Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Störd musplatta...

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en MacBook som är ca 4 år gammal. Det senaste halvåret har konstiga saker börjat hända med musplattan, eller snarare med hela partiet under tangentbordet. Det är som att allt blivit en enda stor musplatta. Det gör det omöjligt att lägga någon tyngd överhuvudtaget på dessa ytor för då markeras saker hit och dit. Även det faktiska musplattan har blivit extremt känslig och markören hoppar ofta runt när jag skriver texter.
Är det någon som har erfarenhet av nåt liknande eller kan försöka sig på en gissning om vad felet kan vara och vad jag skulle kunna göra!?!

Mvh
lina

Om det är på höger och vänstersidorna av styrplattan också (Dvs handstödet) så kan det vara någon form av glapp.

Jag skulle kika lite med en extern mus (usb) och kika om den börjar hoppa runt där också - då kan det mycket väl vara mjukvara.
Det kan även vara batteriet som börjar svälla som en säkerhetsåtgärd då det troligen börjar ta slut.

Har precis samma problem med min MacBook, min är första modellen med core2duo, köpt i dec 2007. Det är nästan omöjigt att göra något alls med datorn när det är som värst, texten markeras hursomhelst när man skriver så allt man skrivit kan raderas om och om igen. Mitt batteri håller i flera timmar så jag tror inte felet ligger där, har alltid nätsladden i eftersom jag bara använder datorn hemma. Felet verkar bli värre ju längre jag använt datorn, har den vilat över natten (stänger aldriga av den) funkar den alltid, problemet kommer senare på dagen. Är det riktigt illa markeras saker på skrivbordet hursomhelst och flyttas runt, då hjälper inte extern USB-mus heller. Försöker hålla händerna "i luften" när jag skriver för att inte vara när sidorna bredvid musplattan (har både tryckplatta och "duttplatta") men det hjälper inte alltid heller. Jag tror helt enkelt att allt börjar bli slitet så det hänger sig ibland, är beredd på att jag måste köpa en ny dator snart. Eftersom jag är arbetslös hade jag gärna sluppit den utgiften så om någon har någon idé om vad som är fel och hur det kan lösas är jag tacksam!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-22 17:06

Har du testat med ett extern tangentbord?

  • Oregistrerad
  • 2011-01-24 17:37

Min MBA (2008) har nu med börjat dumma sig med musplattan. Text markeras när jag skriver och när jag trycker ner nästa knapp så försvinner det. När jag kör runt musen på skrivbordet så börjar den markera och fönster "fastnar" och följer med musen och "dubbelknack" på musplattan hjälper inte. Bara detta inlägget jag skriver nu är enormt jobbigt då den hela tiden markerar allt eller delar av det jag skriver och störar sig. Musplattan är i det närmsta oanvändbar just nu. Kan knappt använda datorn eller klicka på saker längre. Har musplattan pajat eller?

Såg att nån nämnde batteriet?? Mitt batteri är kasst och bör enligt OSX 10.6.6, bytas ut snarast, står det uppe i batterimenyn. Har det med batteriet att göra eller vad är det som fått musplattan att bli helt störd nu helt plötsligt?

1
Bevaka tråden