Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på journalskrivingsprogram

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-01-22 20:42

Har en liten fundering som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Jag har en vän som ska starta eget företag och är i behov av ett program där hon kan föra journalanteckningar samt kunna hålla koll på fakturor och så på registrerade kunder/patienter.

Lite svårt att förklara bättre än så men om någon har en aning på något tar jag gärna emot tips.

visma's produkter brukar väll vara populära för sånt?

Ursprungligen av =JoNaZ=:

visma's produkter brukar väll vara populära för sånt?

VISMAs program är baserade på Windows - om det inte har ändrats sedan jag kollade senast.

Kollat vad andra som har samma yrke/företag använder?

vad handlar det om? Tandläkare?

En del saker går få väldigt bra i Filemaker.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-01-22 23:36

Sjukgymnast är hon, väldigt sällan den professionen har en bra lösning då de är för råbarkad för mac

Ursprungligen av livi:

Sjukgymnast är hon, väldigt sällan den professionen har en bra lösning då de är för råbarkad för mac

Finns en sjukgymnast på Hönö som använder Mac.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-23 22:31

Kul fråga, jag jobbar själv inom vården och där är det ju sällan man ser en mac annat än på forskningslab mm. När det gäller journalhantering i landstningsägda mastodontsystem gör sig macen icke besvär. Men nåt borde ju finnas för den mindre mottagningen

Kanske börja med vad Apple (Usa) tipsar om
Apple - Science - Medicine - Partners

Googlar man finns det en del mac-journalsystem ute i stora världen, men svårt få överblick vilka som är aktuella eller användbara i svenska förhållanden, personnummer osv.

Men här är något svenskt som kanske skulle vara värt att testa i det mindre sammanhanget:
P1 Minimus | PositionEtt
http://www.positionett.se/sites/default/files/pdf/products/P1_Minimus.pdf
Position Ett gör Filemakerbaserade lösningar för mindre företag/organisationer. Funkar både till OSX och Win. Jag har använt deras lilla gratis löneprogram som gör det det ska alldeles utmärkt. P1 Minimus verkar främst utvecklat för psykologer/läkare men borde väl funka för sjukgymnast också? Journal, tidbok, fakturering etc, även hänsyn till frikort!

Venturi - Journalen
Bygger också på Filemaker. Skummade igenom instruktionsfilmen och det verkar ju innehålla allt en frilansande sjukgymnast kan behöva! Utöver ovanstående även t.ex. möjlighet att koppla filer (dvs inskannade dokument/remisser) till patientjournalen, eller koppla till tjänst för sms-påminnelser.

Web-baserade system har ju blivit vanligt inom många områden, här är ett utvecklat främst för behandlingshem, men det kanske kan vara något om man är en mottagning/nätverk med flera yrkeskategorier som skall sammarbeta kring patienten:
Rätt Spår - JOURNAL

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-01-24 07:10

Min vän och jag tackar för tipsen, något av de föreslagna lösningarna kommer garanterat att hjälpa henne.

1
Bevaka tråden