Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Färdig portalmjukvara eller skriva egen?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått i uppdrag att skapa en intranät-lösning för ett forskningscenter vid Lunds universitet. Funktioner som skall finnas är exempelvis hantering av föreläsningar, publicerade artiklar och interna och externa nyheter. Dessa skall även skickas ut som mailutskick.

Skall man utgå ifrån en färdig portalmjukvara PHP-nuke m.fl. eller skall man skriva eget? Om man inte skall skriva eget, vilken mjukvara rekommenderas och varför?

Jag har bra kunskaper inom css xml och html men är nybörjare inom php och sql.

Siten kommer att köras på en debian-burk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-06 14:59

Jag har stött på ett par php-system senaste tiden som jag tycker verkar väldigt kraftfulla:

EZ Publish: http://www.ez.no
Typo3: http://www.typo3.com

Jag har alltså inte testat något av dem, men de känns seriösa (och jag ska själv testa så fort jag får tid). EZ Publish finns dessutom med i Debian-distron!
De har nog i och för sig en lite högre komma-igång-tröskel än PHP Nuke, men jag tror det kan vara värt det.

Att skriva själv är roligt och lärorikt, men av egen erfarenhet kan jag säga att det är lätt att underskatta tidsåtgången. Båda ovanstående systemen är dessutom moduluppbyggda och man kan lätt programmera egna moduler om man saknar någon funktion.

Citat:

Skrevs ursprungligen av HL
Att skriva själv är roligt och lärorikt, men av egen erfarenhet kan jag säga att det är lätt att underskatta tidsåtgången.

Det är min erfarenhet också. Det kan vara väldigt tidsödande, speciellt om det strular och man stöter på problem. Fördelen med ett eget system är ju att man kan anpassa det exakt som man (eller snarare kunden) vill ha det.

PHP Nuke är väldigt väldigt bra. Tar fem minuter att få igång en fullt fungerane portal.

Annars rekommenderar jag starkt Zope Application Server som är Open Source och väldigt trevligt. Finns massor med moduler, tillägg o.s.v.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2003-06-06 23:10

Tycker man ska skriva något eget, tycker det brukar bli bäst på sådana sidor som inte köper in färdiga portaler. Annars köp licens för macnytt's portal och kör den
Hmm kommer detta också gälla www.cs.lth.se ? Hade varit trevligt att se utvecklingen i så fall eftersom jag läser på den institutionen.

Skall man vara ärlig tror jag att det finns massor med skäl varför det är bättre för din uppdragsgivare att du använder någon av dom redan färdiga hjulen. Det enda skälet jag kan se varför man skulle göra ett eget system är att DU som skapare kanske skulle tycka det vara mycket roligare och meriterande. Men, det är väl bara kundnytta som spelar roll, väl?

Någon kanske invänder att det är mycket lättare att förändra och fixa buggar i sin egen kod. Ja, det stämmer nog. Så länge du är kvar ja. Chansen att hitta någon som skulle vilja underhålla ditt system efter dig är nog mycket mindre än att få någon att fixa med en stor och erkänd opensource lösning.

Bra synpunkter allihopa, tack för detta.

Efter lite vidare efterforskning har jag nu bestämt mig för att börja gräva i zope baserade systemet plone www.plone.org Det har de flesta av de funktionerna som jag eftersträvar och verkar väldigt flexibelt. De funktioner som det saknar skall nog gå att få dit själv utan allt för stor ansträngning.

När det gäller arbetsgivaren så har ace4711 helt rätt, jag tror inte att de är beredda att betala den stora extrakostnaden som ett egenutvecklat systtem skulle innebära utan då skulle jag vara tvungen att erbjuda dem till samma kostnad och just se det som en bra merit.

Risken med ett färdigt system är att administrationen blir otydligare för dem som skall lägga in informationen men då får man helt enkelt hålla ett par kurser

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ekelund
[B]Tycker man ska skriva något eget, tycker det brukar bli bäst på sådana sidor som inte köper in färdiga portaler. Annars köp licens för macnytt's portal och kör den

Kan man licensera MacNytt's portal? Skulle vara intresserad av att veta mera om detta, 99space

  • Oregistrerad
  • 2003-06-09 11:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Petrus
Kan man licensera MacNytt's portal? Skulle vara intresserad av att veta mera om detta, 99space

Har för mig att Patric sa det på Lasso Seminariet.

1
Bevaka tråden