Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk för backpackers

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-01-20 19:20

För de av oss som reser under lite längre perioder åt gången, och som bara har en ryggsäck med oss - vilken extern hårddisk vore att rekommendera oss? Ett måste är att den ska vara liten, men den ska ju gärna vara tålig också.

Hur tålig måste en bärbar hårddisk vara, för att den ska klara sig fint under backpackande? Bör den vara speciellt utformad för syftet, eller räcker det gott och väl med en "vanlig"? Är de mer stryktåliga än man ofta tror? Att komplettera med en anpassad liten väska/hölje kan ju också vara att föredra - det bör väl dessutom ytterligare förbättra tåligheten?

Specifika märken och modeller

- Western Digital anses väl ofta vara bäst vad gäller hårddiskar, så hur är deras Passport-serie? Tillräckligt tålig?

- Lacie Rugged-serien, den har ju fått ta emot väldigt skarp kritik vad gäller framför allt sladdingångarna, att de glappar och t.o.m. trillar ur. Dessutom anses väl Lacie över huvud taget göra dåliga hårddiskar, enligt många?

- Iomega Select Portable - billig, men bra?

- Samsung, Seagate, osv?

Samsung/WD/Seagate.. Det är i stort tillverkarna som tillverkar dagens hårddiskar. Tror inte någon är mer tålig än någon annan.

Mer stryktåliga höljen tror jag inte så mkt på (mer än att försäljarna vill tjäna mer pengar på att sälja dessa), en hårddisk är väldigt hård, klart hårdare än något hölje.

Kör på SSD, inga rörliga delar, lär hålla bäst.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-01-20 19:35
Ursprungligen av keptang:

Samsung/WD/Seagate.. Det är i stort tillverkarna som tillverkar dagens hårddiskar. Tror inte någon är mer tålig än någon annan.

Mer stryktåliga höljen tror jag inte så mkt på (mer än att försäljarna vill tjäna mer pengar på att sälja dessa), en hårddisk är väldigt hård, klart hårdare än något hölje.

Kör på SSD, inga rörliga delar, lär hålla bäst.

Solid State-diskar är ju helt klart att föredra egentligen, så klart... Men priset väger ju också in! :/

Personligen vill jag gärna ha ordentligt med utrymme, och ska man ha det på en SSD, då får man ju betala 10-20 gånger så mycket som för en vanlig bärbar hårddisk. Vilket för t.ex. en 500 GB innebär en utgift på 10 000 kr. Då kan man gärna dras med två WD Passport-diskar i stället, där den ena agerar backup för den andra.

Gott att du förde SSD på tal dock. Det är ju högaktuellt för tråden!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-01-20 22:12
Ursprungligen av Welkin:

Solid State-diskar är ju helt klart att föredra egentligen, så klart... Men priset väger ju också in! :/

Personligen vill jag gärna ha ordentligt med utrymme, och ska man ha det på en SSD, då får man ju betala 10-20 gånger så mycket som för en vanlig bärbar hårddisk. Vilket för t.ex. en 500 GB innebär en utgift på 10 000 kr. Då kan man gärna dras med två WD Passport-diskar i stället, där den ena agerar backup för den andra.

Gott att du förde SSD på tal dock. Det är ju högaktuellt för tråden!

Med 2 Diskar blir det också mindre portabelt och smidigt. Fundera över hur mycket utrymme du behöver för en resa. Kanske räcker 60GB SSD?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-01-21 11:29
Ursprungligen av joakimo:

Med 2 Diskar blir det också mindre portabelt och smidigt. Fundera över hur mycket utrymme du behöver för en resa. Kanske räcker 60GB SSD?

Jag är dessvärre rädd att det i alla fall för mig är i minsta laget med en 60 GB-hårddisk. Det mesta lär jag fota i RAW-format, och då fylls 60 GB rätt snabbt. Men som sagt, för de flesta som denna tråden är aktuell för, kanske SSD är det bästa alternativet!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-20 22:33

En datapunkt: Jag har en LaCie Rugged, åkte runt i laptopväskan och kopplades i och ur dagligen under två år. Veckovis flyg, taxi, krogen, aldrig några problem.
Skaffa en tät ziploc-platspåse och släng i några Silicapåsar, och stoppa hårddisken i den. De flesta backpackingställena har större problem med fukt än med stötar. Särskilt om du lindar in den i smutstvätten för att undvika stöld...
Sist jag backpackade så brände jag ett par dvd i såna där fotoprintautomater som stod längs vägen. De kan man ju också posta hem, om man inte känner för att bära på sin backup. För längre resa idag skulle jag också sikta på en pytte-SSD, eller försöka dropboxa upp bilderna istället. Molnet kraschar aldrig.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-01-21 11:38
Ursprungligen av alamode:

En datapunkt: Jag har en LaCie Rugged, åkte runt i laptopväskan och kopplades i och ur dagligen under två år. Veckovis flyg, taxi, krogen, aldrig några problem.
Skaffa en tät ziploc-platspåse och släng i några Silicapåsar, och stoppa hårddisken i den. De flesta backpackingställena har större problem med fukt än med stötar. Särskilt om du lindar in den i smutstvätten för att undvika stöld...
Sist jag backpackade så brände jag ett par dvd i såna där fotoprintautomater som stod längs vägen. De kan man ju också posta hem, om man inte känner för att bära på sin backup. För längre resa idag skulle jag också sikta på en pytte-SSD, eller försöka dropboxa upp bilderna istället. Molnet kraschar aldrig.

Bra förslag vad gäller paketering i påsar. En ziploc och några Silica-påsar, det bör räcka mot fukt - eller? Här ytterligare ett tips gällande Silica-påsar: Silica påsar - Fotosidans Forum

Bör man även oroa sig för elektromagnetisk puls/statisk elektricitet? Vad kan man i så fall vidta för åtgärder? Såna där mörkgrå påsar som t.ex. grafikkort och minnen till datorer, kommer i - skyddar inte det mot sånt?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-01-21 11:40
Ursprungligen av alamode:

eller försöka dropboxa upp bilderna istället. Molnet kraschar aldrig.

Nä, precis! Det är ju kanon... Men kanske t.o.m. Windows Skydrive vore att föredra, i stället för Dropbox. Skydrive erbjuder 25 GB till alla med en Hotmail-adress. För de som behöver mer utrymme än 25 GB, de kan ju då bara skapa fler Hotmail-konton. Också en lösning, för de som har tillgång till goda uppladdningsmöjligheter.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-01-21 17:01
Ursprungligen av Welkin:

Nä, precis! Det är ju kanon... Men kanske t.o.m. Windows Skydrive vore att föredra, i stället för Dropbox. Skydrive erbjuder 25 GB till alla med en Hotmail-adress. För de som behöver mer utrymme än 25 GB, de kan ju då bara skapa fler Hotmail-konton. Också en lösning, för de som har tillgång till goda uppladdningsmöjligheter.

Det jobbiga är dock att alla länder har inte lika snabba internetanslutningar som Sverige. Till exempel Sydasien är snarare på ISDN-nivå och då lär det ta månader att ladda upp 25GB.

  • Avstängd
  • 2011-01-21 01:51

Är det för foto eller en extern för lapptoppen?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-01-21 11:41
Ursprungligen av LaHe:

Är det för foto eller en extern för lapptoppen?

För egen del räcker det gott och väl med en hårddisk som jag använder med dator. Jag har för avsikt att utrusta mig med så pass stora minneskort till kameran, att jag inte behöver tömma dem ständigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-22 06:26
Ursprungligen av Welkin:

För egen del räcker det gott och väl med en hårddisk som jag använder med dator. Jag har för avsikt att utrusta mig med så pass stora minneskort till kameran, att jag inte behöver tömma dem ständigt.

Om du verkligen ska ut och backpacka så tycker jag du ska tömma (eller åtminstone kopiera) minneskorten så ofta du kan. Kameror är extremt stöldbegärliga.

  • Avstängd
  • 2011-01-22 07:05
Ursprungligen av alamode:

Om du verkligen ska ut och backpacka så tycker jag du ska tömma (eller åtminstone kopiera) minneskorten så ofta du kan. Kameror är extremt stöldbegärliga.

Håller med. Har oftast med mig bara 3 kort, ett i reserv och två i drift, som jag byter och tankar över och tömmer så man har ett tomt att byta med nästa gång, och det gör jag så fort tillfälle ges även fast kortet bara är fyllt till 1/4 eller så. I nexton väljer du om du vill kopiera eller flytta filerna. Sen kan ju kortet sitta kvar där tills nästa byte... nexton stänger av sig en kort stund vid overksamhet.
Sen kan du ju tank över från nexton till datorn som dyker upp som en enhet, med dra och släpp i hotellet eller så.
5s från ett fullt att byta till en tomt, kameran skjutklar, stoppa i det fulla starta nexton för flytta filer ca 5-10s sen någon eller några minuter att flytta filerna beroende på kortstorleken , allt klart och färdigt för nästa byte. och allt utan att ens titta på nexton en enda gång när du tränat knappsekvensen.

  • Avstängd
  • 2011-01-21 11:49

Har en sån här när jag är ute och fotar: Nexto DI - Next Generation Storage with Digital Interface

Stoppa i en 2.5" 100GB (klarar större kapacitet också) i den och med extrabatteriet, som finns hållare för på väskan räcker det för att fylla hela hårdisken utan att ladda om batterierna.
Helt suverän att ha hängandes i bältet, behöver inte ens ta upp den för att föra över från kortet när man lärt sig använda den (mycket enkelt). Har inte en massa lull-lull utan bara en enkel meny som sköts med en knapp. USB å FW för överföring samt laddning (via båda) + batterieliminator plus väska medföljer. Tar CF kort direkt och med in insticks adapter (extra) klarar den även andra minnes-kort.
Har haft min i en 3-4 år och inga problem med nått so far. Funkar ju som en vanlig extern hårdisk också.
Men formatera den bara med den inbyggda typ FAT formateringen, MacOS har inga problem med att läsa/skriva det.

1
Bevaka tråden