Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dator startar ej

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-17 20:43

Hej,

har en MB Black C2D med Snow Leopard som inte startar.

För ca 6 månader sen bytte jag hårddisk och fläkt i datorn och sen dess har den alltid varit lite långsam på att starta men tänkte inte så mycket på det.

Nu startar den inte, den börjar ladda, och det tycker en progress bar under starten men den går bara ca 10-20% innan den börjar om och sen stänger den av igen.

Någon aning vad felet kan bero på?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-01-17 21:02

Har du provat att starta från CD eller annan fungerande systemskiva? Mata in installationsskivan och håll ner C-tangenten under starten.

Den "progressbaren" du beskriver brukar dyka upp vid diskfel så en en ny hårddisk kanske kan komma att vara på sin plats.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-18 09:23

Lyckades efter flera försök boota upp den via Leopard DVD'n och göra ett disktest, och tyvärr hade den en hel del fel och gick ej att reparera.

Efter ytterligare 2 timmars konstant omstartande av datorn fick jag äntligen i gång den och lyckades kopiera alla bilder till en extern disk medan mina 400GB med musik, filmer och TV-Serier lyckades inte kopieras pga av disk fel.

Nu blir det en re-format av disken och ny installation.

Hoppas verkligen inte du har rätt Scarecrow då disken är knappt 6 månader. Däremot så när jag bytte disk så gjorde jag inte en ny installation utan speglade den bara så jag hoppas det är ett fel från den installationen.

Återkommer om den startar snabbare i kväll med ny installation.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-01-18 10:44

Du behöver inte formatera den. Testa att installera nytt system bara, då kanske du kan rädda resten av filerna som ligger på den. Efteråt kan du blåsa den helt för säkerhets skull.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-01-18 13:00

Risken är ganska stor att du fått ett måndagsexemplar av hårddisken, så om en omformatering inte fungerar så bör du vara redo att reklamera den.

Och se till att du har ett system för säkerhetskopiering i framtiden! Det blir så mycket enklare att hantera den här typen av problem då.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-18 23:20

Jo tack det verkar som, det för en formatering och ny installation verkar ej fungera.

Reklamation blir det.

1
Bevaka tråden