Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac 4.10 - Buggar & osnyggheter feedback tråd

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Idag släpper vi 99mac 4.10 som är vår första större uppdatering sedan lanseringen
av 99mac 4 den 3:e December.

Detta är fortsättningen på 99mac 4.06 tråden.

Nya funktioner

Buggfixar & förbättringar av sajten

  • Trådlistningen i forum är förbättrad - nu ser du tydligt vilka trådar du själv deltagit i*

  • Omröstningar har mycket snyggare "staplar".

  • Problemet med "mer" menyn vid inläggen är fixat.

  • Svarta menyraden längst upp är lite större och har en lätt skuggning.

  • Menyn "store" visas nu även på förstasidan.

Bakom ridåerna

  • Vi använder senaste vBulletin 4.11 med nya Mobile API.

  • 99mac iPhone App är översatt till Svenska och har genomgått första betatestet.

  • 99mac har ett nytt SSL certifikat för /store/

Ett antal buggar (och önskemål om kommande funktionalitet) har uppmärksammats och ligger planerade för kommande uppdateringar:

  • Facebook Connect registrering av nya medlemmar är tillfälligt avstängd.

iPad/iPhone specifika buggar har en egen feedback-tråd:
http://www.99.se/feedback/283034-feedback-99mac-4-0-4-01-ipad.html

* Trådlistningen vid sökningar (t ex "dagens aktiva") får samma funktion i 4.11.

Go 99mac!

Senast redigerat 2011-01-21 15:05

På grund av problem vid uppdateringen till 4.10 (som gjorde att den tog 3 timmar istället för 2) kommer vi släppa en 4.11 uppdatering tidigt nästa vecka som krossar några nyuppkomna buggar:

  • Trådlistning vid sökningar har inte samma visning av "egna inlägg" som trådlistningen i forumet.

  • Funktionen "obesvarade inlägg" går inte längre att använda pga ändringar i vBulletin databaserna.

  • Menyn "uppdateringar" har tecken som överlappar varandra.

Bra uppgradering, Lucida Grande känns mer harmoniskt än vad Arial gjorde.

Skönt att ni tog bort skuggan från logon, jag har tyckt att den kändes lite utdaterad på sista tiden. Men jag tycker att logon som den ser ut nu är lite för stor, förminska den lite så får uppdateringen A+.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-21 16:07

Tidigare hade man ju möjligheter att markera alla olästa trådar som lästa i den undre bruna menyn som nu är borta, var finns nu denna funktionen?

Ursprungligen av zinned:

Tidigare hade man ju möjligheter att markera alla olästa trådar som lästa i den undre bruna menyn som nu är borta, var finns nu denna funktionen?

I menyn ovan forumet finns "forumverktyg", där ligger en länk.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-21 16:34
Ursprungligen av klarabara:

I menyn ovan forumet finns "forumverktyg", där ligger en länk.

Var? Jag har inget alternativ som heter "Forumverktyg". Se min screenshot :

Ursprungligen av zinned:

Var? Jag har inget alternativ som heter "Forumverktyg". Se min screenshot :

Lättare med ett screenshot

Länken under är på engelska, den ligger på todo-listan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-21 22:13
Ursprungligen av klarabara:

[ATTACH="CONFIG"]28256[/ATTACH]

Lättare med ett screenshot

Länken under är på engelska, den ligger på todo-listan.

Nej, den finns inte. Jag använder mig alltd av att klicka på "Nya inlägg" och kolla de trådar jag önskar läsa i. Därefter klickade jag bara på "Markera alla som lästa" och så markerades de som lästa.

Den funktionen du pekar på existerar INTE nu. Detta måste ju rättas till.

Ursprungligen av zinned:

Nej, den finns inte. Jag använder mig alltd av att klicka på "Nya inlägg" och kolla de trådar jag önskar läsa i. Därefter klickade jag bara på "Markera alla som lästa" och så markerades de som lästa.

Den funktionen du pekar på existerar INTE nu. Detta måste ju rättas till.

Fungerar inte heller länken som finns i sid-foten till det?

En annan gammal bugg som lever kvar är att när man klickar så man hamnar på senaste olästa inlägg i en tråd så ligger den svarta menyraden i vägen. Har användaren ingen avatar så ser man inte deras namn. Hur som helst ser man inte raden med datum/tidpunkt och Svara/Citera/Rapportera.knapparna utan att scrolla upp något hack.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-21 16:48

Jag har den gamla loggan kvar på min arbetsdator med Firefox 3.6.13
Det är en PC (tyvärr)
I internet explorer så syns den nya loggan.

Mycket trevlig uppdatering av utseendet!

Däremot känns det som att Lucida Grandes storlek i själva inläggstexten är lite större än i föregående 99-version när det användes senast. Är det så, eller är det bara jag som inbillar mig?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2011-01-21 18:34
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Mycket trevlig uppdatering av utseendet!

Däremot känns det som att Lucida Grandes storlek i själva inläggstexten är lite större än i föregående 99-version när det användes senast. Är det så, eller är det bara jag som inbillar mig?

Håller med i om både textstorleken och och att det är en trevlig uppdatering.

Har alltid tyckt det är underligt med två menyer. Nu när ni städat i dem (vilket är bra) så kanske nästa steg är att ta bort den bruna helt. Tycker det borde disponeras om enligt skiss om man får tänka lite utanför er mall. Naturligtvis med annat utseende på de bruna objekten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-21 19:17

Hallå där, vart tog den eminenta Hem-knappen vägen? :/

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-21 20:00

I den svarta menyn under Uppdateringar hade jag ett oläst meddelande i min invid. Det stod "1Oläst meddelande", dvs ett mellanslag saknas efter siffran.

Ursprungligen av kenjon:

I den svarta menyn under Uppdateringar hade jag ett oläst meddelande i min invid. Det stod "1Oläst meddelande", dvs ett mellanslag saknas efter siffran.

Det ser mycket värre ut för mig som har över 100 olästa - har rapporterat detta redan och det finns nämnt i andra inlägget uppifrån i denna tråd

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-21 20:05

Var tog hem knappen vägen? Jag är hemlös nu.

Jag tycker inte om den lilla gubben till vänster som visar i vilket tråd jag deltog i. Det skulle vara kanske bättre att i stället byta pilen till en gubbe för att visa både senaste olästa och var man deltog i. Finns inga olösta i tråden visas gubben i en annan färg. Annars grattis till en bra uppdatering. Jag kanske ska ge skapa några screens för att optimera utseendet.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Jag tycker inte om den lilla gubben till vänster som visar i vilket tråd jag deltog i. Det skulle vara kanske bättre att i stället byta pilen till en gubbe för att visa både senaste olästa och var man deltog i. Finns inga olösta i tråden visas gubben i en annan färg.

Jag håller med, den ser lite inklämd ut som det är nu. Det var enligt mig bättre som det var innan uppdateringen, att gubben var till höger om trådtiteln istället för i marginalen som den är nu.

Ursprungligen av Papperskatt:

Jag håller med, den ser lite inklämd ut som det är nu. Det var enligt mig bättre som det var innan uppdateringen, att gubben var till höger om trådtiteln istället för i marginalen som den är nu.

Haha - problemet med att den låg till höger var att ögat tvingades söka efter gubben då högerkanten varierade med rubriklängden. I vänsterkanten är det jättenkelt att se den.

Däremot kanske vi ska justera in den från marginalen några pixlar.

Ursprungligen av Björnström:

Haha - problemet med att den låg till höger var att ögat tvingades söka efter gubben då högerkanten varierade med rubriklängden. I vänsterkanten är det jättenkelt att se den.

Däremot kanske vi ska justera in den från marginalen några pixlar.

Det har du rätt i, störde mig ofta på det.

Jag tror att den bästa placeringen av gubben är samma som kartnålen vid klistrade trådar, det vill säga till vänster om trådtiteln, men inte i marginalen.

Ursprungligen av Papperskatt:

Det har du rätt i, störde mig ofta på det.

Jag tror att den bästa placeringen av gubben är samma som kartnålen vid klistrade trådar, det vill säga till vänster om trådtiteln, men inte i marginalen.

Håller med fullständigt, det är mycket svårare att se vilka trådar man deltagit i nu. Till vänsterkanten!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-21 20:58

Jag vill integrera gubben i pilen. Pilen störde jag mig också på (svårt att träffa på iPhonen) men jag kan leva med den.

//Rob

Som ett tillägg till mitt tidigare inlägg i denna tråd så skulle jag fortfarande gärna se att vänster fält under "Bevakningar" försvinner i sin helhet - eller att man kan välja att dölja den permanent. Detta utifrån följande tankesätt:

1) Systemet för nya personliga meddelanden skulle med fördel kunna läggas upp i den övre svarta raden, och bli en ersättning till eller komplettering av den redan befintliga "Uppdateringar" där uppe.

2) Inställningar verkar kunna nås genom att klicka på sitt inloggningsnamn till höger i den svarta raden längst upp. Det behövs därför inte under "Bevakningar" eftersom det enbart blir plottrigt.

3) För att undvika att det blir alldeles för mycket i den övre svarta raden så borde man kunna slå ihop 'Nya inlägg' och 'Dagens inlägg' till att båda läggas under en flik som i detta fall får döpas till 'Dagens aktiva' eller något annat smart där de båda kan läggas under.

Den fanns tidigare uppe i menyn, där vill vi ha den.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-21 23:49

Längst ner i det grå fältet: "99mac teamet" borde vara "99mac-teamet".

Gamla länken till Obesvarade trådar är borttagen av okänd anledning. Det var ett bra verktyg för att hitta trådar som inte besvarats och som man faktiskt kan hjälpa till med.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Gamla länken till Obesvarade trådar är borttagen av okänd anledning. Det var ett bra verktyg för att hitta trådar som inte besvarats och som man faktiskt kan hjälpa till med.

Den gick inte att implementera i vBulletin efter version 4.10 eftersom en sökning på trådar på mindre än ett svar (dvs obesvarade) gav resultatet "null". Dom har ändrat funktionen för sökningar... Vi ska försöka få till en ändring på det.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-01-22 14:14

Trevlig uppdatering!
En sak jag märkte nyss dock, skall ha blivit rapporterad tidigare om jag inte missminner; när man lägger till en bevakning så får man fortfarande bekräftelsetexten på Engelska.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-23 15:54

Visar fortf. fel antal sidor om man har fler än 5 när man trycker på Nya Inlägg.

Bevaka tråden