Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur många USB-hubbar och -anslutningar klarar en MBP?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sala
  • 2010-12-30 19:48

Hallå!

ja som frågan lyder, är lite intresserad av att veta hur många anslutningar en Macbook Pro klarar på sina 2 USB ingångar,

jag har ett externt USB ljudkort (utan egen strömförsörjning, bara genom USBn), och ett externt tangentbord in i min 7 portars USB hubb (som har egen strömkälla), jag kan inte sätta in fler saker som är beroende av strömförsörjning (t ex en extern hdd) på samma hubb när tidigare nämnda saker sitter, då spänningen inte verkar räcka till för det. Är inte det konstigt då USB hubben har egen strömförsörjning från eluttag och ska klara 7 anslutningar? Det var en billig, men ändå.

Jag funderar sonika på att skaffa en till av ett annat märke då som kanske är bättre, att ha i den andra anslutningen på Macbook Pron eftersom det är mer som behöver sitta i än det jag tidigare nämnt, och bara funderar på hur många anslutningar datorn klarar av i samband med det, finns det någon begränsning eller är det bara att köra på? Visst kommer USB gränssnittet kanske säga ifrån till sist, men det är ett annat problem isf och det tar jag...

ett par frågor tacksam för svar!

Så fort du får fler än vad systemet klarar säger det ifrån.

Din USB-hub verkar vara biligt skräp; den skall väl ge 500mA per port.
Jag hade inte kompletterat med en till, jag hade bytt ut den helt.

Att labba med skitstandarden USB är ett vågspel, långt innan datorn säger ifrån så märker man andra problem, hårddiskar tappar kontakten, Saker "ballar ur" etc.

Köp en bättre USB-hub, med strömförsörjning.

USB fixar 127 anslutningar, om de har det per port eller totalt (troligen) är ju rent praktiskt strunt samma.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-30 21:36

Teoretiskt sett ska USB klara runt hundra enheter så protokollet lär inte ställa till problem iaf. Däremot sjunker ju hastigheten, men det får man ju räkna med.

Vad gäller att hubben har problem med att ge ström till allt, det har nog inget med hubben att göra. Kolla istället vad du har för strömkälla. För att kunna driva 7 enheter som drar max tillåtna behöver du en väggadapter som ger runt 20W (5V x 0.5A x 7 enheter). Det hade inte förvånat mig om adaptern som kom med hubben ligger en bra bit under det, vanligtvis ger de 2-5W ut. Som exempel ger ju iPad laddaren 10W och den fick Apple specialtillverka så det är inte helt vanligt att man har en laddare med så pass hög effekt

Dessutom finns det många USB prylar som drar mer än vad som är tillåtet, kan tänka mig att ditt ljudkort är en bov där. Så, byta ut adaptern och se om det hjälper. Annars är det bara att skaffa fler hubbar med egna väggadaptrar!

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-21 17:03
Ursprungligen av shandar:

Så, byta ut adaptern och se om det hjälper

Shandar, ska bege mig till en Clas Ohlsson butik eller liknande snarast,
du har inga S i rockärmen på en bra adapter för sådant? Det gör inget om adaptern ger 20W även om jag inte har 7 anslutna saker som drar max spänning? Tyvärr är min ellära i det närmaste bortglömd...

Mvh

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-21 20:37
Ursprungligen av Jonait:

Shandar, ska bege mig till en Clas Ohlsson butik eller liknande snarast,
du har inga S i rockärmen på en bra adapter för sådant? Det gör inget om adaptern ger 20W även om jag inte har 7 anslutna saker som drar max spänning? Tyvärr är min ellära i det närmaste bortglömd...

Mvh

De drar inte spänning, de drar ström
Inga problem om du hittar en på 20W, bara den orkar lämna minst det du behöver.

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-12 21:03

Stort tack för mycket givande svar! Och ursäkta dröjsmålet..

Min USB hubbs' strömadapter ger enligt dess info på undersidan 5V och 2A, min ellära är verkligen inte
underhållen, så jag kan inte svara på om det skulle vara nog, kan ni det? 5V x 2A x antal..?

Det är ganska frustrerande att inte kunna köra 2 externa hårddiskar i samma USB hubb, den som är beroende av USBström klarar inte att bli driven endast när den sitter i själv märker jag nu. Skulle det gå att köpa en tredjeparts adapter med mer kapacitet skulle det ju vara grymt.

Å andra sidan läser jag under USB fliken i Macen (Äpplemenyn/om den här datorn/mer info)

mitt USB ljudkort:

MicroBook:

Produkt-ID: 0x0004
Tillverkar-ID: 0x07fd
Version: 0.32
Hastighet: Upp till 12 Mbit/sek
Tillverkare: MOTU
Plats-ID: 0x26220000
Tillgänglig ström (mA): 500
Nödvändig ström (mA): 500

min usbströmberoende ext HDD

Tillverkare: Western Digital
Plats-ID: 0x24100000
Tillgänglig ström (mA): 500
Nödvändig ström (mA): 2

(detta är när den WD hårddisken sitter direkt i datorns USB ingång, då räknas förmodligen strömmen för att driva enheten bort?)
Borde betyda att hubben ändå ger 0,5 ampere? Isåfall är det ganska roligt att man ändå kan köra iaf några fler saker såsom ett USB klaviatur samt ett tangentbord genom hubben samtidigt..

Men fortfarande frustrerande att WD hårddisken inte verkar få nog ens ensam.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-13 09:45

Ska din WD gå att driva med bara USBström? Ingen kontakt för att koppla in en spänningsadapter till den?

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-13 21:11
Ursprungligen av kenjon:

Ska din WD gå att driva med bara USBström? Ingen kontakt för att koppla in en spänningsadapter till den?

Det stämmer, endast USB anslutning finns på den.

Ursprungligen av Jonait:

Det stämmer, endast USB anslutning finns på den.

Den hade jag kört på en helt egen strömsatt anslutning, alltså, egen kontakt in i datorn.
Koppla INGET vidare från den.

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-17 16:50
Ursprungligen av Goflorp:

Den hade jag kört på en helt egen strömsatt anslutning, alltså, egen kontakt in i datorn.
Koppla INGET vidare från den.

Det är ju tyvärr det jag är tvungen till. Det finns bara en kontakt allt som allt på den och det är en USB kontakt.

Det är ju det som är det tråkiga, den verkar ta ofantligt mkt spänning för att orka drivas runt. Synd på så snygg och lite dyr hårddisk

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-17 16:52
Ursprungligen av Jonait:

Det är ju tyvärr det jag är tvungen till. Det finns bara en kontakt allt som allt på den och det är en USB kontakt.

Det är ju det som är det tråkiga, den verkar ta ofantligt mkt spänning för att orka drivas runt. Synd på så snygg och lite dyr hårddisk

Och jag kan inte låta WDn sitta direkt i en av datorns 2 portar, dem är upptagna med annat. Det är där problemet ligger, därav allt detta strul.

Ursprungligen av Jonait:

Det är ju tyvärr det jag är tvungen till. Det finns bara en kontakt allt som allt på den och det är en USB kontakt.

Det är ju det som är det tråkiga, den verkar ta ofantligt mkt spänning för att orka drivas runt. Synd på så snygg och lite dyr hårddisk

Varför köra externa hd's på skitstandarden usb då?
Du har väl FW i macen, lämnar 12v ut på kontakten. Aldrig svajigheter el liknande.
Funkar mkt bättre.
Usb kan man ha till tangentbord och liknande - inte till hårddiskar.

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-21 16:59
Ursprungligen av Goflorp:

Du har väl FW i macen, lämnar 12v ut på kontakten. Aldrig svajigheter el liknande.
Funkar mkt bättre.

Du får gärna utveckla tillvägagångssättet där, tyvärr kan jag inget om det.

Sökte snabbt på "Firewire-hubbar" tidigare på olika återförsäljare via nätet men då måste man även såklart ha FireWire-ansluten hårddisk.
Verkar inte finnas någon FW hub med USB anslutningar...?

Nja, man kan köra hårddiskar på USB mkt bra, men ska flera trängas på samma kontakt blir det problem. Känns på något vis faktiskt rätt logiskt.

Ursprungligen av Jonait:

Du får gärna utveckla tillvägagångssättet där, tyvärr kan jag inget om det.

Sökte snabbt på "Firewire-hubbar" tidigare på olika återförsäljare via nätet men då måste man även såklart ha FireWire-ansluten hårddisk.
Verkar inte finnas någon FW hub med USB anslutningar...?

Nja, man kan köra hårddiskar på USB mkt bra, men ska flera trängas på samma kontakt blir det problem. Känns på något vis faktiskt rätt logiskt.

Koppla gärna externa hårddiskar via Firewire då det är en betydligt tuffare standard än USB.
Du har en Firewirekontakt i baken på din Mac troligen. Om du då har TUR så har du en hårddisklåda som innehåller både FW och USB och det enda du i så fall skulle behöva är en ny kabel.

FW klarar 12V och DMA (Direct Memory Access) - alltså att driven kan skyffla data utan att blanda in CPU för mkt. testa t ex att starta fem kopieringar på en gång på en USB-maskin, den knäar och får det allmänt jobbigt.
Med FW går sådana saker som en dans.

Varför du skulle blanda hubbar och usb och FW i samma smet fattar jag inte.

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-27 01:24
Ursprungligen av Goflorp:

Koppla gärna externa hårddiskar via Firewire då det är en betydligt tuffare standard än USB.
Du har en Firewirekontakt i baken på din Mac troligen. Om du då har TUR så har du en hårddisklåda som innehåller både FW och USB och det enda du i så fall skulle behöva är en ny kabel.

FW klarar 12V och DMA (Direct Memory Access) - alltså att driven kan skyffla data utan att blanda in CPU för mkt. testa t ex att starta fem kopieringar på en gång på en USB-maskin, den knäar och får det allmänt jobbigt.
Med FW går sådana saker som en dans.

Varför du skulle blanda hubbar och usb och FW i samma smet fattar jag inte.

Blev lite klokare på viss info där, tack!

Nja saken är att jag har en USB hårddisk (ingen extra FWport på den alltså)
Som det framgått tidigare har jag en del andra grejer utöver hårddisken som behöver sitta i också, därav Usb, FW och hubbar i en enda smet Lite omständigt när man bara har en FW och 2 USB portar på macen.

Jag är som sagt inte så insatt på FW, men fick för mig att det kanske fanns en "firewire hubb" med FW anslutning till macen men med USB portar till de saker som ska anslutas till den. Men så är förmodligen inte och verkar inte vara fallet. Man kunde ju alltid chansa.

Men FW vore definitivt ngt att tänka på i framtiden..!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-27 12:49
Ursprungligen av Jonait:

Men FW vore definitivt ngt att tänka på i framtiden..!

FireWire är en döende standard som antagligen snart kommer bli ersatt av LightPeak. Det är inte värt att lägga extra pengar på FireWire nu.

För övrigt är USB inte alls så kasst som Goflorp försöker få det att låta, jag kan inte minnas att jag har haft några problem med det. Problemen du har haft med att ge ström via en hub hade dykt upp förr eller senare med FireWire också, det är inget som på något sätt är unikt för USB. Den största skillnaden är att USB utvecklades för små, snabba burst överföringar av data från alla möjliga enheter medan FireWire designades för att strömma stora mängder data från kameror och diskar. Idag innebär det att det går lite snabbare att flytta stora filer över FireWire än USB, men i gengäld har du ett betydligt dyrare gränssnitt.

Ursprungligen av shandar:

FireWire är en döende standard som antagligen snart kommer bli ersatt av LightPeak. Det är inte värt att lägga extra pengar på FireWire nu.

För övrigt är USB inte alls så kasst som Goflorp försöker få det att låta, jag kan inte minnas att jag har haft några problem med det. Problemen du har haft med att ge ström via en hub hade dykt upp förr eller senare med FireWire också, det är inget som på något sätt är unikt för USB. Den största skillnaden är att USB utvecklades för små, snabba burst överföringar av data från alla möjliga enheter medan FireWire designades för att strömma stora mängder data från kameror och diskar. Idag innebär det att det går lite snabbare att flytta stora filer över FireWire än USB, men i gengäld har du ett betydligt dyrare gränssnitt.

Tja, prova gärna starta fyra eller fem överföringar samtidigt med USB... brukar ge badbollar på stora Macar med.
FW har 12V, inte 5V/0,5A. Du har DMS, som gör att CPU inte är inblandad mer än marginellt i överföringen.

Du har en FW800 i häcken på macen, en disk som klarar åtminstone FW400 (som bankar skiten ur USB) kostar inte mkt mera än en USB-disk. Så vad du får "dyrare gränssnitt" ifrån vete tusan. En disk med både USB och FW i är inte många spänn dyrare, men det gör en himla skillnad vad man kopplar in den som.

En disk som köps idag, med FW, som kan pluggas in på 10 sekunder, håller flera år. Sedan, om fyra år när lightpeak har hittat ut från labbet får du väl köpa en sådan då och "skriva av" din disk som snurrat bra i fyra år.

Att gå omkring och låta bli att köpa en disk för 1000-2000 spänn för att det minsann kommer en ny standard på sånt här om ett par år låter jävligt krystat.

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-30 15:11
Ursprungligen av Goflorp:

Tja, prova gärna starta fyra eller fem överföringar samtidigt med USB... brukar ge badbollar på stora Macar med.
FW har 12V, inte 5V/0,5A. Du har DMS, som gör att CPU inte är inblandad mer än marginellt i överföringen.

Hmm, jag vet inte hur hetsig trafik du har över dina USB anslutningar Men jag brukar inte behöva överföra mer än max 2 saker samtidigt,
och det mest i undantagsfall. Det som verkar göra det bra är att det avlastar CPUn.

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-30 15:19
Ursprungligen av Goflorp:

FW har 12V, inte 5V/0,5A.

Jag missade fan det. Men gör det skillnad i sättet det gränssnittet utnyttjas på? Det är ju som sagt det jag är ute efter att få reda på..

Ursprungligen av Jonait:

Jag missade fan det. Men gör det skillnad i sättet det gränssnittet utnyttjas på? Det är ju som sagt det jag är ute efter att få reda på..

FW används inte till tangentbord, möss och 1000 andra saker.
Koppla dina externa hd's på FW, allt annat tjofs på USB.
Du kommer märka skillnad.

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-30 17:08
Ursprungligen av Goflorp:

Goflorp skrev:
FW har 12V, inte 5V/0,5A.

Quote: Jonait skrev:
Jag missade fan det. Men gör det skillnad i sättet det gränssnittet utnyttjas på? Det är ju som sagt det jag är ute efter att få reda på.. End quote

Ursprungligen av Goflorp:

FW används inte till tangentbord, möss och 1000 andra saker.
Koppla dina externa hd's på FW, allt annat tjofs på USB.
Du kommer märka skillnad.

Jag förstår, och med all respekt, för att undvika ev missförstånd, men tyvärr gav det inget svar alls på min fråga.
Hoppas någon annan här inne man mera om det

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-30 15:16
Ursprungligen av shandar:

FireWire är en döende standard som antagligen snart kommer bli ersatt av LightPeak. Det är inte värt att lägga extra pengar på FireWire nu.

För övrigt är USB inte alls så kasst som Goflorp försöker få det att låta, jag kan inte minnas att jag har haft några problem med det. Problemen du har haft med att ge ström via en hub hade dykt upp förr eller senare med FireWire också, det är inget som på något sätt är unikt för USB. Den största skillnaden är att USB utvecklades för små, snabba burst överföringar av data från alla möjliga enheter medan FireWire designades för att strömma stora mängder data från kameror och diskar. Idag innebär det att det går lite snabbare att flytta stora filer över FireWire än USB, men i gengäld har du ett betydligt dyrare gränssnitt.

Nej så kasst tycker jag inte heller att det är, som sagt problemet är att få flera strömkrävande saker att funka ihop på samma anslutning. Det är ju inte konflikter det handlar om, utan att strömmen inte verkar räcka till (ser inte heller varför det skulle skilja på FW). Det har blivit lite offtopic här, inte för att det gör mig nåt men.

FW eller USB, hårddiskarna kommer att krascha förr eller senare ändå.

Gör backup mot molnet eller off-site på ngt sätt.

Ursprungligen av keptang:

FW eller USB, hårddiskarna kommer att krascha förr eller senare ändå.

Gör backup mot molnet eller off-site på ngt sätt.

Det har du alldeles rätt i.
Provar just nu Backblaze.com, 5 usd i månan....

Ursprungligen av keptang:

FW eller USB, hårddiskarna kommer att krascha förr eller senare ändå.

Gör backup mot molnet eller off-site på ngt sätt.

Det har du alldeles rätt i.
Provar just nu Backblaze.com, 5 usd i månan....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-30 00:20
Ursprungligen av keptang:

FW eller USB, hårddiskarna kommer att krascha förr eller senare ändå.

Gör backup mot molnet eller off-site på ngt sätt.

När det gäller backup är det inte varken/eller, utan både/och. En kopia hemma för snabb återställning och en på annan plats (molnet?) om något går riktigt snett.

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-30 15:08
Ursprungligen av kenjon:

När det gäller backup är det inte varken/eller, utan både/och. En kopia hemma för snabb återställning och en på annan plats (molnet?) om något går riktigt snett.

Den dagen man sitter på sådan anslutning att 250 GB inte tar 1 vecka att få upp så är jag med än glad

Att köra backup mot moln är fan inte att tänka på med dagens rent ut sagt usla upload som erbjuds från våra bredbandsleverantörer.
En stabil Firewire-800 disk är väl värt pengarna, även om Lightpeak lurar bakom hörnet.

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-30 15:12
Ursprungligen av PeeMaN:

Att köra backup mot moln är fan inte att tänka på med dagens rent ut sagt usla upload som erbjuds från våra bredbandsleverantörer.
En stabil Firewire-800 disk är väl värt pengarna, även om Lightpeak lurar bakom hörnet.

Nog för att det finns bättre idag, men jag har en upload på 0,25 mbit, satteeee....

Största skillnaderna är att USB måste blanda in CPUn hela tiden när det skall skyfflas data, FW har Direct Memory Access och klarar sig utan det.
FW klarar 400 eller 800MBit/s SUSTAINED (kontinuerligt), bra om man skickar en 4GB filmfil...

Rent elektriskt är FW betydligt stabilare och hela IEEE1394 (FW) är byggt för att skyffla film.

Vad gäller usb så brukar det framhållas att det minsann klarar 480MBit/s - men det är bara i "Burst Mode", korta skurar som funkar bra på små filer.

Usb används till i princip allt, även till saker det är mindre bra.
FW används nästan uteslutande till överföring - det finns några musik/synth/ljudkort-prylar med FW med.

Bevaka tråden