Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HP Color Laserjet 2600N - Ny toner eller inte?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • ljung
  • 2011-01-18 18:27

Nu slog skrivaren ifrån, första tonern helt slut, ganska jämt fördelat så resten ligger inte långt efter.

Ganska kostsamt, frågan är om det är värt det, eller ska man kolla efter nytt?

Konstiga är att hela sidan blivit lite grå när jag skrivit ut, så kan det vara dags att byta ut något annat också?

Det är första laddningen sen skrivaren inhandlades, och några vändor borde den väll ändå klara av!

Erfarenheter?

Sålde min på Tradera för några hundralappar när samma sak hände mig. Billigare att köpa ny skrivare än att köpa nya toners, galet nog. Jag valde dock att plocka fram en gammal sv/v laser från lagret istället

  • Avstängd
  • 2011-01-18 19:46

Köp en ny, flytta tonern till den gamla, och om ok utskrifter, behåll den nya som reserv.
Kan ju dock bli ont om plats så småning om, om den första aldrig lägger av

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-18 20:48

Är det lika mycket toner i en ny skrivare som i nya ersättningstonrar?

Man har ju hört så mycket snack om det när det gäller bläckpatroner...

Ursprungligen av Pgreen:

Är det lika mycket toner i en ny skrivare som i nya ersättningstonrar?

Man har ju hört så mycket snack om det när det gäller bläckpatroner...

Nix, har en HP 2550, och jag vill minnas att ersättningstonrarna innehåller betydligt mer än de som följer med skrivarna, runt dubbla kapaciteten.

Anledningen till att jag köpte just en 2605 en gång i tiden var att den modellen levererades med fulla toners. Så det kan vara lite olika.

  • Avstängd
  • 2011-01-18 22:24

Ja, det var ju lite ovanligt i så fall, ingen av alla dom vi har haft på jobbet ens har haft full-toners, och dom är ju lite av den dyra sorten iaf

"Brännaren" (fusern eller vad det nu heter) skall hålla flera omgångar tonerkassetter för HP260x. Står i instruktionsboken/på webben. Och trummorna byts ju ut när tonern byts, så där är det inga problem.

Bit du i det sura äpplet och skaffa nya tonerkassetter om du i övrigt tycker skrivaren passar dina behov (nyare maskiner är ju trots allt bättre på foto exvis) och den funkar med dina maskiner och operativsystem. HP brukar ju vara ok med att hålla liv i drivrutiner. Hur är det med HP260x och Snow Leopard? Att skaffa en ny maskin, installera och ställa in, samt kvittbliva sig den gamla innebär ju en del bök och slöseri med tid.

Hade du bott i Kina skulle du som alternativ till HP original kunnat köpa antingen toner av annat märke (halva priset mot HP) eller ringa din lokala toner-leverantör som hämtar dina gamla patroner och lämnar fulla (begagnade) patroner för det facila priset om ca 100 kr/st. Man brukar kunna köra kanske tre-fem omgångar med omladdade tonerkassetter innan maskinen börjar balla ur med bandningar och misspass som följd. Då är det bara att köra en omgång med originalkassetter så brukar allt rätta till sig. Vi hade en 2605 på kontoret som gick dagarna i ända, så jag vet...

Tyvärr så var 2600-serien utgången när jag själv behövde en färglaser hemma, så det råkade bli en från Fuji Xerox. Oturligt nog är den ganska ovanlig här, så det finns ingen sådan här återfyllningsservice för min maskin. Och FXs kassetter är små och d-y-r-a... Dessutom tycker jag att svärtan i utskrifterna efter bytet blir något sämre trots originaltoner direkt från FX.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-19 23:12

Jag har en HP Color Laserjet 2550.

Är det någon som testat icke-orginal toners typ nedan?
Toner till HP Color LaserJet 2550

Skiljer ju rätt markant i priserna.
Ska man köpa nya orginaltoners så får man ju som sagt en ny skrivare för samma summor.

Någon som har tips på en bra färglaser till lagom pris med billiga ersättningsorginaltoners?

Ursprungligen av Pgreen:

Någon som har tips på en bra färglaser till lagom pris med billiga ersättningsorginaltoners?

Det är väl som med den berömda tulipanarosen - lätt att säga men svårt att göra...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-20 23:12
Ursprungligen av johan_tanying:

Det är väl som med den berömda tulipanarosen - lätt att säga men svårt att göra...

Det jag letar efter är en färglaser med ersättningstoners som inte kostar 1400:- per färg, finns inte det?

Tulipanroser vet jag inte, överlåter det där med blommor till min bättre hälft...

Ersättningspatroner (original) till HP 2600 kostar 781-869 kr inkl moms. Inte 1400. Och då orkade jag bara leta hos en enda nätbutik:

http://www.dustinhome.se/pd_5010082572.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_5010082575.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_5010082577.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_5010082576.aspx

I priset ingår ju dessutom ny trumma, något som annars får inhandlas separat till andra skrivare efter ett antal omgångar med enbart tonerbyte.

Måhända mer än vad en ny skrivare kostar, men kassetterna är fulla och man slipper kånka på 20-kilosapparater in och ut ur huset...

1
Bevaka tråden