Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! IT vill slänga ut våra Macar

Tråden skapades och har fått 106 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej

I snart 20 år har en handfull macar samexisterat med 1000 pc tack vare Dave och Admitmac på min arbetsplats. Vi har överlevt tack vare att vi skött macarna själva. Men i den allmänna säkerhetsnojan har de blivit ett potentionellt hot eftersom IT inte har kontroll över dem, de kan inte fjärrinstallera program osv.
Jag antar en kritisk punkt att vi på våra macar kan logga in som lokala administratörer medan pc-användarna enbart kan logga in som domänanvändare.
Kan macarna begränsas på samma sätt? Någon som har erfarenheter av macar och säkerhet i blandade miljöer?

Självklart går det att begränsa Macarna på det sättet - du kan till och med ansluta dom till ett Active Directory (som jag antar att ni använder?)

Jag skickar ett PM till dig med en kontaktperson på Apple som är rätt för dig!

Jarå, det går finfint! Det funkar inte på samma sätt som i Windows-världen, men det funkar.

Edit: Jag jobbar då som systemadministratör för ett AD/OD-nätverk med ca 70 Macar och 70 vanliga Windows-maskiner.

Alla vi som är på det här forumet gillar ju Mac, men i ärlighetens namn tror jag man måste fråga sig om det fördelarna med en särlösning överväger nackdelarna om man sitter i en stor organisation.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-07 11:14

Jag tycker som alltid, att IT är en servicefunktion till användarna, så om du har en chef med mandat alternativt mandatet själv - så är det bara tvinga IT att lösa dina problem.

Jag har hamnat i denna situation flera gånger i stora organisationer (där jag har haft mandatet) köpt egna datorer, lämnat in kvittona till ekonomi, sagt till IT att dom har två val - val ett: Installera det jag behöver och få det att fungera mot det interna nätet. val två: ge mig adminbehörighet till hela systemet så löser jag det själv.

Men som sagt det måste sägas av någon som har mandatet, som random användare så måste du så klart ha vassa argument till varför ni sitter på Mac och inte på PC.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-07 20:48
Ursprungligen av Tangen:

Jag tycker som alltid, att IT är en servicefunktion till användarna, så om du har en chef med mandat alternativt mandatet själv - så är det bara tvinga IT att lösa dina problem.

Jag har hamnat i denna situation flera gånger i stora organisationer (där jag har haft mandatet) köpt egna datorer, lämnat in kvittona till ekonomi, sagt till IT att dom har två val - val ett: Installera det jag behöver och få det att fungera mot det interna nätet. val två: ge mig adminbehörighet till hela systemet så löser jag det själv.

Men som sagt det måste sägas av någon som har mandatet, som random användare så måste du så klart ha vassa argument till varför ni sitter på Mac och inte på PC.

Har svårt att se att det där skulle lösa några problem. Pengar däremot brukar fungera.

Jag har konsultat för ett storföretag där plötsligt Macarna börjat smyga in på vissa avdelningar. Dom får inte anslutas till dom interna systemet (Exchange eller fast nätverk) men det har faktiskt gått bra ändå för det användningsområde som dom köpts in för.

Vi har alltid varit anslutna till AD och Exchange och det har fungerat fint, men eftersom jag jobbar på en myndighet som har med säkerhet att göra stramas saker och ting åt nåt enormt. Vi måste helt enkelt vara bäst i klassen och de håller på att bygga upp ett enormt komplicerat nätverk, till och med personalen på IT skakar på huvudet.
Håller med dig Richard, vi vill ogärna byta, men är inte beredd att göra vad som helst. Vi har sagt nej till att bli utestängda från nätverket och sköta det jobbet från pc.
Vi har fått respit tills det gjorts en riskanalys, så vi får se.

Jag läser en kurs i verksamhetsstyrning på universitetet med inriktning personalhantering/personalekonomi och en av våra föreläsare poängterade nyligen att det är viktigt att ha "människovänlig teknik" inom organisationer för att personalen ska vara nöjd och prestera bra.

Just saying.

Jobbar du på MSB?

  • Oregistrerad
  • 2010-12-07 18:35

Det finns ju väldigt många företag och instutioner som har blandade nät (jag har själv erfarenhet av 5 st). Nema problema. En IT-avdelning som inte fixar biffen är helt enkelt inkompetenta. Allt annat är flumsnack.
I USA är blandade nät fullständigt normalt och blir vanligare och vanligare i Sverige. Det finns inga tekniska hinder - bara kompetenshinder hos IT.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-07 20:29
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Det finns ju väldigt många företag och instutioner som har blandade nät (jag har själv erfarenhet av 5 st). Nema problema. En IT-avdelning som inte fixar biffen är helt enkelt inkompetenta. Allt annat är flumsnack.
I USA är blandade nät fullständigt normalt och blir vanligare och vanligare i Sverige. Det finns inga tekniska hinder - bara kompetenshinder hos IT.

Sant att det är en kompetens fråga men så är det med allt på en IT-avdelning, den ska inte lösa alla användares problem utan vidare.
Om det finns beslut på att inte använda vissa plattformar så finns det och finns inte kompetensen så finns den inte. Jag jobbar själv på en IT-avdelning där vi inte har kompetens för att köra mac men om en avdelning vill ha det så får de gärna betala för att skaffa kompetensen och då är det upp till användaren och undersöka om det är affärsnyttigt.
Jag skulle iofs gärna ha mac på vårt företag men :/

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Det finns ju väldigt många företag och instutioner som har blandade nät (jag har själv erfarenhet av 5 st). Nema problema. En IT-avdelning som inte fixar biffen är helt enkelt inkompetenta. Allt annat är flumsnack.
I USA är blandade nät fullständigt normalt och blir vanligare och vanligare i Sverige. Det finns inga tekniska hinder - bara kompetenshinder hos IT.

Tror inte du ser problematiken, antar att du inte jobbar med IT-drift inom större miljöer.

Trådskaparen säger:

I snart 20 år har en handfull macar samexisterat med 1000 pc tack vare Dave och Admitmac på min arbetsplats. Vi har överlevt tack vare att vi skött macarna själva. Men i den allmänna säkerhetsnojan har de blivit ett potentionellt hot eftersom IT inte har kontroll över dem, de kan inte fjärrinstallera program osv.

En handfull datorer av 1000 är väl inte en 1%.

Det handlar antagligen om prioriteringar och budget mer om en inkompetent IT-avdelning.
Kompetens kan man köpa eller rekrytera.
Dock skulle nog kostnaden bli väldigt stor för att först en massa utredningar som kanske kommer fram till att det passar in i deras miljö, sen kanske nyrekrytering alt köpa in konsulter för att lösa biten med fjärrinstallation av program etc etc... och när det endast gäller några få personer i sådan stor organisation så är det nog helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart.

Jag tillhör IT på ett företag som kör 90% Mac. Men jag måste säga att det inte är helt enkelt i denna värld heller. Nuvarande problem är att hitta ett system för tidsrapportering/frånvaro/semester/reseräkningar/projekthantering som fungerar på både Mac och Win samt pratar med vårt lönesystem. Utbudet är MINST sagt skralt...

Tips mottages tacksamt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-08 23:17
Ursprungligen av Johan S:

Jag tillhör IT på ett företag som kör 90% Mac. Men jag måste säga att det inte är helt enkelt i denna värld heller. Nuvarande problem är att hitta ett system för tidsrapportering/frånvaro/semester/reseräkningar/projekthantering som fungerar på både Mac och Win samt pratar med vårt lönesystem. Utbudet är MINST sagt skralt...

Tips mottages tacksamt

Johan,

Har Ni kollat på Milltime…!?

"Milltime är helt webbaserat vilket gör att man kan uppdatera sina tider oavsett var man befinner sig. Lika enkelt går det att godkänna och attestera tidrapporter samt att få fram en sammanställning av upparbetad projekttid. Eftersom systemet är lönebaserande ger det också en översikt av inarbetad kompensationstid, flextid, övertid, mertid och restid."

Lycka till,

- Torkel

  • Oregistrerad
  • 2010-12-09 01:26

Världen och tekniken ändras hela tiden - framför allt sedan digitaliseringen satte fart. Inom många brancher - video, ljud, foto och kommunikation - så måste de som vill hänga med fortbilda sig av bara farten och intresse är avgörande. Skulle t.ex. videoproducenter, filmare, fotografer, kommunikatörer, etc - ha samma inställning som vissa IT-månniskor som bara "kan" Windows - då skulle vi fortfarande ha analog teve/video-produktion, fota med rulle och ingen skulle ladda upp något på YouTube :-D. Man behöver inte anställa nytt folk eller köpa dyra utbildningar - den som jobbar i föränderliga brancher måste förkovra sig och jobba hårdare helt enkelt. Antingen hänger man med eller så byter man jobb. Det är inte speciellt svåra grejer om man är normalbegåvad - och om man t.ex. är IT-tekniker/expert (inom Windows då) och inte fixar biffen när det dyker upp lite Macar i huset - utan att kräva nyanställningar och/eller en massa kurser - då var man nog inte rätt man/kvinna från början på det jobbet. Så krångligt ÄR det inte.
Varje skiften/uppgradering till nya Win-brandväggar, Exchangeservrar, Winbaserade telefonsystem och allt annat MS-jox som belamrar IT-avdelningar med jämna mellanrum - kräver mera av IT-avdelningar än att implementera Macar. Att implementera Macar i ett etablerat Win-nät är en baggis jämfört med det kollosala strulet det ofta är med nämnda skiften/uppgraderingar. Motståndet sitter någon annanstans. I magen kanske. Eller så är IT-personalen gamlingar som inte orkar/vill ens titta på saken.
Att implementering av Macar skulle bli en kraftig fördyring för en IT-avdelning är nonsens. Att det skulle innebära enorma tidsbelastningar på befintlig personal är också nonsens.

Att en blandad miljö är dyrare och mer komplex att drifta säger ju sig själv. Det som är, eller borde vara, frågan är om det är värt merkostnaden.

De få gånger man återfinner Mac OS i en större organisation så är det nästan alltid för att det finns någon avdelning som sysslar med grafisk produktion, där det, som vi alla vet, har varit tradition med Mac OS.

De allra flesta av de argument som historiskt sett talade för Mac har eroderats och är inte längre giltiga. Det är fullt möjligt att Mac OS erbjuder så pass påtagliga fördelar så att det är värt det, men jag hör sällan någon redogöra för dem på ett rationellt sätt.

Kan man inte argumentera för Mac OS på ett rationellt sätt, så kanske det inte är ett rationellt val.

Så, jag skulle rekommendera trådstartaren att göra en lista med rationella, och hållbara, argument som de kan visa upp till beslutsfattarna.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-01-21 00:40
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

De få gånger man återfinner Mac OS i en större organisation så är det nästan alltid för att det finns någon avdelning som sysslar med grafisk produktion, där det, som vi alla vet, har varit tradition med Mac OS.

+ högskolor, universitet.

Skulle tro att komplexiteten med blandad miljö överdrivs kraftigt, såvida man inte har extrema kontroll-/ säkerhetsbehov.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-21 09:18
Ursprungligen av planB:

+ högskolor, universitet.

Skulle tro att komplexiteten med blandad miljö överdrivs kraftigt, såvida man inte har extrema kontroll-/ säkerhetsbehov.

Högskolor är väldigt öppna för unix och där är ju närmaste steget osx. Dessutom behöver (tror det eller ej) universitet inte riktigt motivera på samma sätt varför dom väljer det ena eller det andra, dessutom kan dom lätt "mörka" kostnader då det är fakulteterna som tar dessa oftast.

Det finns dock ett intressant undantag och det är Google. Det vore ärligt talat väldigt intressant att se hur dom ser på mac och IT. Nu kör ju google allt i sitt eget lilla moln så att skapa användarkonton, konfigurera mailklienter, office program etc. existerar ju inte.

Finns ju en trevlig video om hur dom ser på IT-support. YouTube - IT Residency Program at Google

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-01-21 09:48
Ursprungligen av studiox:

Högskolor är väldigt öppna för unix och där är ju närmaste steget osx. Dessutom behöver (tror det eller ej) universitet inte riktigt motivera på samma sätt varför dom väljer det ena eller det andra, dessutom kan dom lätt "mörka" kostnader då det är fakulteterna som tar dessa oftast.

Etablerade Mac-miljöer på universiteten (ofta hum/sam-falk) har haft en blandad miljö sedan 80-talet, samt IT-avdelningar som utgår från de anställdas behov och önskemål.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-21 11:08
Ursprungligen av planB:

Etablerade Mac-miljöer på universiteten (ofta hum/sam-falk) har haft en blandad miljö sedan 80-talet, samt IT-avdelningar som utgår från de anställdas behov och önskemål.

Precis, där är det viktigare att man tar hand om medarbetarna än aktieägarna. I privata sektorn måste man faktiskt tjäna pengar och fatta affärsmässiga beslut, något man inte behöver på samma sätt i den offentliga sektorn.

Ps. Jag har haft LiU som kund när jag jobbade som mactekniker.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-01-21 21:03
Ursprungligen av studiox:

Precis, där är det viktigare att man tar hand om medarbetarna än aktieägarna. I privata sektorn måste man faktiskt tjäna pengar och fatta affärsmässiga beslut, något man inte behöver på samma sätt i den offentliga sektorn.

IT-avdelningar har på det hela taget alltför mycket makt. Kanske för att de sitter med kunskaper oåtkomliga för vanliga dödliga, och därför kan påstå en massa utan att bli ifrågasatta.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-21 21:45
Ursprungligen av planB:

IT-avdelningar har på det hela taget alltför mycket makt. Kanske för att de sitter med kunskaper oåtkomliga för vanliga dödliga, och därför kan påstå en massa utan att bli ifrågasatta.

Ja, ungefär som ledningsgruppen, styrelsen, personalavdelningen, marknadsavdelningen etc. vad gör du åt det då?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-01-22 00:31
Ursprungligen av studiox:

Ja, ungefär som ledningsgruppen, styrelsen, personalavdelningen, marknadsavdelningen etc. vad gör du åt det då?

Komplexa områden men kräver knappast lika mycket specialkunskaper som IT har, och som därmed få ifrågasätter.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-22 13:17
Ursprungligen av planB:

Komplexa områden men kräver knappast lika mycket specialkunskaper som IT har, och som därmed få ifrågasätter.

Du menar alltså att IT avdelningens frågor är mer komplexa än dessa som en styrelse eller ledningsgrupp fattar om företags framtid, produkter och tjänster? Tjena det var nog det dummaste jag läst på bra många år, och då har jag jobbat med IT i i 6 år och som Produktchef, Account Manager, säljare i 18.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-22 16:15
Ursprungligen av studiox:

Precis, där är det viktigare att man tar hand om medarbetarna än aktieägarna. I privata sektorn måste man faktiskt tjäna pengar och fatta affärsmässiga beslut, något man inte behöver på samma sätt i den offentliga sektorn.

Ps. Jag har haft LiU som kund när jag jobbade som mactekniker.

Att tillgodose de anställdas önskemål tror jag mycket väl kan vara det affärsmässiga beslutet, t.ex. förse de anställda med iPhones eller de telefoner de gillar så blir de snabbare på att svara på e-mail. Kompetensen i IT-avdelningarna kan vara ett problem dock, alla företag har inte anställda av Google kaliber.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-22 16:43
Ursprungligen av peterja:

Att tillgodose de anställdas önskemål tror jag mycket väl kan vara det affärsmässiga beslutet, t.ex. förse de anställda med iPhones eller de telefoner de gillar så blir de snabbare på att svara på e-mail. Kompetensen i IT-avdelningarna kan vara ett problem dock, alla företag har inte anställda av Google kaliber.

Kul att du ville skriva ditt andra inlägg såhär 3 år senare

Om jag skulle få en mercedes amg 55 som tjänstebil skulle jag bli bra mycket lyckligare, men det får jag ju inte - varför inte det?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-12-09 13:22

...eller vänd på steken och låt samma grupp göra samma lista med "rationella, och hållbara, argument" för Windows.

Ursprungligen av frazze:

...eller vänd på steken och låt samma grupp göra samma lista med "rationella, och hållbara, argument" för Windows.

Ja om man tycker det är roligare att leverera punchlines än att försöka hjälpa TS så kan man ju säga så.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-12-09 15:08
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ja om man tycker det är roligare att leverera punchlines än att försöka hjälpa TS så kan man ju säga så.

Det var nog en [bättre dold] hjälp till TS då min filisofi går ut på att alla måste motivera sina beslut/förslag/etc. Ingen har så att säga ett frikort (heter kanske gräddfil på svenska) för just sitt förslag. Om man bara ska jämföra sitt förslag mot sitt eget så blir det svårt, om man säger.

Och så kanske det blev en punchline på köpet...

Ursprungligen av frazze:

Det var nog en [bättre dold] hjälp till TS då min filisofi går ut på att alla måste motivera sina beslut/förslag/etc. Ingen har så att säga ett frikort (heter kanske gräddfil på svenska) för just sitt förslag. Om man bara ska jämföra sitt förslag mot sitt eget så blir det svårt, om man säger.

Och så kanske det blev en punchline på köpet...

I teorin kanske det är/borde vara så, men i realiteten behöver inget företag som har en maskinpark på 1000 Windowsmaskiner motivera varför man vill behålla dem, hellre än en handfull Macar

Bevaka tråden