Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Undringar om IMAP

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Har alltid kört POP, men har nu bytt till IMAP. Använder just nu Entourage 2008. Har ett par funderingar som någon kanske kan hjälpa till med:

1. När mailen och mapparna synkas, är det servern eller klienten som är "basen"? Alltså, om jag t.ex. raderar en mapp eller ett mail lokalt, raderas den på servern också eller lägger servern tillbaka mappen eller mailet i klienten?

2. Tips för handhavandet eller funktionen som jag inte ens tänkt på?

Svar på fråga 1:
Ja. Om du inte ändrat standarden.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Svar på fråga 1:
Ja. Om du inte ändrat standarden.

Heh... "Ja" vaddå?

Ursprungligen av Falutjorven:

Heh... "Ja" vaddå?

Q: Alltså, om jag t.ex. raderar en mapp eller ett mail lokalt, raderas den på servern också eller lägger servern tillbaka mappen eller mailet i klienten?
A: Ja.

Klienten/servern använder samma data.

Ursprungligen av keptang:

Q: Alltså, om jag t.ex. raderar en mapp eller ett mail lokalt, raderas den på servern också eller lägger servern tillbaka mappen eller mailet i klienten?
A: Ja.

Klienten/servern använder samma data.

Heh igen. Jag kanske har skrivit en alldeles för komplicerad fråga.
Alltså: Jag frågar om det är på ett sätt ELLER på ett annat sätt.
Då blir det lite svårt att förstå när man får svaret "Ja".
Men tredje gången gillt, hoppas jag.

Ursprungligen av Falutjorven:

Alltså: Jag frågar om det är på ett sätt ELLER på ett annat sätt.
Då blir det lite svårt att förstå när man får svaret "Ja".

Men ställ inte frågor med "eller" då!

Svaret är: Ditt första alternativ. Det som görs på ena stället sker också på andra stället. Det du ser lokalt är en exakt kopia av vad som finns på servern. Om du raderar något så försvinner det också från servern. Om du går in från en annan lokal klient och raderar något därifrån, så är detta även borta från den första lokala klienten nästa gång du går in via den.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Svaret är: Ditt första alternativ. Det som görs på ena stället sker också på andra stället. Det du ser lokalt är en exakt kopia av vad som finns på servern. Om du raderar något så försvinner det också från servern. Om du går in från en annan lokal klient och raderar något därifrån, så är detta även borta från den första lokala klienten nästa gång du går in via den.

OK, tack! Bättre.

Följdfråga:

Men om jag går direkt in på webmailen och inte via en lokal klient och t.ex. raderar en fil, är den försvunnen när jag sedan öppnar/startar min lokala mailklient också? Alltså: hanterar servern även webmailen som en klient (för det är det ju egentligen)?

Ursprungligen av Falutjorven:

Men om jag går direkt in på webmailen och inte via en lokal klient och t.ex. raderar en fil, är den försvunnen när jag sedan öppnar/startar min lokala mailklient också?

Jag svarar genom att upprepa mitt tidigare svar: Det du ser i den lokala klienten är en exakt kopia av vad som finns på servern.

Om du har tagit bort något från servern, så är det naturligtvis borta från alla lokala klienter. Det spelar ju ingen roll hur du har tagit bort det från servern.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-23 12:57

Ja.

//Rob

Ursprungligen av Falutjorven:

Heh... "Ja" vaddå?

Ja, det går det ju att fundera på ett bra tag. Ursäkta klantigt svar.

Det som du gör i din klient sker på din server. Dvs. om du tar bort ett mail så försvinner det från din mail-server - alt. läggs i mappen för borttagna meddelanden.

IMAP är i sig ett väldigt intelligent protokoll som involverar bra mycket mer än POP med synkronisering. Faktum är att synkronisering inte är en del av IMAP-specifikationen utan något som olika klienter har gjort mer eller mindre lyckade implementationer av. Det har förekommit en del diskussion på senare tid för att försöka styra upp det men i dagsläget kör de flesta klienter sitt eget race och hoppas på det bästa. Av den anledningen och för att jag inte är så intresserad av dataförlust kör jag all min IMAP direkt mot servern. Med bra klienter är det absolut inga problem såvida servern inte är alltför slö. Någon överbelastad webbhotellsserver i budgetklass på andra sidan Atlanten är kanske inte det mest poppiga att köra så mot.

1. Vad som händer när du tar bort meddelandet lokalt är att ett kommando skickas till servern för att markera det som borttaget, sedan finns även ett annat kommando för att faktiskt ta bort det som skickas senare. Vissa klienter gör detta i ett och samma steg medan andra låter dig markera alla mail du vill ta bort för att sedan låta dig ta bort dem i ett steg. Sedan finns det vissa klienter som har otyget för sig att tvunget vilja emulera en papperskorg som den ska flytta mail till, allt för att göra det ännu mer komplext.

Om klienten tillåter frånkopplat läge ser den till att komma ihåg allt som du gör och skickar sedan kommandon för det nästa gång den ansluter. Om den redan är ansluten görs allt direkt på servern samtidigt som de görs lokalt.

2. Prova andra klienter än Apple Mail eftersom den är näst intill värdelös på IMAP. Ta bara en sak som att flytta ett par tusen meddelanden från en mapp till en annan. Det är en enkel operation som tar som mest 5-10 sekunder med en bra klient, senast jag provade Mail behövde den över tio minuter på sig för att göra samma sak.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-23 14:43

2. Jag har ändrat Mails inställningar så den inte sparar något lokalt, varken bilagor eller mail. Då går det fort att flytta tusen email.

1
Bevaka tråden