Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför alla som har en Mac Pro bör skaffa SSD

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Så hände det . det där som inte får hända ... Systemdisken rasade mitt i en produktion ...

Jag skall erkänna att det väldigt nära att jag bara av ren rutin beställde en ny HDD .. men så någonstans i bakhuvudet så ringde en klocka om SSD ...

- F*n det kanske vore något att överväga tänkte jag ...

Så jag tog ett svep genom Dustin webshop och hittade en OCZ Vertex 2 på 120 GB för 1600 spänn. .. - Var ju inget att tveka på ...

Dagen efter när SSD disken kom så höll jag tummarna att det bara skulle fungera med min Mac Pro 2006 .... "hoppas, hoppas"

Sedan var det ju det där med monteringen ja ..... skall erkänna att jag nog gjorde mitt mest klåfingriga ihop plock å inget jag är stolt över men Tid var pengar .. SSD disken fick monteras på plats med boktejp där den förra HHD suttit .... Det fungerade ju ok .... .. men inte vackert ... å det är ju insidan som räknas .... fast man tittar ju inte så ofta på insidan av en Mac Pro ... men men ...

Starta Mac Pro:n från DVD med Snow Leopard ... SSD dök upp utan problem (till skillnad mot vad det ståt på nätet om Vertex 2 ... så man kan ju undra sanningsgraden av vad vissa skrivit )

Hur som helst det var nu jag började verkligen började märka att jag gjort ett bra val av att välja vertex 2 med det där Sandforce tech som skulle vara bra .. .. en installation som normalt tagit 30-45 minuter på en HHD gick nu på 10 minuter ... sh*t ..

Starta safari ... tja programmet var ju uppe nästan innan jag en klicka på ikonen .. klick boom ..

Det skall tilllägas att jag kört SSD kanska länge med min Mac Book Pro med en Apple SSD på 256 GB ... men den här vertexen på min Mac Pro .. det gick ju inte att jämföra ...

och XBench gav mig svaren ... på min MBP 17 unibody med Apple SSD fick jag 50 i resultat på Disk-Testet ...

medan min Vertex på Mac Pro gav mig ... 358 !!!!!!! ....

Summa sumarum ...

Min MBP kommer inom snar framtid också få en vertex och jag kommer aldrig mer köra en HDD som systemdisk ...

Seriöst sitter du men en Mac Pro med HDD . BYT till en Vertex 2 ... säger bara det ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-17 15:44

Eller snarare har du en realtivt modern dator: Köp SSD.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-01-17 15:52

Är också j*****t sugen på att häng in en på min MacBook Pro 2,53 Ghz. Passar den här tro? OCZ VERTEX 2 2,5" 240GB SSD SATA/300 MLC - Specifikationer

Ursprungligen av onnyt:

Är också j*****t sugen på att häng in en på min MacBook Pro 2,53 Ghz. Passar den här tro? OCZ VERTEX 2 2,5" 240GB SSD SATA/300 MLC - Specifikationer

Ja det tror jag ...

bara Google lite på OCZSSD2-2VTXE240G

Jag har själv som jag skrev också en MBP Unibody 17 tum och den disken du nämner är exakt den jag tänkt att ha till den bärbara ...

OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD OCZ Technology

Jag hade som sagt absolut inga problem med min Mac Pro när jag installerade 120 GB versionen

Exakt vilken disk passar i en mac pro?

vad menar du ?

Jag köpte

OCZ VERTEX 2 2,5" 120GB SSD SATA/300 MLC - Flashhårddisk med extrem skrivhastighet, söktid och låg strömförbrukning

För att vara exakt ...

Dock så är ju det en 2.5 " och en Mac Pro har 3.5 " fack ... Detta löste jag med lite boktejp vilket inte är det mest eleganta men det fugnerade .. Plannerar dock att köpa en 2.5 till 3.5 tums släde från MaxUpgrades senare .. men så länge får boktejpen räcka ..

Här kan du läsa om SSD släde för Mac Pro

http://bilsta57.com/?p=1266

Ursprungligen av kristinadanielsson:

Exakt vilken disk passar i en mac pro?

Alla med SATA-gränssnitt.

Men de flesta SSD är i 2,5-tums-format, och kräver därför någon form av adapter för att passa i diskplatserna i Mac Pro, som normalt använder 3,5-tums-diskar.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2011-01-17 17:53

Annars kan man utnyttja de extra sata-kontakter som finns, det finns åtminstone i min MP 2008, så kan man fortfarande ha vanliga diskar för lagring etc. i övriga hdd-platser. Så tänkte jag göra. En av fördelarna med en ssd är att den inte vibrerar så jag tänkte helt sonika lägga min under dvd-läsaren där det finns gott om plats.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-20 16:28
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Alla med SATA-gränssnitt.

Men de flesta SSD är i 2,5-tums-format, och kräver därför någon form av adapter för att passa i diskplatserna i Mac Pro, som normalt använder 3,5-tums-diskar.

Alla SSD som jag sett är i 2.5" format. Men det går att lösa antagligen med.

1.) Sätt disken i första platsen, under den står nämligen kanten på fläkten. Stoppa in disken direkt i SATA kontakten och lägg en CocaCola kapsyl under den - klart.
2.) Spendera lite pengar och köp en inWarehouse.se - Kingston SSD 2.5" to 3.5" SATA

Jag har två macpro och kör 4 SSD, en för windows och en för osx i varje burk.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-01-17 18:14
Ursprungligen av kristinadanielsson:

Exakt vilken disk passar i en mac pro?

Kika i denna tråden för lite förslag på adapters för 2.5" till 3.5"
http://www.99.se/mac-pro/282173-prestandavinster-med-ssd-i-mac-pro.html

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-01-17 18:04

Tänkte göra så jag med men tänkte om. Jag vill ha bort aå mycket rörliga delar som går. Blir dyrt ifs men va faen

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-01-17 18:49

Köper du exempelvis en INTEL X25-M så får du med 3,5" adapter.

Åtminstone på denna:
INTEL X25-M 2.5" 120GB SSD SATA/300 MLC 34NM RETAIL+ - Flashhårddisk med extremt snabb skrivhastighet, söktid och låg strömförbrukning

"Includes a sata Cabel + 3,5" mountingkit"

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-01-17 19:20
Ursprungligen av Csoft:

Köper du exempelvis en INTEL X25-M så får du med 3,5" adapter.

Åtminstone på denna:
INTEL X25-M 2.5" 120GB SSD SATA/300 MLC 34NM RETAIL+ - Flashhårddisk med extremt snabb skrivhastighet, söktid och låg strömförbrukning

"Includes a sata Cabel + 3,5" mountingkit"

Björnström köpte en sådan modell (tror jag) och det ser ut som att det kitet som följer med sätter disken i center av hållaren vilket gör att SATA-kontakterna blir förskjutna gentemot placeringen i Mac Pro'n:

Ursprungligen av Björnström:

Efter mycket funderande så tog jag beslutet igår att köpa en Intel X25M 80GB och har redan fått den levererad. Kommer lite benchmarks när jag har monterat den!

Ursprungligen av Björnström:

Nu sitter SSD:n i datorn och den är helt sjukt snabb - men framförallt tyst! Dom där 10.000rpm diskarna LÅTER rätt mycket.
Har gjort lite benchmarks också som jag ska posta. Tyvärr passade inte det medföljande 2.5" till 3.5" kitet i en Mac Pro för SATA-kontakterna blir förskjutna mot mitten.

Från tråden jag länkade till ovan.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-01-17 19:38
Ursprungligen av Drakfot:

Björnström köpte en sådan modell (tror jag) och det ser ut som att det kitet som följer med sätter disken i center av hållaren vilket gör att SATA-kontakterna blir förskjutna gentemot placeringen i Mac Pro'n:

Aha då kanske den inte är så lämplig i en MacPro, får se om den passar bättre i min iMac

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-01-19 20:04

Är det någon ljudskillnad värd att nämna?

Ursprungligen av knappen:

Är det någon ljudskillnad värd att nämna?

Vilka ljud menar du?

Om du menar själva disken, så lär det ju vara skillnad, eftersom en SSD inte har några rörliga delar, och därför är den helt tyst.

Eller menar du mer allmänt ljud från datorn, t.ex från fläktarna. Ja, kanske att en SSD är lite svalare, och därför marginellt kan påverka hur mycket fläktarna används.

En liten varning för Vertex 2 och MBP 13.
Hibernate funkar inte, i övrigt väldigt nöjd. Minns inte om det gäller andra modeller.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-01-17 19:17
Ursprungligen av ill_chrill:

En liten varning för Vertex 2 och MBP 13.
Hibernate funkar inte, i övrigt väldigt nöjd. Minns inte om det gäller andra modeller.

Vilken storlek har den?

Kort och gott .. Går du över till en SSD på din Mac Pro så blir den väldigt väldigt vädligt tyst ...

De senaste dagarna så har jag trott att maskinen varit avstängd när den inte varit det ... en sådan skillnad är det faktiskt ...
och helt klart värt det bara för ljud skillnaden

.. Dock så får man ju som ovan nämnt en mkt mkt snabbare maskin också ..

Hade SSD varit billigare så hade jag använt det även på mina externa backup diskar ... För nu är det enbart dom som låter något när Time Machine körs ..

Kan bara hålla med - min QuadCore 3.0Ghz Mac Pro är sjuuuuukt snabb med Intel X25M SSD!

Oavsett dator, alla bör skaffa SSD.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-01-20 15:49

Kan bara ställa in mig i hyllningskören, satte in en OCZ VERTEX 2 2.5" 120GB i min MacBook Pro 13" igår. Det är den bästa vitamininjektion jag någonsin gett en dator. Kan rekommenderas.

Ursprungligen av Mr S:

Kan bara ställa in mig i hyllningskören, satte in en OCZ VERTEX 2 2.5" 120GB i min MacBook Pro 13" igår. Det är den bästa vitamininjektion jag någonsin gett en dator. Kan rekommenderas.

Du har inga problem med din?
Jag har samma setup MBP 13" 2010 och Vertex 2 120?
Får frysningar med nyare FW vilket har tvingat mig till o köra FW 1.11 vilken leder till kernelpanik vid hibernate.

Läste att senaste FW 1.32 ska lösa alla problem så ja tänkte ge det ett försök nu.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-01-20 21:48

Då var det beställt. Blev en 240 GB som jag länkade till i ett tidigare inlägg. Återkommer när installation är klar.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-01-20 22:30

Vore kul och framförallt skönt att sätta i en SSD i min MBP.. Budgeten håller men frågan är, är det värt det? Jag har billigaste möjliga MBP Late 2009. 160gb HDD har jag nu men kan tänka mig mindre då jag har 1.5tb extern. Tips, någon?

Hur står sig Apples "egna" SSD på 512 GB i hastighet i jämförelse? Hört/läst att den typ är bara dubbelt så snabb som en vanlig 7200rpm HDD? Jag har sett att det nu finns SSD's som klarar Läs: 480MB/ och skriv 320MB/s. Ligger på 256GB (Crosair)
Visserligen Sata 600 (6Gb/s) Men för en kostnad på "endast" 5 papp!

Men apples då? 512GB för tokiga 14 idiotiska tusen?!

  • Oregistrerad
  • 2011-01-21 09:13

Alla stora (500G) kostar en bra bit över 10.000 - så apples är inte helt fel prissatt.
Apple gör ju inte SSD diskar utan det är säkert Samsung som gjort den, precis som på "gamla goda tiden" då det fanns "vanliga" "Apple" hårddiskar som var tillverkade av Quantum.

Jag skulle dock inte köpa en Apple-disk då man alltid för betala mer för att apple ska ha sin marginal.

Apples SSD är en Toshiba.

Prestanda-info här: MPG - SPECIAL REPORT: Real World SSD Performance - Severe Duty: OWC Extreme Pro vs Apple 512GB SSD

Disken kostar t.ex $995 här: Toshiba THNS512GG8BB 512GB SSD 2.5" Serial ATA-2 Solid State Drive
6619:- istället för Apples fina pris på 14000:-

  • Oregistrerad
  • 2011-01-21 09:21

Apple kan ju välja olika fabrikat av SSD, som vi sett i Macbook Air exempelvis.

Du kan ju inte jämföra amerikanska priser. En 512G SSD får du inte för under 10k i sverige:

Prisjakt - Kunskap fre kp

Ursprungligen av keptang:

Disken kostar t.ex $995 här: Toshiba THNS512GG8BB 512GB SSD 2.5" Serial ATA-2 Solid State Drive
6619:- istället för Apples fina pris på 14000:-

Ännu en som glömmer momsen när han ska jämföra priser...

6619 är ju bara dagens valutakurs rakt av - nettopris i USA, utan moms och frakt.
14000 är priset i Sverige inklusive moms och inklusive Apples valutamarginaler.

$1400 kostar disken på Apple Store USA. Fortfarande mycket dyrare än $995, men inte lika stor skillnad som du försöker framställa det som.

Bevaka tråden