Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopia av Verktygsprogram på skrivbordet

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-01-11 00:19

Hej !
Jag har försökt flytta mappen Verktygsprogram och då hamnade den som en kopia på skrivbordet. Fråga inte hur det gick till för det har jag faktiskt ingen aning om ! Mappen Verktygsprogram ligger nu i Huset och på skrivbordet. Den på skrivbordet vågar jag inte flytta (då kopieras den kanske igen) eller slänga i papperskorgen (då försvinner originalmappen kanske också ?). Båda har identiskt innehåll med 29 olika saker; Nyckelhanterare, Skivverktyg, Terminal osv. Jag har en MacBook Pro 17 som är inköpt 2008. Är tom i huvudet för tillfället och vågar inte göra något.
Tacksam för svar på denna fråga ! JP

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-01-11 01:30

Varför försökte du flytta den från första början? Den ska ligga i Programmappen och inte petas på eller döpas om.
Om orginalmappen inte ligger kvar i programmappen, flytta/kopiera då tillbaka den ditt och släng sen alla andra kopior.

  • Medlem
  • 2011-01-11 07:53

Är du säker på att det är en kopia kan du kasta den utan att oroa dig. Är det ett alias kan du kasta även det, men inte innehållet eftersom det i så fall är de objekt som ligger på rätt plats.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-01-11 19:57

Tack för snabba svar !
Jag behåller mappen Verktygsprogram som ligger i Program. Den har en bild/vattenstämpel med korslagda verktyg. Jag drog mappen Verktygsprogram på skrivbordet (utan bild på sig men med identiskt innehåll) till CleanMyMac som deletade innehållet men det blev kvar en kopia på skrivbordet ! Den slängde jag i Papperskorgen och det fungerade. Den andra mappen Verktygsprogram i Huset har jag också tagit bort. Jag tror att det har gått till så att jag trodde Verktygsprogram skulle ligga i Huset och när jag försökte flytta den hamnade den på skrivbordet.
Det finns en mapp Server som också ligger i Program. Den har en bild på en jordglob eller dylikt på sig. Ska inte den ligga under Huset ? Nä, jag har inte rört den ännu.....:)

  • Medlem
  • 2011-01-11 20:05

Jagvtror inte att "server" är en mapp. Kanske ett alias du har råkat få dit.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-01-11 21:29

PS. Trodde jag flyttat Utilities till Huset men när jag ser efter ligger det (eller en kopia väl ?) kvar i Papperskorgen !!!! Förökar sig program på Mac-datorer som speedade kaniner ? Skäll inte på mig.....tingen är emot mig. DS.

Flytta inte systemets program.

Du kan dra verktygsprogram till ett finderfönsters vänstersida, då skapas ett alias där.
Vill du ha ett alias på skrivbordet så kan du använda högerklick och "skapa alias".

Sitt annars inte och pajja ditt system....

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-01-11 21:11

Hade JP1 kunnat ångra (vad han nu gjorde) med CMD+Z?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-01-11 21:20

Jag vet inte vad alias är. Vet vad ordet betyder men förstår inte riktigt betydelsen i det här sammanhanget. Hittar ingen annan mapp som heter Server. Låter den väl ligga kvar i Program?

Den andra mappen Verktygsprogram (som legat i Huset och som jag dragit till Papperskorgen) kallar sig nu Utilities och där finns samma innehåll som tidigare men två av de 29 sakerna har hunnit raderas; Aktivitetskontroll och Adobe Air Application Installer. Är den mappen ett alias ? Betyder det att det är en klon av den "riktiga" mappen som ligger i Program ? Var ska jag flytta den ? Den kan ju inte ligga i Papperskorgen. När jag försöker flytta Utilities till Program så får jag frågan om den ska ersätta den gamla mappen. Har lagt den i Huset så länge om det nu är så att jag raderar hela Verktygsprogram om jag raderar den mappen. Suck !! När jag kollar på den riktiga mappen Verktygsprogram i Program är allt OK där och inget har försvunnit.

Ursprungligen av JP1:

...Förökar sig program på Mac-datorer som speedade kaniner?...

Nej, självklart inte.

Ursprungligen av JP1:

...Skäll inte på mig.....tingen är emot mig.

Vem ska vi skälla på? Sånt här händer inte av sig själv...

Ursprungligen av JP1:

...Är den mappen ett alias ? Betyder det att det är en klon av den "riktiga" mappen som ligger i Program...

Nej, ett alias är inte en klon. Ett alias är det som i Windows kallas för en genväg (om du kanske är mer bekant med den terminologin).

Och eftersom innehållet tydligen inte är identiskt så kan vi konstatera att det inte är ett alias du har skapat, utan du har nog lyckats kopiera/duplicera mappen, och sedan tagit bort saker från den ena kopian.

Ursprungligen av JP1:

......men två av de 29 sakerna har hunnit raderas...

Dra då dessa två till den "riktiga" mappen, och töm sen Papperskorgen.

Om man inte är säker på vad man gör, så ska man inte hålla på att själv flytta saker från Programmappen. Det skulle vara väldigt intressant att höra ett svar på den allra första frågan du fick i den här tråden.

Prova att i Finder klicka u samtidigt som du håller nere shift+cmd. Om du då får upp verktygsmappen i ett Finder-fönster ligger den på rätt ställe. Då kan du släng alla andra verktygsmappar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-12 11:45

Jag skulle nog vara väldigt försiktig. Om han nu har slängt Aktivitetshanteraren (och kanske andra program) från Verktygsmappen, men har kvar dem i en annan kopierad mapp, tycker jag inte han ska tömma Papperskorgen så där direkt.
Det svåra är ju att reda ut vad han har gjort fel, och att återställa det. Enklast vore nog att installera om systemet ovanpå det gamla, det raderar ju inget.

Ursprungligen av kenjon:

...tycker jag inte han ska tömma Papperskorgen så där direkt....

Jag skrev att han först skulle flytta över de program som saknas - från papperskorgs-verktygsmappen till den riktiga verktygsmappen - och sedan tömma papperskorgen.

Men du missade kanske det...

Mitt tips är att han tar dit någon som är lite mer kunnig och försöker reda ut vad som har hänt, och flytta sakerna till rätt plats, och kasta rätt saker - eller som kan hjälpa till med en ominstallation.

Det finns säkert någon 99-medlem i närheten som kan ställa upp mot en rimlig ersättning.

Om han fortsätter själv så är risken stor att han förstör ännu mer.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-01-12 14:48

Detta demonstrerar bara vad jag anser att det är idiotiskt att den första användaren blir Admin automatiskt.
Det bara ställer till det för folk. Vet inte hur många jag hjälpt för att dom flyttar på system/programmapparna för att "dom vill ha ordning" och gör att hela systemet hänger sig.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-01-17 20:04

Så här gick det:
Jag lade Utilities i papperskorgen men det hade tagit säkert åtta timmar att radera alla filerna så jag lade den i CleanMyMac/Trashes&Leftovers
istället och då tog det en sekund. Vågade till sist lägga även den andra genvägen/klonen/kopian/whatever av Verktygsprogram i Trashes&Leftovers och den raderades också direkt. Har kollat upp (som jag utgått ifrån)original-Verktygsprogram i Program och allt finns kvar och inget konstigt har hittills hänt med min dator. Tack för ert engagemang (även om det innehöll lite "örfilar") !
För övrigt är jag en hon...

Bra att det löste sig. Och bra att du skrev hur du gjorde.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-17 22:55

Sådana program brukar jag hålla mig ifrån och slipper också problem med min Mac.

//Rob

1
Bevaka tråden