Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grått har blivit skärt på skärmen!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej!

Jag har en MPB tidig 2010 (i7) som jag har pluggat in i en 200W Philips skärm via mini-dp -> vga adapter. Nu går plötsligt skärmen i skärt! En del gråa nyanser är plötsligt skära vilket är otroligt irriterande. Jag har försökt med skärmkalibrering etc men det har inte hjälpt.
Har någon någon idé om hur man får tillbaks de mer normala färgerna?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-18 17:15
Ursprungligen av 9Mirrors:

hej!

Jag har en MPB tidig 2010 (i7) som jag har pluggat in i en 200W Philips skärm via mini-dp -> vga adapter. Nu går plötsligt skärmen i skärt! En del gråa nyanser är plötsligt skära vilket är otroligt irriterande. Jag har försökt med skärmkalibrering etc men det har inte hjälpt.
Har någon någon idé om hur man får tillbaks de mer normala färgerna?

Ingen kontakt som sitter lite dåligt?

Både i skärmen och i adaptern är åtdragna med skruvarna som finns till.
Notera att det är bara vissa nyanser av grått som blir skärt, det är inte en allmän förskärning (:-)) av bilden.
Dessvärre är det just den nyansen som findern använder i fönstren (varannan vit, varannan grå) så findern är någon form av grisskär.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-01-18 17:42

Min tanke med. Prova gärna skärmen, VGA-adaptern samt datorn oberoende av varandra.

Ursprungligen av kjnoren:

Min tanke med. Prova gärna skärmen, VGA-adaptern samt datorn oberoende av varandra.

Jag har en annan mac inkopplad på samma skärm och där är det inga skära färger. Jag ska prova med vga-adaptern till den mac:en får jag se om det är adaptern som är problemet.

Ursprungligen av 9Mirrors:

Jag har en annan mac inkopplad på samma skärm och där är det inga skära färger. Jag ska prova med vga-adaptern till den mac:en får jag se om det är adaptern som är problemet.

Och nu har jag provat och det blir skärt med vga-adaptern!
Frågan är då: är vga adaptern trasig (och hur fan går det till?) eller är det någon form av profilfråga? Med tanke på att jag har haft samma skärm inkopplade både med dvi och med vga (dvi först) kan det vara så att mac:en använder dvi profilen för vga adaptern.
Kanske. Eller är det bara att köpa en ny vga adapter?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-01-21 07:37

Ännu bättre köra utan VGA. Har skärmen DVI-ingång är det mycket bättre att använda den.

Dock så är det möjligt att felet inte sitter i VGA-adaptern, utan i hur skärmen konverterar den analoga VGA-signalen. Men det enkla rådet är att inte använda VGA numera om man inte måste.

Ursprungligen av kjnoren:

Ännu bättre köra utan VGA. Har skärmen DVI-ingång är det mycket bättre att använda den.

Dock så är det möjligt att felet inte sitter i VGA-adaptern, utan i hur skärmen konverterar den analoga VGA-signalen. Men det enkla rådet är att inte använda VGA numera om man inte måste.

Skärmen delas mellan min hemmamaskin och min jobbdator. Hemmamaskinen använder dvi och då blev det enklare att använda vga för jobbhojen istf att plugga ur hemdatorn. Så jag vill egentligen fortsätta använda vgaingången. Köpa en ny skärm med 2 dvi ingångar (finns det ens?) är ju en lösning men skärmen jag har är jag fullt nöjd med.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-01-21 08:19

Då får du testa om det är adaptern eller skärmens analogkonvertering som det är fel på. Ta med adaptern till jobbet, för det borde väl finnas en skärm att testa på där.

1
Bevaka tråden