007. DVD:er finns några, långt inne i TV-bänken bakom glas.

Det är väldigt plastbitslöst här.... skönt

  • Medlem
  • Hjo
  • 2011-01-23 21:11

Köper det mesta på iTunes Store, men köpte en CD 2010, ramlar jag över något som jag gillar till superpris köper jag den, men har inte direkt kollat heller, spelar aldrig CD utan slänger in den i iTunes direkt.
Det är ju smidigt att kolla efter musik i iTunes Store.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-23 21:21

Metallicas senaste album, Death Magnetic. Mest för att det är mitt favoritband och kommer nog alltid vilja ha deras skivor för det känns rätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-23 22:43

Jag sålde CD-spelaren och slängde ut CD-skivorna 2006, blev less på att bära på kartonger med plastbitar flytt efter flytt. Vinylspelaren lever dock i högönsklig välmåga i mitt vardagsrum, köpte en ny nål så sent som i december

Jag köpte Covenants senaste, men jag har inte öppnat den, fick tag på den digitalt med. Kändes ok att ladda ner när man ändå betalt för den. Jag brukar supporta grupper jag gillar genom att köpa deras musik, helst direkt från dem.

Röstade 2010 för jag har inte hunnit ut och köpa några nya skivor än, men det finns några goding ute så snart...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-01-23 23:58

Shit...jag läste fel... röstade fel...Har inte köpt en CD sedan någon gång på 90-talet.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-01-24 00:16

Före 2007 - Present

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-01-24 00:24

Jag har börjat köpa på mig skivor som jag lyssnar ofta på på Spotify. Om prisskillnaden är liten föredrar jag CD framför iTunes store, mest för att ha en hårdkopia. Dock rippar jag naturligtvis CD-skivorna till iTunes direkt och gömmer originalen.

Mina senaste inköp var några Slayer-plattor och lite annan metal nu i veckan.

Ursprungligen av Vassius:

Dock rippar jag naturligtvis CD-skivorna till iTunes direkt och gömmer originalen.

Jag har en 2,4m hög Lundqvist bokylla full med mina favoritskivor, hårdkopian med skivomslaget, texterna är en förlängning av skivan, varav anledningen att jag egentligen föredrar vinyl.

Känslan av att låta skivan glida ur fodralet, sätta skivan på spelaren, torka av dammet, lyfta dit armen och höra knastret innan en riktigt bra sida spelas. Mmm, blir riktigt varm.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-01-24 02:13

2001 var nog senast om man räknar bort demos och omslagsskivor. En skiva med Bob Log III om jag inte minns fel
Hade nog redan börjat ladda ner musik från nätet i slutet av 90-talet, köpte bara det jag inte kunde hitta på kazaa eller vad det nu var som gällde då.
Piratat i början givetvis men numera är det i princip alltid legalt.

Bevaka tråden