Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook väcker Mac mini från dvala

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-18 14:25

Hej,

Jag har ett - i mina ögon - smått mystiskt problem som jag hoppas få hjälp med.

Jag har en Mac mini som jag använder som mediacenter. Dessutom har jag en svart MacBook som min vanliga dator. Problemet är att om Mac minin är i dvala och jag startar min MacBook, så väcks min Mac mini. Jag har en misstanke om det kan vara Plex eller Time Machine som spökar, men jag vet inte hur jag kan kolla upp det eller göra något åt det.

Anledningen till min misstanke är att jag har Plex på båda datorerna, och jag tänker att mediaservern på något sätt går ut på det lokala trådlösa nätverket och kollar om det finns andra datorer med Plex. När det gäller Time Machine är det så att jag tidigare har gjort backuper från min MacBook till en extern HD som var kopplad till Mac minin. Denna HD är dock numera kopplad till en Time Capsule (och MacBooken kör Time Machine direkt till Time Capsulen - inte till den externa HD:n), så det finns ingen anledning för MacBooken att kontakta minin - dock tänker jag att den kanske försöker det trots allt.

Vad tror ni? Hur kan jag kolla upp vad som händer? Alla idéer mottages tacksamt

/query

Jag har skrivit ett inlägg om hur man kan felsöka vad det är som väcker datorer och du hittar inlägget här: http://www.99.se/imac/282742-vaknar-pa-natten-hogvarvande-imac.html#post1952100

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-19 10:41

Tack för svaret!

Det verkar som att det åtminstone är två olika orsaker till att minin vaknar.

1. ARP: Det är det som händer när jag startar min MacBook. Om jag har förstått det hela rätt så har det med nätverket att göra, så det verkar som att MacBooken försöker kontakta minin. En lösning kan förmodligen vara att avmarkera "Wake for network access" på mini? Alternativt att lista ut varför MacBooken kontaktar minin, men det vet jag inte riktigt hur jag ska göra...

2. RTC (detta har hänt 6 gånger bara i natt): Jag vet inte riktigt vad detta kan bero på. Jag har inga schemalagda aktiviteter så vitt jag kan se. Kör heller inte backup från minin. Jag använder EyeTV, men det har varit helt avstängt i natt och jag har inga schemalagda inspelningar. Några idéer om vad det annars kan bero på?

Tack för hjälpen!

Det är ju bara att prova att stänga av olika tjänster, en i taget. Till slut får vi hoppas att du har hittat anledningen eller anledningarna.
Ge Systemmeddelanden (eller Console om du kör OS X på engelska) en chans. Se om du kan hitta några meddelanden där som kan hjälpa dig. Även om du inte förstår exakt vad meddelandet betyder så kan det vara något att googla på.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-19 13:27

Ja, det låter som en vettig strategi Har i alla fall stäng av "Wake for network access" nu, så får vi se om det hjälper på det första problemet.

1
Bevaka tråden