Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBAir 13" nog för Adode Premiere och After Effects CS5?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Jag testade idag min väns MBA och jag måste säga att jag blev riktigt imponerad. Den körde Premiere och After Effects utan problem. Jag arbetar vanligtvis på en stationär mac men funderar på att köpa en Air för att ha med mig som ute-i-fält-dator.

Nu till min fråga:

Den MBA som min kompis hade var en 2,13 Ghz, 4GB RAM, 256 GB SSD. Den jag i så fall skulle köpa är en 1,86 Ghz, 4GB RAM, 128 GB SSD. Är det någon som kört den senare konfigurationen med CS5 och som kan konfirmera om det funkar lika finfint där?

Mycket arbete i de programmen är disk-intensiva, och då ger mycket ram, och inte minst SSD-diskar en hög upplevd snabbhet, men, när man väl börjar rendera saker då är det den råa processorkraften som räknas, och jämför man det momentet med en stationär maskin, eller ens en vanlig MacBook Pro så är MacBook Air väsentligt långsammare.

Om inte ultra-portabilitet är något du kräver, så tror jag du skulle ha mer glädje av en Macbook Pro för fältarbete. Den har mer styrka under huven (såpass faktiskt att den konkurrerar med stationära). Du kan även plugga in lite mer grejer i den vid behov.

Men om du vill ha en ultra-portabel dator som drar extra blickar till sig så är väl Airen datorn för dig. Med 4 GB RAM och SSD så är den rätt snabb, helt klart.

För de som är intresserade:

Jag fick chansen att testa en 11-tums Air. Jag testade installera Premiere och After Effects CS5 ändå och körde lite material i den. Båda programmen körde utan problem och det gick att arbeta hyfsat bra i en 720p comp i After Effects. Det var inga superkomplicerade grejer i den, men ändå lite 3D-åkningar (utan motion blur) och sådant. Även om man inte vill göra renderingar på den så går det i nödfall.

I Premiere hade jag tyvärr inte så mycket material att testa, men jag hade en MXF-fil med DV-material som spelade utan problem. Lade på lite levels och scale-animationer och det körde i realtid. Sedan testade jag HD-material från en Canon 550d, men där gick datorn på knäna. Ingen realtidsuppspelning ens om jag sänkte uppspelningskvaliteten till lägsta. Detta var dock på Air:en med 2GB RAM.

Efter det testet bestämde jag mig ändå för att beställa en Macbook Air 13 tum, 1,86 Ghz, 4GB RAM, 128 GB SSD. Jag ska i första hand använda den som surf- och skrivdator, men vill i nödfall kunna köra hela Adobe-sviten på den.

1
Bevaka tråden