Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple gör det svårare för användare att reparera sina produkter

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .

iFixit rapporterar om en ny skruv som är ämnad att förhindra användare från att reparera Apples produkter [update:] på egen hand

Okänt videoformat "vimeo".
Senast redigerat 2011-01-24 16:15
  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-23 16:07

Som de själva säger är det ingen "ny" skruv då den funnits på diverse macbooks innan, sedan säljer de ett "kit" med en skruvmejsel som ska klara den nya skruven. Känns lite som de försöker marknadsföra den bara.

IKEA kör också "egna" skruvar.

Gissar på att det kommer en AB-artikel i stil med "Din iPhone är oanvändbar - Apple har infört en ny skruv som gör din iPhone OMÖJLIG att reparera" "Niklas, 43, Jag är chockad!"

Ursprungligen av zappee:

Som de själva säger är det ingen "ny" skruv då den funnits på diverse macbooks innan, sedan säljer de ett "kit" med en skruvmejsel som ska klara den nya skruven. Känns lite som de försöker marknadsföra den bara.

IKEA kör också "egna" skruvar.

Gissar på att det kommer en AB-artikel i stil med "Din iPhone är oanvändbar - Apple har infört en ny skruv som gör din iPhone OMÖJLIG att reparera" "Niklas, 43, Jag är chockad!"

Jag har då aldrig stött på någon IKEA-skruv som du inte kan skruva loss eller skruva dit med ett verktyg du kan köpa på Clas Ohlson. Och de få gånger jag gjort det har du skickat med ett verktyg till denna skruv.

Sånna här idiotpåhitt ska man helt klart försöka stoppa, eller du kanske tycker att alla tillverkare av produkter ska få använda sina egna gängor Zappe, så att du får lägga ut härliga dyra extrapengar på specialverktyg?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-23 17:50
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag har då aldrig stött på någon IKEA-skruv som du inte kan skruva loss eller skruva dit med ett verktyg du kan köpa på Clas Ohlson. Och de få gånger jag gjort det har du skickat med ett verktyg till denna skruv.

Sånna här idiotpåhitt ska man helt klart försöka stoppa, eller du kanske tycker att alla tillverkare av produkter ska få använda sina egna gängor Zappe, så att du får lägga ut härliga dyra extrapengar på specialverktyg?

IKEA skickar allt som oftast med sina egna specialverktyg.

Ser inte problemet i att Apple har specialskruvar så inte varenda människa börjar skruva i sin iPhone när de ska försöka laga den.

varför detta agg mot hemafixare? att kunna byta batteri i sin egen telefon är väl inte för mycket begärt? även om man inte gillar att skruva själv kanske man har en kompis som kan hjälpa till? att reparera saker själv är bra för både miljön och människors privatekonomi.

Ursprungligen av MatsOlov:

Därför att när dessa självpåtagna "experter" misslyckas så går dom tillbaka till tillverkaren/servicecentret och kräver reparation med hänvisning till garanti. Och om dom inte får det så skriker dom sig hesa. Och tro mig, det händer ofta, jag har jobbat som servicetekniker med Apple så jag har råkat ut for dessa typer många gånger, både privat och företag.

Ofta bör ju vara ett relativt begrepp här, "ofta" är något du bör ställa i relation till hur många enheter som säljs.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-23 19:04

Man ska INTE byta batteriet på en iPhone, det verkar vara svårt för folk att förstå att det beteendet härstammar från den tiden då Nokia hade något inflytande. Går det ens att byta själv, finns det iPhone-batterier där ute? Finns säkert nån skit på ebay, men orka köpa billig, okänd skit och stoppa i sin iPhone.

Vill man leka entusiast ska man nog köpa något annat. Och vet man vad man håller på med, vet man även hur man öppnar en iPhone oavsett vilken skruv som används.

Håller med MatsOlov, och börjar tröttna på alla skitartiklar om Apple. Det kan inte vara normalt att syna ett företag ner till minsta skruv, och sen förfasa sig över att det inte är som alla andra skruvar. Vad är nästa stora grej, att media äntligen inser att magsafe-strömsladden inte duger för att ladda HP-datorer?

Ursprungligen av zappee:

IKEA skickar allt som oftast med sina egna specialverktyg.

Ja, då kan väl Apple också göra det. Men som folk säger, din jämförelse är bisarr.

Ursprungligen av zappee:

Ser inte problemet i att Apple har specialskruvar så inte varenda människa börjar skruva i sin iPhone när de ska försöka laga den.

Du vet att det finns människor som inte slänger saker såfort de går sönder utan faktiskt lagar själva?
Att det finns folk som helt enkelt vill serva sina prylar på egen hand utan att behöva leta land och rike runt efter ett special-verktyg som Apple måste godkänna att affärer säljer?
Jag tror att de allra flesta är jävligt övertygade om att eventuell garanti ryker om telefonen öppnas på eget bevåg.

Att DU inte ser problemet betyder inte att det inte är ett problem.

Ursprungligen av PeeMaN:

Att DU inte ser problemet betyder inte att det inte är ett problem.

Hear hear!

+1

Ursprungligen av PeeMaN:

Att DU inte ser problemet betyder inte att det inte är ett problem.

Men att du anser dig se ett problem gör per automatik att det är ett problem, eller?

Alla företag bör ha rätten att själva bestämma vilka skruvar som ska användas på företagets produkter. Om du inte gillar att Apple inför de nya skruvarna så kan du väl helt enkelt avstå från att köpa en Mac eller iOS-enhet där dessa skruvar finns. Svårare än så är det inte. Detta klagade över Apples olika beslut och "påhitt" börjar bli rejält tröttsamma.

  • Medlem
  • 2011-01-23 16:09

Haha! Det var bra sagt!

Det är iofs i viss skillnad på bokhyllan Billy och Iphone 4...

Känns som att Apple tröttnat på folk som i "hemfixar-anda" kommit på, efter 3-4 ginåtonic att de ska "fixa till datorn/telefonen lite". Sen ringer de Apple och gapar. det händer hela tiden fick jag höra av en svensk supportare som satt på Irland. Han sa: "Om du inte 100% vet vad du gör är det många gånger billigare att skicka in din dator för att få den fixad, men det är många som vet vad de gör och det blir garanterat billigare".

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-01-23 17:12

Att jämföra att kunna skruva isär en IKEA-möbel med att kunna skruva isär en högteknologisk produkt som iPhone...jag blir mållös...:confused:
Är övertygad om att 99% av alla användare inte har någon som helst anledning eller lust att gå in och peta i sin telefon så vad spelar det för roll...

MatsOlov: det låter iofs som en kraftig generalisering. bara för att vissa strular till det och dessutom är otrevliga betyder det väl inte att alla är på det sättet? dessutom brukar väl garantin för det mesta påverkas av vådliga ingrepp?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-01-23 18:54
Ursprungligen av MatsOlov:

Jag kan dessutom säga att de flesta som kommer in med sina prylar och har misslyckats med sitt självrep försöker att mörka detta för att få ut på garantin.

OK, men då ligger ju bevisbördan på dig att bevisa detta. Bara att gilla det läget eller sluta tillverka och sälja produkter.

Jag vet ingen som med gällande garanti skulle börja skruva i sin produkt. Varesig det gäller bilar eller telefoner.

MatsOlov: Vad drar du för slutsats av det? Att användare inte kan ta ansvar för sina egna handlingar? Jag tycker det finns många fina exempel bland annat i det här forumet, på männsikor som med framgång har uppgraderat hårdvaran i sina gamla datorer. Jag har tex bytt hårddisk tre gånger i min powerbook G4. Det var busenkelt. Trots att jag har begränsade kunskaper. Följde bara en av guiderna på ovan nämnda iFixit.

Ja, det är väl en naturlig följd utav Apples vilja att kontrollera produktupplevelsen även efter köpet. Det känns rätt tråkigt att dom tar det så långt att dom försöker bestämma livslängden på produkten genom att begränsa uppgraderingsmöjligheterna. Själv sitter jag med en mer än 3 år gammal Macbook som tuffar på än, tack vare utökat minne och bytt hårddisk. Detta tack vare att det är så enkelt att byta just dom delarna i just den modellen. Det är i mina ögon ett väldigt bra argument för deras produkter, just att dom gick att uppgradera utan att man behöver vara utbildad servicetekniker.

Det är även en rejäl nackdel inom t ex skolvärlden, där jag jobbar. Vi värdesätter att enkelt kunna byta hårddisk och minnen, iom att det är dom som oftast går sönder. 10 minuters arbete jämfört med att skicka iväg datorn i några dagar är en enorm skillnad för en elev med allt sitt skolmaterial på maskinen. Går något annat sönder så är det bara att flytta disken till en lånedator.

Så näe, jag vet väl inte om det här är så bra egentligen, även om jag förstår varför Apple gör det.

den här tråden handlar ju om apples skruvar just av den andleningen att det finns människor på det här forumet som är intresserade av sådant. människor som tycker om att laga sina datorer och telefoner. att apple och andra stora företag utsätts för kritisk granskning är väl bra. varför är det tröttsamt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-23 19:25
Ursprungligen av joyofsound:

den här tråden handlar ju om apples skruvar just av den andleningen att det finns människor på det här forumet som är intresserade av sådant. människor som tycker om att laga sina datorer och telefoner. att apple och andra stora företag utsätts för kritisk granskning är väl bra. varför är det tröttsamt?

för att det är en... skruv?

och för att det hela blir lite väl löjligt, lite väl snabbt. är man intresserad på riktigt ska väl en exotisk skruvmejsel knappast vara några problem.

vi får nog hålla isär mac och iphone. vad jag vet är det extremt enkelt att uppgradera RAM på macen, vilket i princip är det enda som är tänkt att uppgraderas. på en iphone så finns det ingenting som går att uppgradera, därav har man ingen anledning att öppna den, och därmed ingen egentlig anledning att bry sig om vilken skruv som använts. vill man ändå veta bäst, så anpassar man sig till tillverkaren av produkten, istället för att gråta över att tillverkaren inte använder skruvar som passar skruvmejslarna man redan har.

satsa pengarna på en bra drulleförsäkring istället.

Ursprungligen av ibish:

och för att det hela blir lite väl löjligt, lite väl snabbt. är man intresserad på riktigt ska väl en exotisk skruvmejsel knappast vara några problem.

Det hela är långt ifrån löjligt. Du hade resonerat helt annorlunda om det gällt exempelvis en cykel... Hade du accepterat att du inte kunnat ta av hjulet på en cykel utan att köpa en svindyr specialmejsel som såldes i ytterst få (om några) affärer?
Skulle inte tro det va?
Apple vill helt enkelt inte att vi ska kunna repa våra prylar själva. De vill att vi ska lämna in de på svindyr service eller köpa svindyr Applecare istället. Det är inte okej!

Det enda som är löjligt i den här diskussionen är ditt tonfall mot oss som anser att det är ett problem.

Ursprungligen av PeeMaN:

Apple vill helt enkelt inte att vi ska kunna repa våra prylar själva. De vill att vi ska lämna in de på svindyr service eller köpa svindyr Applecare istället. Det är inte okej!

Alla är inte intresserade av att kunna gå in och reparera på egen hand. Jag vågar sträcka mig till att tro att merparten av Apples konsumenter inte ens har den kompetens som krävs för att göra detta. Då finns heller ingen mening att ha en "allmän" skruv. Och som jag har sagt tidigare - om du inte tycker att detta är okej så kan du söka dig efter andra datorer. Marknaden är enorm.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det hela är långt ifrån löjligt. Du hade resonerat helt annorlunda om det gällt exempelvis en cykel... Hade du accepterat att du inte kunnat ta av hjulet på en cykel utan att köpa en svindyr specialmejsel som såldes i ytterst få (om några) affärer?
Skulle inte tro det va?
Apple vill helt enkelt inte att vi ska kunna repa våra prylar själva. De vill att vi ska lämna in de på svindyr service eller köpa svindyr Applecare istället. Det är inte okej!

Det enda som är löjligt i den här diskussionen är ditt tonfall mot oss som anser att det är ett problem.

Min äggvisp och min brödrost är ihopskruvade med envägsskruv!
3 av mina HP-räknare är ihoplimmade med blixtlim.
Mitt armbandsur kan inte öppnas med en standard boett-öppnare.

De vil inte att hemmafixare med oftast fel verktyg går in i prylen under garantitiden. Folk har inte där och göra.

Ursprungligen av Goflorp:

Min äggvisp och min brödrost är ihopskruvade med envägsskruv!
3 av mina HP-räknare är ihoplimmade med blixtlim.
Mitt armbandsur kan inte öppnas med en standard boett-öppnare.

De vil inte att hemmafixare med oftast fel verktyg går in i prylen under garantitiden. Folk har inte där och göra.

+1 Well said.

Min Logitech Harmony-fjärr är limmad också, skandal.

Ursprungligen av Goflorp:

Min äggvisp och min brödrost är ihopskruvade med envägsskruv!
3 av mina HP-räknare är ihoplimmade med blixtlim.
Mitt armbandsur kan inte öppnas med en standard boett-öppnare.

De vil inte att hemmafixare med oftast fel verktyg går in i prylen under garantitiden. Folk har inte där och göra.

Jag kan skruva isär min spis, micro, förstäkare, subwoofer, högtalare, LCD-teve and on and on.
Att du ger beskrivning på saker som du INTE kan öppna upp och anger att ett skäl till varför det är så innebär inte att det gör det mer rätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-24 10:12
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag kan skruva isär min spis, micro, förstäkare, subwoofer, högtalare, LCD-teve and on and on.
Att du ger beskrivning på saker som du INTE kan öppna upp och anger att ett skäl till varför det är så innebär inte att det gör det mer rätt.

Du kan fortfarande skruva isär din iphone om du vill. Pentalobe-mejslar finns på ebay från $2. För att öppna mitt Nintendo Wii fick jag köpa en Tri wing-mejsel för 40:- men inte känner jag mig kränkt av Nintendo för det

Senast redigerat 2011-01-24 10:46

Alltså, den underligaste responsen i den här tråden är ni som blir upprörda på att det skrivs vad ni kallar "skitartiklar" om Apple. Allvarligt? Om ni nu gillar Apple så mycket borde ni se ett värde i att de de utsätts för kritisk granskning. Tror ni att Apple kommer tillverka bättre produkter om de bara får okritiska ryggdunkar?

Personligen önskar jag att Apple satsade på att göra batteribytet enklare i stället för svårare. Är det någon som inte håller med om att det skulle vara bättre om man kunde byta batteri själv i sin telefon och dator? Vad är era argument för att batteriet bör vara inlåst?

Ursprungligen av joyofsound:

Alltså, den underligaste responsen i den här tråden är ni som blir upprörda på att det skrivs vad ni kallar "skitartiklar" om Apple. Allvarligt? Om ni nu gillar Apple så mycket borde ni se ett värde i att de de utsätts för kritisk granskning. Tror ni att Apple kommer tillverka bättre produkter om de bara får okritiska ryggdunkar?

Personligen önskar jag att Apple satsade på att göra batteribytet enklare i stället för svårare. Är det någon som inte håller med om att det skulle vara bättre om man kunde byta batteri själv i sin telefon och dator? Vad är era argument för att batteriet bör vara inlåst?

Man kan väl byta till Android om man är rädd för inlåsning:cool: (OBS: det var ett skämt pga ditt ordval)

Det skulle kanske inte skada om det var lättare att byta batteriet men jag har samtidigt svårt att bli upprörd över att Apple använder specialskruvar

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-24 10:51
Ursprungligen av joyofsound:

Personligen önskar jag att Apple satsade på att göra batteribytet enklare i stället för svårare. Är det någon som inte håller med om att det skulle vara bättre om man kunde byta batteri själv i sin telefon och dator? Vad är era argument för att batteriet bör vara inlåst?

Av vilken anledning bör man kunna byta ut batteriet? När har man behov av det? Jag har inte haft det de senaste tre åren på någon av mina tre iPhone-modeller.

När batteriet blir gammalt och inte fungerar längre.

Bevaka tråden