Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine vill inte backa upp

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Bytte namn på datorn (i Delning) och vid nästa körning med Time Machine hävdar den att backupdisken inte räcker till (kopian kräver 159GB, endast 61GB kvar). Verkar som att TM uppfattar datorn som ny och därför vill göra en komplett backup och det vill inte jag. Bytte tillbaka till gamla namnet men det hjälpte inte.

Har jag rätt i min gissning? Vad kan jag göra - finns nån inställningsfil att meka med?

/Mats

  • Medlem
  • 2011-01-19 20:31

Funkar det om du byter tillbaka namnet på datorn?

Han skrev: Bytte tillbaka till gamla namnet men det hjälpte inte.

  • Medlem
  • 2011-01-19 23:23
Ursprungligen av =JoNaZ=:

Han skrev: Bytte tillbaka till gamla namnet men det hjälpte inte.

hehe.. Ja det ser jag nu;) Va lite för het på gröten...

Vad har du för OS, 10.5 eller 10.6?

I 10.5 går den iof på Mac address så det låter 10.6

10.5: Repair Time Machine after logic board changes - Mac OS X Hints

Den kan vara relevant beroende på hur ditt system ser ut.

Personligen hade jag köpt en ny extern hårddisk ändå om din backup disk bara har 6x gb kvar.

Nej, precis. Den gamla backup-mappen ligger kvar och TM har skapat en ny med samma namn med tillägget (2). Och det är väl den som inte får plats. Och jag vill ju inte slänga den gamla.
/Mats

10.6.
Hittade detta på Apples hemsida: Time Machine: Troubleshooting backup issues , där står det en bit ner att om man byter datornamn i Delning så gör TM en full backup nästa gång. Problemet för mig är alltså att disken inte räckte till - och jag vill inte slänga de gamla backuperna.
Hårddisken är kanske i minsta laget, men tänkte att den ändå skulle räcka ett tag till.
Frågan är trots allt: Finns nån fil att ändra så att TM tycker att den kan fortsätta med gamla backupen?
Med gammalt eller nytt datornamn?
/Mats

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-20 15:57
Ursprungligen av matshell:

...byter datornamn i Delning så gör TM en full backup nästa gång....

Skumt, jag kan byta hur mycket som helst. Mappen i Backups.backupdb ändrar bara namn. *testade direkt när jag läste ditt inlägg*

1
Bevaka tråden