Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flyttar till ComHem hus - tips på abonnemang bredband och alternativa leverantörer?

Tråden skapades och har fått 96 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi flyttar till ett hus i Stockholm City med ComHem så jag har lite frågor kring abonnemangsfrågor.

Jag utgår ifrån att det är svårt att få andra leverantörer till lägenheten utan fast telefoni (ADSL kräver väl det?) och kostsam installation (tänker på fiberinstallation etc). Om ni har förslag på snabba alternativ är dom välkomna!

Det vi söker är:

  • Bredbandsanslutning - helst 100/100 med fast IP

Alla tips & kommentarer välkomna!

Senast redigerat 2011-01-22 19:19

ADSL kräver inte fast telefoni sedan några år tillbaka. De flesta operatörer som levererar ADSL-tjänster borde kunna erbjuda dig detta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-22 20:09

Fast ADSL är väl på inget sätt bättre än kabel-bredband? Även om det är tekniskt möjligt brukar ADSL utan telefoniabonnemang kosta lite mer. Kolla istället om Comhem kan leverera några bra hastigheter till adressen. Beroende på var man bor ska Comhem kunna leverera upp till 100Mbit/s, däremot har de ingen högre upload än 10Mbit/s, vad jag känner till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-22 20:28

Tyvärr suger Comhems kabel-bredband i city :/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-22 20:29

Björnström, jag säger bara en sak och det är viktigt - skaffa INTE internetanslutning från comhem. Ta vem som helst men inte dem. De saknar all form av redundans och har ofta problem.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-01-22 20:34

Om man ser till trådar på de flesta forum med inriktning datorer och teknik så ska man INTE anlita ComHem på några villkor.

De låser ofta användaren på långa avtal, levererar sällan det de ska och har en support vars största kompetens är att öppna öl-kapsyler med tänder samt platta till ölburkar med pannan.

Det funkar säkert får många, antingen för de får det de betalar för eller för att de inte vet bättre, men attityden till deras kunder som har problem/klagomål gör att man bör fundera mer än en gång. Nu är väl kanske inte de andra bolagens support det bästa som finns, men ComHem verkar spela i en egen liga långt ner på botten...

  • Oregistrerad
  • 2011-01-22 22:21
Ursprungligen av mattem:

Om man ser till trådar på de flesta forum med inriktning datorer och teknik så ska man INTE anlita ComHem på några villkor.

De låser ofta användaren på långa avtal, levererar sällan det de ska och har en support vars största kompetens är att öppna öl-kapsyler med tänder samt platta till ölburkar med pannan.

Kan du berätta om en leverantör som inte låser upp sina användare och som inte levererar värdelös support?
Jag har jobbat på Telenordia och deras kundtjänst satt i haparanda. Dom idioterna som var för dumma för att flytta därifrån fick jobb på Telenordia. Många andra kundjtänster är ju outsourcade, dvs. på måndagen svarar dom för Telia och på tisdagen för Tele2 - man behöver inte vara speciellt intelligent för att förstå att någon bra kundtjänst existerar inte.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-22 23:22
Ursprungligen av studiox:

Kan du berätta om en leverantör som inte låser upp sina användare och som inte levererar värdelös support?
Jag har jobbat på Telenordia och deras kundtjänst satt i haparanda. Dom idioterna som var för dumma för att flytta därifrån fick jobb på Telenordia. Många andra kundjtänster är ju outsourcade, dvs. på måndagen svarar dom för Telia och på tisdagen för Tele2 - man behöver inte vara speciellt intelligent för att förstå att någon bra kundtjänst existerar inte.

Tre bokstäver - BBB.

Ursprungligen av zinned:

Tre bokstäver - BBB.

Håller med.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2011-01-23 01:23
Ursprungligen av keptang:

Håller med.

Jag håller inte med!

Jag har deras ADSL och varit i kontakt med deras kundtjänst flera gånger. Det är troligtvis det som irriterat mig mest de senaste månaderna. Deras kundtjänst är imponerande värdelös.

Visst. Har man deras fiber så fungerar det väl bara. Men så är det med all fiber. Det finns väl inget företag som levererar en dålig fiberuppkoppling?

BBB lever på gamla meriter.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-23 15:43
Ursprungligen av zinned:

Tre bokstäver - BBB.

Tre bokstäver, NEJ.

Min mor har BBB adsl och iptelefoni. Skiten fungerar som en påse grus och deras support är en påse grus. Helt värdelöst.

Själv har jag Comhem 100/10, får ut ungefär 99/9,5. Har inte haft speciellt många avbrott, och om jag haft har jag fått ersättning.
Dock är de modem/router/etc. som man får "gratis" med abonnemanget riktigt värdelöst när det gäller trådlöst.

Ursprungligen av zinned:

Tre bokstäver - BBB.

Håller verkligen INTE med! Bland den sämsta kundrelationen jag varit med om (ligger på delad förstaplats med Webhallen). Sa upp mitt abonnemang pga av att man blev behandlad som skit. Ringde kundsupport flera gånger när de tvingat mig byta till ett sämre abonnemang för samma pengar och blev bara dåligt bemött, fick olika besked varje gång (men aldrig bra besked) och tre gånger lovade de mig att jag skulle bli uppringd av någon ansvarig men blev aldrig det.
Så aldrig mer BBB för mig. Hastigheten var inte ens bra! Vet som sagt att jag kunde få bättre då jag hade mer bandbredd innan de tvingade mig att byta abonnemangsform.

Har nu Comhems 100/10 och får ut ca 113/13 ur det, så mer än de lovar. Lycka till att få det med BBB. Har haft avbrott en gång under dessa 6 månader och det var förannonserat då de skulle uppgradera något i vårat hus.

Sen verkar deras support dock inte vara speciellt kompetent heller då de klantade sig när jag skaffade abonnemanget, men de löste det till min fördel utan att bråka. Så bättre bemötande än BBB om än lika inkompetenta...

  • Oregistrerad
  • 2011-01-22 22:19

Jag har inga som helst problem med ComHem. Jag har haft dom flesta bredbandsoperatörerna och har drivit sajten allt om bredband för några år sedan.

ComHem 100 är hur bra som helst, har haft det i ett år och 1 månad nu och har haft 3 avbrott, varav två berodde på idioterna som renoverade vår källare drog ur strömmen till fibern. Jag får 114 Mbit download (av alltså 100 Mbit lovade) och 11-12 Mbit upload (av 10 lovade) - har aldrig träffat på en bredbandsleverantör som levererar mer än dom lovar...

Om du inte vill ha ADSL (där kommer du aldrig upp i 100M) så har du inga alternativ om du inte vill köra 4G.

Självklart kan du ju försöka samla ihop dina grannar och få Ownit, Bredbandsbolaget eller Banhof att fixa fiber till huset, om du bor i stan alltså. Stokab har ju lovat att dra fiber till alla bostadshus i stockholm, det betyder ju inte att fibern blir gratis men den blir ju tillgänglig iaf.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-22 22:24

Farsan har ComHem och sedan de lovade VoIP för 8-10 månader sedan, har varenda faktura varit felaktig. De lovar och lovar att rätta till det, men det blir bara fel igen. Nu har han sagt upp kontraktet.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-01-22 22:34

Hos mig har Comhem varit helt problemfritt under många år. Bästa sättet är att höra med grannarna. Kvaliteten varierar med område.

Att dra in fiber till lägenheten behöver inte vara förenat med jättehöga kostnader. I många tätorter finns det fiber ute i gatan, tillsammans med t ex fjärrvärmedragningar.

Be att få in offerter från olika internetleverantörer, även stadsnät.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-23 18:00
Ursprungligen av Emil Rimsby:

Att dra in fiber till lägenheten behöver inte vara förenat med jättehöga kostnader. I många tätorter finns det fiber ute i gatan, tillsammans med t ex fjärrvärmedragningar.

Be att få in offerter från olika internetleverantörer, även stadsnät.

Nu handlar detta om Stockholm och då finns det egentligen bara en leverantör och dom heter Stokab. Stokab hyr enbart ut svartfiber från A till B. Beroende på var B ligger kan det kosta en slant, men räkna med mellan 1.500 och 4.500 i månaden + moms för en svartfiber från Stokab. Ta mina priser dock med en brasklapp då det var några år sedan jag jobbade med Stokab. Skanova har också fiber men eftersom Stockholms stad gjort det så finurligt att dom enbart tillåtit grävningsrätt åt sitt eget bolag (Stokab) så har Telia/Skanova inte lika mycket fiber i stan.

Till den kostnaden tillkommer grävning på mellan 10.000 och 50.000 + fastighetsnät i huset (det kostar runt 10.000 kr + moms)

Det finns bättre och billigare fiber i Övertorneå än det finns i vår huvudstad eftersom där får man bidrag av staten och kan subventionera utbyggnad, det går inte i Stockholm....

Ursprungligen av studiox:

Det finns bättre och billigare fiber i Övertorneå än det finns i vår huvudstad eftersom där får man bidrag av staten och kan subventionera utbyggnad, det går inte i Stockholm....

Kul att du nämner just Övertorneå - har du några kopplingar dit? (både mamma och pappa är ifrån Övertorneå)

  • Oregistrerad
  • 2011-01-25 18:11
Ursprungligen av Björnström:

Kul att du nämner just Övertorneå - har du några kopplingar dit? (både mamma och pappa är ifrån Övertorneå)

Nä, Select rand(Stad) med få invånare norr om lule - Dom har ju norrsken där uppe, sveriges dyraste skattefinansierade nörd-lekstuga.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-22 23:04

Har inte heller haft några egentliga problem med Comhems bredband (några enstaka driftstörningar under senaste tre åren, men sällsynt (jag bor iofs i Göteborg, så det behöver ju inte säga något om Stockholm)). Enda strulet var med en tilläggstjänst till deras ip-telefoni men det löstes efter ett samtal till kundtjänst (även om deras kompensation var ett skämt).

Jag har bara haft BBB med fiber och har inget att klaga på gällande hastighet/kundtjänst.

ADSL osv är många år sen jag använde.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-23 11:58
Ursprungligen av keptang:

Jag har bara haft BBB med fiber och har inget att klaga på gällande hastighet/kundtjänst.

ADSL osv är många år sen jag använde.

Nu bryter vi ju från tråden lite....
Jag får fiber snart, har BBB fortfarande flera skarpa IPnummer (var väl 5 st tidigare)?

Ursprungligen av kenjon:

Nu bryter vi ju från tråden lite....
Jag får fiber snart, har BBB fortfarande flera skarpa IPnummer (var väl 5 st tidigare)?

Ja, det är 5st jag har från BBB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-23 14:57

Kör Comhem 100/10 fungerar perfekt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-23 15:40

Körde Comhem 100/10 från Hägerstensåsen när jag bodde i Sverige och hade aldrig problem, men hört från vänner och bekanta att i city är de helt hopplösa.

Har du möjlighet till BBB så lätt!

Comhem XXL eller vad det heter har jag. Kanoners har det fungerat för mig. Inga strul med fakturan, får kanske 1-3 avbrott per år och de vara sällan längre än några timmar. En gång havererade det totalt och jag var utan när i två dagar, då bjussades det på en hel månadsavgift.

BBB hade jag innan, 24/2 eller något hade jag då. Det fungerade okej, även om det var extremt slappa med att åtgärda driftfel som inträffade ungefär lika ofta som nu. Dock fulade de sig rejält när jag sa upp det och skulle ha extra avgifter å grejjor, men så är det nog med de flesta.

Kundservice hos Comhem känns för övrigt som en kombination av tur och trogen-kund. Jag har alltid blivit bra bemött och fått snabb hjälp, men så har jag varit kund säkert tre år nu på både internet och teve. Har hört om andra som fått riktigt dåliga erfarenheter!

Kul med så många svar!! Ni har några veckor på er innan vi måste ta beslut. Inflyttning i mitten på Mars. Då vill jag att ni valt bredband åt oss

Om du bara har att välja på Comhem kabel eller valfri leverantör via ADSL, välj Comhem kabel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-23 20:59
Ursprungligen av keptang:

Om du bara har att välja på Comhem kabel eller valfri leverantör via ADSL, välj Comhem kabel.

Ja, välj ComHem om du struntar i redundans, service och prestanda.

Kan vi försöka att hålla oss till ämnet, tack.

Ursprungligen av Björnström:

Vi flyttar till ett hus i Stockholm City med ComHem så jag har lite frågor kring abonnemangsfrågor.
Jag utgår ifrån att det är svårt att få andra leverantörer till lägenheten utan fast telefoni (ADSL kräver väl det?) och kostsam installation (tänker på fiberinstallation etc). Om ni har förslag på snabba alternativ är dom välkomna!
Det vi söker är:

  • Bredbandsanslutning - helst 100/100 med fast IP

Alla tips & kommentarer välkomna!

Ni lär ju ha ganska stora möjligheter i Stockholm vad gäller bredbandstjänster. Däremot är det kanske svårt att hitta något alternativ till Comhem om du inte är beredd att betala kostnaden för att dra in fiber i fastigheten (hur kommer du att bo?).

Som det tidigare har nämnts så erbjuder Comhem en lösning som består av 100/10 med dynamisk tilldelning av IP-adress. Och ja, det är en hyfsat stabil tjänst i jämförelse med ADSL-tekniken som skeppas av bland annat Bredbandsbolaget och Telia. Dock är det väl som vanligt att det allra bästa är en fiber-anslutning, men det verkar ju då vara uteslutet här.

Kör på Comhem och le och var glad om du inte tänker övertyga din förening/hyresvärd om att betala fiberdragningen.

Bevaka tråden