Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omröstning: Vilket typsnitt ska 99mac använda?

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Omröstning!
Vi låter medlemmarna välja typsnitt för 99mac. Ska vi gå tillbaka till Lucida Grande som vi alltid använt eller ska vi behålla Arial som infördes i December uppdateringen till 99mac 4.0?

Här är dom två förslagen:

Arial:

Lucida Grande:

Lucida Grande!

  • Avstängd
  • International user
  • 2011-01-17 15:28
Ursprungligen av Papperskatt:

Lucida Grande!

+1 på det

"Sand" för hela slanten!!! ))))

Sand - Desktop font « MyFonts

Skämt åsido så tycker jag det ser perfekt ut som det är. Webben är ju inte precis typsnittsvänlig.

Många som längtar tillbaka till Lucida Grande

Fortsätt rösta - vinnartypsnittet kommer gälla från och med fredagsuppdateringen

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-01-17 17:49

Men ännu hellre skulle jag se ett gammalt klassiskt Mac-typsnitt som Geneva!

Ursprungligen av kjnoren:

Men ännu hellre skulle jag se ett gammalt klassiskt Mac-typsnitt som Geneva!

+1 absolutely man!!

Jag gillar Arial då det skapar tydligare grupperingar av orden. Lucida Grande har mer luft mellan bokstäverna vilket jag inte uppskattar på samma sätt. Men å andra sidan är det en vanesak, båda typsnitten är snygga/bra.

Nya Arial utan tvekan.

Ursprungligen av Chaosstar:

Nya Arial utan tvekan.

Ja, men det måste vara mindre storlek för att det faktiskt ska bli lättare att läsa!

Lucida Grande! Helt klart för min del.

Vem låter websiten styra viktiga saker som typsnitt och färger? Tahoma alltid, överallt, för läsbarhet på skärm. Sedan kan ju designfolket få gråta en skvätt över att deras djupa visioner inte kommer till sin rätt...

Lucida Grande, men helst med samma storlek som på föregående version av forumet. Och gärna mer genomarbetat än vad det är på de skärmdumpar som du presenterar i tråden.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-18 01:27

Helvetica Neue ...

//Rob

+1 på Geneva!

Eller varför inte bli ännu mer klassiska: Chicago!

Vad gäller Lucida Grande vs Arial så har väl LG en viss fördel iom fetstilen att står ut rejält.

Ursprungligen av johan_tanying:

+1 på Geneva!

Eller varför inte bli ännu mer klassiska: Chicago!

Marker Felt

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-01-18 08:21
Ursprungligen av LCR:

Marker Felt

Nej, nej, nej! San Francisco!

Jättekul med så mycket feedback! Fortfarande ledning för Lucida Grande men inte alls lika självklart längre. Fortsätt rösta!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-18 07:59

Lucida Grande!

Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som gör att jag gillar Lucida bäst. Det känns dock luftigare. Testade båda på min iPod Touch o Lucda känns bättre för ögonen på det avståndet o den skärmen. Arial flyter ihop lite.

Har saknat på Lucida Grande sedan dagen det togs bort på forumet. Så jag håller verkligen tummarna för att vi får tillbaka det. En av anledningar att jag inte inne och läser lika ofta som tidigare.

Kan inte heller ritkigt sätta fingret på vad det är. Måste vara den där "känslan"...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-18 15:07

Svårt. Det handlar inte om att få tillbaka "det gamla" - Varken Arial eller Lucida Grande är några egentliga nykomlingar på webben - men vad som är bäst för forumet. Helheten blir snyggare i Arial, men läsbarheten är bättre i Lucida Grande i mina ögon. På 99.se låter man inte sig bedåras av "underbar design", man läser. Det fick bli det sistnämnda.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-01-18 17:13

Wingdings.

Nej Lucida är bäst. Mer avslappnat och mjukt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-18 19:33

Lucida är lite för 'luddigt'; Arial desstå mer distingt och tydligt - text på communitysidor skall vara lättläst och överskådlig - där vinner Arial!
Man kan tycka att Lucida är 'vänligare', men det är också ett problem då ögat ser mer form än betydelse; bokstäver skall utläsas som symboler när de används i praktiska sammanhang, inte som formgivna konstverk...

Ursprungligen av Clavius:

Lucida är lite för 'luddigt'; Arial desstå mer distingt och tydligt - text på communitysidor skall vara lättläst och överskådlig - där vinner Arial!

Absolut

Lucida helt klart. Mycket mer läsvänligt!

Kul med så många kommentarer och röster! Vi jobbar på med 99mac version 4.10 som ska släppas på fredag och det här blir ett naturligt steg på vägen!

  • Medlem
  • 2011-01-18 21:05

Lucida Grande.

Jag har själv inte lyckats med @font-face, så jag kan inte gärna kräva det av någon annan. Men jag vill gärna göra en insats för både bättre typografi och, med förlov sagt, mot Microsoft. Enligt min ringa mening är Lucida Grande och Arial tämligen likvärdiga i läsbarhet. Men, med C H Hermanssons ord, någon jävla ordning får det vara i en maccommunity. Kram!

  • Medlem
  • 2011-01-18 21:12

Lucida Grande eftersom man inte kan rösta på New York.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2011-01-18 21:18

Lucida Grande. Lätt. Mjukare, snyggare, mer macigt.

Bevaka tråden