Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En fråga om en extra partition

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Börjar med att säga att jag är relativt ny på dessa forum och jag har läst omkring lite men dessvärre inte hittat något svar på frågan jag kommer att ställa. Hoppas därför att det finns någon som kanske har lösningen på mitt problem.

Jag har nyligen varit tvungen att installera Windows (Win XP) på macen via Bootcamp pga skola.
Detta visade sig fungera felfritt förutom att mitt wifi tappar kontakten på båda OS lite då och då men det är inte problemet. Saken är den att jag skulle vilja ha ytterliggare en partition som jag kan använda mig av i windows så att jag kan installera ex spel på så att jag kan leka runt lite då de inte finns till OSX.

Jag har försökt att partitionera ytterliggare 30-40gb och formatera den i NTFS. Men varje gång jag sedan försöker starta upp Win så får jag en blue screen, vilket resulterar i en reboot. Någon som har en lösning på detta?

Om det är så får ni gärna posta. Och tack på förhand

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-22 21:27

Lite frågor...

1) Varför behöver du en speciell partition för spelen? Varför inte bara installera dem rakt upp och ner på systemdisken som Win använder?
2) Vilken blåskärm får du? Det står en rad med massa siffror och bokstäver längst upp i skärmen när blåskärmen kommer fram.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-22 22:00

Är du säker på att du partionerat rätt? Att du inte av misstag råkad skriva över din windows partitation?

Gjorde du partioneringen i windows eller i macen?

Jag skulle starta datorn med windows-skivan i och boota från den, och välja att reparera windows. Låter som ditt boot-block blivit raderat eller förstört.

1. Anledningen till att ha en annan partition är för att om jag installerar ett av spelen så kommer det ta 15gb vilket gör att det återstår 5 kvar vilket jag tycker är i kortaste laget.

2. Angående blå skärmen så hinner jag inte se vad det står då den rebootar direkt.

Har inte skrivit över min Win partition då jag kan använda den såfort jag tar bort den nya partitionen (vilken jag skapar i OS X, men formaterar i NTFS). Antar att det blir en konflikt med boot camp vilket gör att den inte vill starta upp Win normalt, men inte hittat någon lösning på problemet.

Ursprungligen av MarioL:

1. Anledningen till att ha en annan partition är för att om jag installerar ett av spelen så kommer det ta 15gb vilket gör att det återstår 5 kvar vilket jag tycker är i kortaste laget.

2. Angående blå skärmen så hinner jag inte se vad det står då den rebootar direkt.

Har inte skrivit över min Win partition då jag kan använda den såfort jag tar bort den nya partitionen (vilken jag skapar i OS X, men formaterar i NTFS). Antar att det blir en konflikt med boot camp vilket gör att den inte vill starta upp Win normalt, men inte hittat någon lösning på problemet.

Jag ska vara vänlig och besvara detta i den punktform som du själv har tagit initiativ till.

1. Du kan göra en större Windows-parition än vad du har i dagsläget. I efterhand så kanske det kan göras i Disk Utility.

2. Det går alltid några sekunder innan din dator startar om efter en så kallad blue screen. Ta upp din närmaste digitalkamera eller mobilkamera, fotografera händelsen och lägg upp din bild här i forumet så att vi kan se vad det står.

Ursprungligen av MarioL:

1. Anledningen till att ha en annan partition är för att om jag installerar ett av spelen så kommer det ta 15gb vilket gör att det återstår 5 kvar vilket jag tycker är i kortaste laget.

2. Angående blå skärmen så hinner jag inte se vad det står då den rebootar direkt.

Har inte skrivit över min Win partition då jag kan använda den såfort jag tar bort den nya partitionen (vilken jag skapar i OS X, men formaterar i NTFS). Antar att det blir en konflikt med boot camp vilket gör att den inte vill starta upp Win normalt, men inte hittat någon lösning på problemet.

2. För att få datorn att inte starta om vid blåskärm (om du kan starta upp Windows): Starta Utforskaren, högerklicka på "Den här datorn", välj "Egenskaper". Välj fliken "Avancerat" och klicka på "Inställningar" i rutan "Start och återställning". I fönstret som dyker upp klicka du ur "Starta om automatiskt" som du ser i nedanstående bild:

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-22 23:25

Tryck F8 några gånger under uppstart så du får fram bootmenyn, där kan du välja att den inte ska starta om automatiskt vid blåskärm. Gör det och berätta sedan vilken blåskärm det är du får.

Gjorde som så att Win inte rebootade direkt och det enda som stod på blue screen va: Process1_Initialize_Failure

Testade att ta bort den nya NTFS partitionen och restarta Win vilket den gjorde utmärkt. Loggade in i OS X igen för att testa göra en ny partition fast utan FAT32/NTFS och även då kommer jag inte in i Win.

Dessutom har jag försökt göra det men Disk Utility (Skivverktyg) tillåter mig inte att göra den partitionen större än de 32gb den har.

Som jag skrev innan så verkar det helt enkelt som att en ny partition skapar någon konflikt... varför kan jag bara inte klura ut =/

Ursprungligen av MarioL:

Gjorde som så att Win inte rebootade direkt och det enda som stod på blue screen va: Process1_Initialize_Failure
Testade att ta bort den nya NTFS partitionen och restarta Win vilket den gjorde utmärkt. Loggade in i OS X igen för att testa göra en ny partition fast utan FAT32/NTFS och även då kommer jag inte in i Win.
Dessutom har jag försökt göra det men Disk Utility (Skivverktyg) tillåter mig inte att göra den partitionen större än de 32gb den har.
Som jag skrev innan så verkar det helt enkelt som att en ny partition skapar någon konflikt... varför kan jag bara inte klura ut =/

Du menar alltså att det enda som står i hela det blåa området är "Process1_Initialize_Failure"? Jag finner det tveksamt. Det brukar alltid finnas mer information än så.

Hur som helst så finns det olika förklaringar till det där - t.ex. bad blocks or partition table på din hårddisk. Jag skulle säga att du gör bäst i att spara det du vill ha kvar och sedan installera om allt från grunden. Dvs. du installerar om både Mac OS X och Windows. Och då kommer du även ihåg att göra din Windows-partition större än den nuvarande storleken på samma gång.

Naturligtvis står det standard texten vid blue screen men jag ska ta en bild och lägga upp den här när jag vaknar.

Om inget annat så får jag väl göra som du sa, göra allt från början. Men hur gör jag Win partitionen större än de 32gb får när jag gör det via Boot Camp så är det max storleken som man kan göra, eller har jag missat någonstans att man kan öka den ytterliggare?

Hur som helst, det får bli imorrn istället Har lekt nog idag så att man får huvudvärk, haha.

Ps. tack för alla svaren, hoppas bara vi får en ordning på detta till slut.

Ursprungligen av MarioL:

Naturligtvis står det standard texten vid blue screen men jag ska ta en bild och lägga upp den här när jag vaknar.
Om inget annat så får jag väl göra som du sa, göra allt från början. Men hur gör jag Win partitionen större än de 32gb får när jag gör det via Boot Camp så är det max storleken som man kan göra, eller har jag missat någonstans att man kan öka den ytterliggare?
Hur som helst, det får bli imorrn istället Har lekt nog idag så att man får huvudvärk, haha.
Ps. tack för alla svaren, hoppas bara vi får en ordning på detta till slut.

När du är i Boot Camp och ser hur utrymmet delas upp så kan du justera det i programmet genom att dra i "avdelaren" som finns mellan de båda partitionerna som kommer att skapas. Förstår du hur jag menar? Annars får jag publicera en skärmavbild på det hela.

1
Bevaka tråden