Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern disk hittas inte av Macen

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-19 23:43

Lånar denna diskussion lite nu med anledning av att jag sitter på ett liknande problem. Har en HDD på 80Gb som formaterades i en Windows XP dator med filsystemet FAT32. Inte helt oväntat så blev den nu begränsad till 32 Gb och inte längre 80 Gb som den borde vara. Ett annat problem som dök upp var nu också att hårddisken nu inte länge kunde hittas av min Mac. Hårddisken satt tidigare som en intern disk på en PC men har nu konverterats till en extern genom en kabinett.

Så till min fråga; hur gör jag för att få tillbaka full kapacitet på min hdd samt få den att synas på skrivbordet eller i skivverktyg?
Notera att jag inte har några viktiga filer på skivan och behöver inte säkerhetskopiera något alls. Vidare så planerar jag att formatera den till NTFS efter jag löst problemet med att få tillbaka hela kapaciteten på den.

Jovisst, frågorna är besläktade, men ändå helt olika. Och det blir lätt en ganska rörig tråd om man ska försöka hålla igång två parallella frågeställningar i samma tråd.

Så jag har brutit ut ovanstående inlägg till en egen tråd.

/Mod

- Fungerar den externa disken på PCn? Är det bara Macen som inte hittar den? Disken ska nämligen synas i Skivverktyg i Macen oavsett hur den är formaterad. Det lutar åt att den är fel monterad i det externa kabinettet. Men om den fungerar i PCn så faller väl den teorin.

- Du säger att du vill få tillbaka full kapacitet. Men du berättar inte hur du vill använda disken i fortsättningen. Ska den användas både på PC och Mac, eller bara på den ena plattformen? Svaren kan nämligen variera lite beroende på detta.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-20 11:34

Externa disken visades inledningsvis på en PC men efter de första gångerna så försvann den från PC.n med.. Misstänkte ett tag att det kanske hade med kabinetten att göra men kan ärligt talat inte förstå hur den ska ställa till med problem då det knappt går att montera den fel där i.

Hur den ska användas i fortsättningen spelar egentligen ingen roll. Det är nämligen inte jag själv som ska använda den och vet därför inte hur den andra parten ska fortsätta använda den. Men förutsätt att jag vill återställa den till fulla 80 Gb och ha den i NTFS som intern disk i en PC.

Så det viktiga för mig är just nu, hur får jag tillbaka mina 80 Gb?

Ursprungligen av iPilot:

...då det knappt går att montera den fel där i...

"Knappt" räcker ju. Då finns det ju utrymme för fel. Kolla en extra gång att den är rätt monterad och kopplad.

Du har inte berättat om det är en IDE- eller en SATA-disk. Om det är IDE så bör du också kolla så att den är rätt byglad.

Ursprungligen av iPilot:

...spelar egentligen ingen roll...

Klart att det spelar roll. Du får ju olika tips och råd beroende på om den ska användas i enbart PC, enbart Mac eller både och.

Ursprungligen av iPilot:

...förutsätt att jag vill återställa den till fulla 80 Gb och ha den i NTFS som intern disk i en PC...

Om du vill ha NTFS så kan du inte formatera den i en Mac, utan det måste göras i Windows.

Men om den nu inte syns i PCn heller, så får du nog börja med att kolla montering, koppling och eventuell bygling.

Fler frågor:
- Har kabinettet extern strömförsörjning, eller får det ström via USB?
- Om det får ström via USB, hur har du kopplat in det - direkt i datorn eller via en hubb? Prova andra USB-portar, och utan hubb.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-20 13:12

Har testat att koppla om den flera gånger dock utan framgång. Det är en IDE och jag har testat alla 3 olika byglingar.

Anledningen till att det "inte spelar någon roll" är för att jag ska sälja disken och säljer den i befintligt skick. Jag har alltså ingen aning om hur den nya köparen ska använda disken. Därmed kan jag bara säga att vi kan förutsätta att den ska användas som intern disk i en PC med formatet NTFS. Hoppas du förstår?

Kabinetten har extern strömförsörjning. Har ingen hub eller likannde utan den har testats i olika datorer och olika usb portar.

För att göra det lättare: Förutsätt att den nu kopplas in i en stationär PC dator som en intern disk. Ponera att den då inte dyker upp, vilka program och inställningar ska användas för att återställa den till 80Gb?

Ps. tack för all hjälp jag får!

Hör du att disken snurrar igång inne i kabinettet?

Har du testat med en annan disk i kabinettet, så att du vet att kabinettet fortfarande fungerar?

Ursprungligen av iPilot:

...Ponera att den då inte dyker upp, vilka program och inställningar ska användas för att återställa den till 80Gb?

Jag har dålig koll på den typen av åtgärder i Windows - men där finns väl någon motsvarighet till Skivverktyg som man kan använda. ("Enhetshanteraren", kanske)

Och syns den inte där heller, så är ju disken trasig. Kasta i elektronikavfallet, och gå vidare.

PS. Språkpolis/Offtopic: Du skriver hela tiden gigabit (Gb), men du menar nog gigabyte (GB).

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-20 15:09
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hör du att disken snurrar igång inne i kabinettet?

Har du testat med en annan disk i kabinettet, så att du vet att kabinettet fortfarande fungerar?

Jag har dålig koll på den typen av åtgärder i Windows - men där finns väl någon motsvarighet till Skivverktyg som man kan använda. ("Enhetshanteraren", kanske)

Och syns den inte där heller, så är ju disken trasig. Kasta i elektronikavfallet, och gå vidare.

PS. Språkpolis/Offtopic: Du skriver hela tiden gigabit (Gb), men du menar nog gigabyte (GB).

Kabinetten är helt nyinskaffad så den bör fungera. Har dock inte testat med annan disk i den, har tyvärr ingen möjlighet till detta. Iom att den är helt ny så kan vi till största sannolikhet utesluta detta.

Har testat att titta i enhetshanteraren i windows men den sysn inte där heller. Notera dock att de få gångerna den har dykt upp i windows så är det somsagt en 32 GB partition sm dyker upp. Detta skedde efter formateringen. Som jag skrev i ursprungs inlägget så blev partitionen 32 gb istället för 80 som den ska bli.

Vad gäller Gb eller GB, visste ärligt talat inte hur det skrivs rent formellt men tack för upplysningen!

Ursprungligen av iPilot:

Notera dock att de få gångerna den har dykt upp i windows så är det somsagt en 32 GB partition sm dyker upp. Detta skedde efter formateringen. Som jag skrev i ursprungs inlägget så blev partitionen 32 gb istället för 80 som den ska bli.

Om din hårddisk eller ditt kabinett är fullt fungerande så skulle den synas även i fortsättningen - inte bara några få gånger.

Ursprungligen av iPilot:

För att göra det lättare: Förutsätt att den nu kopplas in i en stationär PC dator som en intern disk. Ponera att den då inte dyker upp, vilka program och inställningar ska användas för att återställa den till 80Gb?

I Windows har du ett program som heter Enhetshanteraren (detta hittar du enklast genom att högerklicka på "Den här datorn" och väljer "Hantera"). Där kan du radera och skapa partitioner på befintliga hårddiskar som är kopplade till din PC. Om det inte går genom enhetshanteraren så kan du göra det med hjälp av verktyget diskpart: A Description of the Diskpart Command-Line Utility. Går inte detta så tror jag snarare att det är din hårddisk om har ett hårdvarufel.

När det gäller ursprungsfrågan så ska din hårddisk synas i Disk Utility oavsett vad den har för partitionsinformation. Du kan kolla i själva systemet också genom att skriva ' df -h ' i en terminal (givetvis utan '') och se vad du får för output (skicka en kopia på det här om du inte förstår den). Om inget av detta fungerar i Mac OS X så känns det återigen mest troligt att det är ett hårdvarufel snarare än någonting annat.

Senast redigerat 2011-01-20 14:50
  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-20 15:12
Ursprungligen av Tobias Schelin:

I Windows har du ett program som heter Enhetshanteraren (detta hittar du enklast genom att högerklicka på "Den här datorn" och väljer "Hantera"). Där kan du radera och skapa partitioner på befintliga hårddiskar som är kopplade till din PC. Om det inte går genom enhetshanteraren så kan du göra det med hjälp av verktyget diskpart: A Description of the Diskpart Command-Line Utility. Går inte detta så tror jag snarare att det är din hårddisk om har ett hårdvarufel.

När det gäller ursprungsfrågan så ska din hårddisk synas i Disk Utility oavsett vad den har för partitionsinformation. Du kan kolla i själva systemet också genom att skriva ' df -h ' i en terminal (givetvis utan '') och se vad du får för output (skicka en kopia på det här om du inte förstår den). Om inget av detta fungerar i Mac OS X så känns det återigen mest troligt att det är ett hårdvarufel snarare än någonting annat.

Har kollat diskhanteraren men den hittar den somsagt inte där heller. Disken snurrar på som vanligt och låter inte alls konstigt. Den har alltid fungerat alldeles utmärkt tills den formaterades om till FAT32 och gick då ner till 32 GB istället för 80.

Har dock inte testat länken du postade. Ska kika på det.

Ok, då har vi väl en lösning.

Du utesluter att kabinettet är trasigt.
Du utesluter att det är felkopplat eller felbyglat.

Då är disken trasig. Bara att kasta den.

Eller informera köparen om problemet - och låt honom prova med Enhetshanteraren och Diskpart, och låt honom sedan avgöra om den ska kastas eller ej.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-20 15:46

Men jag kan inte förstår hur ett hårdvarufel ska uppstå av en formatering? Den fungerade ju utmärkt innan..
Efter formateringen gick den ner till 32GB och slutade synas..

Ursprungligen av iPilot:

Men jag kan inte förstår hur ett hårdvarufel ska uppstå av en formatering? Den fungerade ju utmärkt innan..
Efter formateringen gick den ner till 32GB och slutade synas..

Kanske helt enkelt kan förklaras med ren otur?

Problemet är ju att om den är helt fungerande så skulle den alltid synas - inte bara ett fåtal gånger. Och dessutom utesluter du (precis som Jesper Ohlsson skriver) att kabinettet är trasigt eller att du har kopplat något helt galet. Att du dessutom inte ser den i varken Windows eller Mac OS X talar ju heller inte till fördel för att hårddisken eller/och kabinettet skulle vara helt fungerande. Slutsatsen blir helt enkelt att du har råkat ut för ett hårdvarufel. Det går inte att konstatera annat sett till det du har presenterat.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-20 16:10

Ok, antar väl att jag får acceptera det faktumet. Väldigt trist dock att en enkel formatering ska behöva innebära ett hårdvarufel. Har formaterat otaligt många diskar förr och har aldrig stött på ett sådant problem. Skillnad vore ju om disken tidigare har strulat men det har inte denna.

Nåväl tack för all hjälp.

Ursprungligen av iPilot:

...enkel formatering ska behöva innebära ett hårdvarufel...

Du verkar inte förstå vad Tobias skrev om ren otur.

Det är (med största sannolikhet) inte själva formateringen som har orsakat hårdvarufelet.

Hårdvarufelet inträffade förmodligen i samband med eller strax efter formateringen - kanske när disken flyttades till kabinettet - och inte på grund av formateringen.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-20 16:43

Jag förstår men det verkar ju vara ett ganska vanligt problem då flera har stött på samma sak. Bl.a. så togs det upp i den diskussionen jag inledningsvis postade i innan tråden flyttades hit. Tänker främst på att den går ner på 32GB vid formatering med FAT32.

Har hänt mig en gång förr med ett usb minne som då också formaterades med FAT32 och med en helt annan dator än de jag nu använder.

Otur eller ej, det känns som om det är ett "för vanligt" problem för att vara otur. :S

Ursprungligen av iPilot:

...flera har stött på samma sak. Bl.a. så togs det upp i den diskussionen jag inledningsvis postade i...

Att filer blir korrupta, och att disken inte ens syns i Skivverktyg, är inte samma sak.

Därav två olika trådar.

Syns inte en disk i enhetshanterare eller liknande har du problem med kommunikationen med den, och/eller strömförsörjningen.

Enkelt uttryckt, extern disk i låda kan dra mer än 0,5A (500mA) som är tillåtet på USB.
Speciellt om disken är äldre. 80GB har nog ett par år på nacken.

För att göra det bästa möjliga läge ur det hela, kör enbart disken på en egen kontakt, hoppa över alla USB-hubbar etc.

Har du en kabel som ser ut som ett Y med i lådan till kabinettet? Den kan då användas till att ta ström från TVÅ USB-portar till en disk (koppligen tar ström och data ur USB-kontakt1 och enbart ström ur USB-kontakt2)

Att ligga på gränsen på USB kan skapa konstiga fel, det går ibland etc... riktigt retsamt.

Större lådor med egen trafo för strömförsörjning har två nivåer (tre)
230V in - 12V och 5V ut till disken. Då körs logiken, alla kommunikationskort på 5V och själva driven matas med 12V.

Går den ena delen åt pipan kan man då få problemet att driven spinner upp, men den syns inte på skrivbordet.
För ett par år sedan var detta ett vanligt fel på bl a LaCie's externa diskar.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-20 21:43
Ursprungligen av Goflorp:

Syns inte en disk i enhetshanterare eller liknande har du problem med kommunikationen med den, och/eller strömförsörjningen.

Enkelt uttryckt, extern disk i låda kan dra mer än 0,5A (500mA) som är tillåtet på USB.
Speciellt om disken är äldre. 80GB har nog ett par år på nacken.

För att göra det bästa möjliga läge ur det hela, kör enbart disken på en egen kontakt, hoppa över alla USB-hubbar etc.

Har du en kabel som ser ut som ett Y med i lådan till kabinettet? Den kan då användas till att ta ström från TVÅ USB-portar till en disk (koppligen tar ström och data ur USB-kontakt1 och enbart ström ur USB-kontakt2)

Att ligga på gränsen på USB kan skapa konstiga fel, det går ibland etc... riktigt retsamt.

Större lådor med egen trafo för strömförsörjning har två nivåer (tre)
230V in - 12V och 5V ut till disken. Då körs logiken, alla kommunikationskort på 5V och själva driven matas med 12V.

Går den ena delen åt pipan kan man då få problemet att driven spinner upp, men den syns inte på skrivbordet.
För ett par år sedan var detta ett vanligt fel på bl a LaCie's externa diskar.

Hm, intressant! Så du menar att det kan vara så att disken kräver mer ström/spänning än kabinetten är designad för?
Låter ju som en rimlig förklaring då disken har ett par år på nacken.

Men som jag nämnde tidigare så har detta skett med enkla usb minnen också och de kräver ju inte värst mkt ström. Fast då har ju problemet endast varit att de har gått ner i kapacitet efter formatering och inte att de inte dyker upp i datorn då de kopplas in.

Så om jag nu lyckas få den att synas i datorn (kopplar den som intern disk i en PC igen) hur kan jag då lyckas få tillbaka de borttappade GB.erna?

Ursprungligen av iPilot:

...hur kan jag då lyckas få tillbaka de borttappade GB.erna?

Men det har du ju fått svar på flera gånger redan...

Du har fått tips på Enhetshanteraren och Diskpart.

Att en disk minskar i storlek beroende på hur mycket power den får låter som ngt ur Harry Potters värld.

Jag kan tänka mig att en disk kan variera i storlek om den ansluts till ett modersystem som har ett visst max stöd
Men det funkar ju bara åt fel håll, tvärtom mot vad vi har här.

Ex. Jag tar en 80GB fat-formatterad disk och ansluter den till en gammal Compaq med dos 3.3.
Då måhända ses disken antingen som Unknown filsystem eller att den ses som Max det systemet klarar.

Men om jag hänger en dos-formatterad 30GB disk från 1986 utanpå min rykande moderna dator så
borde den dyka upp som en disk med 30GB.

Jag säger så här, släng disken, den är värd 100:- eller så. Säljer du den till en vän kommer ni säkert få ngt att bråka om.
Disken innehåller rörliga delar och en extern disk, splitter ny får man för en femhundring.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-20 22:32

Tackar för all hjälp. Löste sig ändå.

Ursprungligen av iPilot:

Tackar för all hjälp. Löste sig ändå.

Efter allt detta - tänker du bara avsluta det så här - utan att berätta hur det löste sig? :/

Löste sig? Hur?

Enligt MS själva så stödjer de inte större drivar under XP's installationsprocess än 32GB. Systemet klarar större disk, men inte under just OS-installationsfasen.

Vidare finns det andra gränser med drivar. 2TB är gränsen för FAT-32 i diskvolym t ex. Äldre diskar har andra begränsningar, t ex LBA (Large Block Array) - men jag har för mig att just den var för 512GB.
Apgamla DOS kunde inte formattera större än 32MB - om man inte körde Compaq's patchade DOS då....

Historien är full med sån här skit och summan av kardemumman gör att det sällan är värt gräva i det gamla.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-21 09:58

Ärligt talat vet jag inte hur det löste sig. Killen fick disken och jag antar att den dök upp i hans dator som den borde. Har inte frågat exakt vad och hur så jag antar att felet låg i kabinetten. Antingen med strömkapaciteten (trots att den var externt försörjd) alternativt att den var felkopplad/monterad (vilket jag tror är mindre sannolikt).

Hade ju även somsagt redan testat enhetshanteraren (pc) och skivverktyg (os x) och ingen av dessa fungerade. Var därför jag flera gånger frågade hur jag ska göra för att få tillbaka hela kapaciteten.

Hur som helst uppskattar jag hjälpen jag fick.

1
Bevaka tråden