Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag tycker det vore kul med ett "prylar" forum

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det känns som att ett "prylar" forum skulle fungera bra på 99mac. Är vi inte alla prylnördar här?

Jag har lite frågor om TV + hemmastereo som inte riktigt hör hemma i något befintligt forum.
Vill fråga er - inte hemmabioforum. Ska vi ha ett prylforum på 99mac? Eller glider vi ifrån vårt huvudfokus då?

Motivera & kommentera!

Senast redigerat 2011-01-19 22:34
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-19 23:02

JA! Helt klart en bra idé. Mycket av våra prylar har en anknytning till Macen också (t ex ligger ljusstyrning mej varmt om hjärtat).

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-01-20 10:01
Ursprungligen av kenjon:

JA! Helt klart en bra idé. Mycket av våra prylar har en anknytning till Macen också (t ex ligger ljusstyrning mej varmt om hjärtat).

Vad sägs om att isåfall döpa den tråden till 'Hemautomation'? Har en del på det ämnet jag vill vädra...

Att 99.se/forum får större bredd skadar inte. Fortsätt dock att skilja forumdelarna åt på samma sätt som tidigare.
En (1) forumtråd 'Prylar' där allt mellan tv och och torxskruv behandlas blir nog för rörigt. Skilj olika ämnen åt bara!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-20 10:07
Ursprungligen av reboot81:

Vad sägs om att isåfall döpa den tråden till 'Hemautomation'? Har en del på det ämnet jag vill vädra...

Att 99.se/forum får större bredd skadar inte. Fortsätt dock att skilja forumdelarna åt på samma sätt som tidigare.
En (1) forumtråd 'Prylar' där allt mellan tv och och torxskruv behandlas blir nog för rörigt. Skilj olika ämnen åt bara!

Jag startade en för ett år sedan eller så, om X10, men det verkade inte vara så intressant...

  • Medlem
  • Hjo
  • 2011-01-20 10:27
Ursprungligen av kenjon:

Jag startade en för ett år sedan eller så, om X10, men det verkade inte vara så intressant...

Vore kul med lite diskussioner om t ex TellStick och deras applikationer som naturligtvis saknar full funktion på macversionen...

Jag känner mig lite tveksam. Men ju mer jag tänker på det så tror jag att det kan vara bra. Får sova på det och försöka skriva ner mina tankar imorgon.

Vi kanske behöver ett par exempeldiskussioner:

1. Jag vill köpa en 60" TV för att se fotboll på. Ska jag köpa Sony 60" LED?

2. Tråden för oss som gillar Bang & Olufsen

Helt klart ja, det skulle göra nytta.

tv och sånna frågor tar man med fördel i ett sånt forum. Det bästa svenska är:

Minhembio forum (Powered by Invision Power Board)

Ursprungligen av =JoNaZ=:

tv och sånna frågor tar man med fördel i ett sånt forum. Det bästa svenska är:

Minhembio forum (Powered by Invision Power Board)

Jo du har rätt. Men likaväl som Sweclockers gänget har skapat ett Mac forum så är jag sugen på ett Prylforum på 99mac. Anledningen är densamma - man vill ju helst tala med sina vänner, inte okända människor på ett annat forum?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-01-20 10:38

Tycker inte det. Det finns redan specialforum om dessa saker. Vill ha 99 så exklusivt Apple som det bara går

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-20 13:37

Jag tycker som Mr. Sheriff här, vi "känner" ju varandra vid detta laget men framför allt så sitter säkert många här med fler kunskaper än just Apple.

Sen så trivs jag väldigt bra på 99.se både med mods. användare, och alla inlägg. Så jag ser gärna ännu mera trivsel i form av "större" utbud.

Likväl som vi har både t.ex. Digitalfoto, Företagande och Grafisk Produktion som "Forum" så kan vi likväl ha Prylforum också. Visst, man kanske har Mac om man arbetar med både grafik och fotografering men det är ju knappast ett måste för att rådfråga om en kamera.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-01-20 13:46

Man kan ju vända sig till andra forum MEN då får man som några tidigare har nämnt snacka med folk man inte känner vilket är fördelen med ett forum som detta då vi faktiskt ha folk här som vet mycket om exempelvis Hi-Fi eller hemmabio. Jag röstar för en pryl-del!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-01-20 15:17

Ett problem som jag ser det är att med ett allmänt prylforum så kommer det förmodligen en hel del icke Apple-personer att regga sig och det ser inte jag som något som kommer att gagna forumets applediskussioner.

Ursprungligen av MatsOlov:

Ett problem som jag ser det är att med ett allmänt prylforum så kommer det förmodligen en hel del icke Apple-personer att regga sig och det ser inte jag som något som kommer att gagna forumets applediskussioner.

Det var en bra poäng!

Eftersom vi redan har "Digitalfoto" och "Mobiltelefoner" förutom alla forum om världens främsta pryltillverkare Apple sedan tidigare så borde vi nog redan täcka typ 50% av innehållet i ett kommande prylforum. Och vi har väl inte ett jätteproblem med icke-Macfolk idag?

Suverän idé, röstar ja. En poäng med det hela kan vara att det inte bara finns ett allmänt stort prylintresse här, utan även att ganska många verkar ha samma syn på det där med känsla och kvalitet. Och jag håller med Edvin, jag litar mer på folk jag sedan länge vet är vettiga än random folk på forum jag aldrig annars besöker!

En annan grej, som jag kom att tänka på nu när jag skriver det här, är att det kan vara kul och lite allmänt bildande så länge forumet inte sväller upp utom kontroll. Typ i stil med att jag kanske inte har minsta tanke på att köpa skruvdragare eller ny espressomaskin, men att det ändå är kul att skaffa sig lite allmän koll på saker jag annars inte hade kunnat ett skvatt om, höra vad folk tycker är viktigt och kanske få bankkontokraschande idéer

Ursprungligen av MatsOlov:

Ett problem som jag ser det är att med ett allmänt prylforum så kommer det förmodligen en hel del icke Apple-personer att regga sig och det ser inte jag som något som kommer att gagna forumets applediskussioner.

En forumteknisk fråga: Visst kan man ordna så att ett sådant forum blir tillgängligt först efter att man gjort ett par inlägg? Tror det skulle funka som ett ganska bra filter.

Ursprungligen av Samuel K:

En forumteknisk fråga: Visst kan man ordna så att ett sådant forum blir tillgängligt först efter att man gjort ett par inlägg? Tror det skulle funka som ett ganska bra filter.

Ja vi kan lätt sätta minimum 50 inlägg för att få skriva i det forumet

"Tråden för oss som gillar Zune"

Nej bara skojar!!

Ursprungligen av MatsOlov:

..en hel del icke Apple-personer att regga sig...

Det kommer ju inte hit en massa icke-Mac-människor och reggar sig och diskuterar i Digitalfoto eller Mobiltelefoner, så jag tror inte att detta skulle bli ett problem i Pryl-forumet heller.

Utan det skulle nog bli ett forum för oss som redan är här, och som då och då vill diskutera en pryl-fråga med människor man känner.

Men jag ser ändå inte riktigt behovet av ett separat forum för Prylar. Det finns redan sådana trådar i Loungen (t.ex TV-köptips), och det funkar bra där, och det räcker med det, tycker jag.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det kommer ju inte hit en massa icke-Mac-människor och reggar sig och diskuterar i Digitalfoto eller Mobiltelefoner, så jag tror inte att detta skulle bli ett problem i Pryl-forumet heller.
Men jag ser ändå inte riktigt behovet av ett separat forum för Prylar. Det finns redan sådana trådar i Loungen (t.ex TV-köptips), och det funkar bra där, och det räcker med det, tycker jag.

Nu har ju inte alla tillgång till "Loungen" så det kanske inte är ett alternativ i detta fall ?
Jag ser inget problem med ett prylforum - vill jag inte läsa det är det ju bara att "hoppa över". Kan säkert bli något tillfälle dom man kan söka råd och dåd - och kanske också bidra med ett.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-20 16:29

Jag röstade nej, jag tycker att vi täcker upp en stor bit med digitalfoto, samt mobil. Det som fattas i prylväg

skulle i så fall vara tv-biten samt ljud biten. Skulle väl vara dom områden som vi skulle ta upp i så fall.

TV-spel och andra elprylar som bästa elektriska rak-apparat väljer jag bort.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-20 21:36

Min röst hamnar på JA.

Nu minns jag inte riktigt hur det ser ut på första sidan när man inte är registrerad och loggar in automatiskt. Men så länge man inte skriver "Välkommen till ett macforum (och för er andra så finns det en pryl-del" på förstasidan. Så tror jag inte folk kommer registrera sig för att enbart prata i pryl-delen. Dem jag ser som skulle kunna registrera sig bara för den delen är nog isåfall sådana människor som vet om att vi mac ägare kanske tänker på ett litet annat sätt än många andra som bara hamstrar produkter. Och om vi får in fler sådana även om det bara blir pryl-delen ser inte jag som något negativt.

Däremot så är det en sak jag funderar på. Om man söker efter apple relaterade saker på t.ex. Google så får iallafall jag upp mycket från 99an, vilket är bra. Men om det är något som går att styra (kan inget om hemsidor) så kanske man skulle kunna ta bort "pryl-delen" så att inte t.ex. google hittar något därifrån och därav så stannar den kanske mest inom forumet.

Sen är det ju så att det går ju att plocka bort eller begränsa den delen av forumet om det skulle få oanade konsekvenser...

1
Bevaka tråden