Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plötsligt oljud i FCP

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2011-01-14 11:52

Tänk dig att du sitter och finjusterar ljudnivåer i ett projekt, och plötsligt dånar digitalt oljud i hörlurarna på absolut maxvolym! Detta hände precis, och jag undrar vad i h******e som händer? Det var extremt obehagligt, nästan chockartat, och jag har sedan tidigare problem med Tinitus och är alltså väldigt noga med höga ljudvolymer.

Materialet är filmat med bland annat 5D Mk2, GoPro Hero HD och Sony Z1E, och jag redigerar i FCP 7.0.3. Sitter på en (2007-2008) Mac Pro 2x2.66GhZ Dual Intel Xeon med Mac OS 10.6.6
Har kört FCP på säkert 10 olika maskiner genom åren, men aldrig varit med om något liknande.

Detta är andra gången det händer (på en vecka) på denna, för mig nya - och nyinstallerad dator. Har aldrig varit med om något liknande.

Har hittat en användare som upplevt i princip samma sak:

http://enelesfilm.se/ovrigt/audiofail-desktop.m4v

Någon som vet något mer?

Tack!

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2011-01-17 08:55

Ingen som varit med om nåt liknande? Några idéer vad det kan vara?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2011-01-17 09:45

Jag sitter på nästan samma utrustning som du (FCP 7.0.3, 5DMk2 och 2x2,4 quad från 2010) men har inte upplevt det problemet. Så jag har ingen lösning tyvärr :/

Det ser ut som att det hänt något i ljudrenderingen precis vid just den övertoningen. Skumt problem. Om jag får samma problem någon gång så hojtar jag till här.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-02-01 19:00

Hände mig också här om dagen. Sitter i FCE dock på en MBP och fick uppleva samma sak. Riktigt hemskt när det bara dånade till lite snabbt. Hörde ett tjut i några sekunder och sen var det över. Har ingen aning om vad det kan ha varit.

Det här verkar ju livsfarligt!

  • Medlem
  • Harestad
  • 2011-03-17 10:01

Upplevde samma fel igår när jag satt och klippte på en ny Macpro med senaste Final Cut installerat. Satan vad rädd jag blev

Det var filmmaterial från en Canon 5D MkII, konverterat till Apple Intermediate Codec. Final Cut 7.0.3 och en Mac Pro med 12 kärnor.

Hoppas att man slipper det ljudet fler gånger.

Om det är renderat ljud (övertoningar eller på annat sätt editerat ljud så att FCP har renderat ny fil) så ta bort effekten/övertoningen/mixen och gör om den. Se om felet kvartsår. Jag tycker det låter som matematik; vid alla omkomprimeringar/omkodningar så har det uppstått matematisk kaos - ljudfilen har blivit korrupt och A/D-omvandlaren i Macen får krupp.
Gissar på att aac-kodningen i Mk5 är felaktig.

richard: länken funkar inte.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2011-03-17 11:15

Visst är det renderat ljud. Men det uppstår bara helt plötsligt. Och bara en gång. Jag testade att spela samma stycke igen direkt efteråt (med lägre volym) men då fungerade allt perfekt igen.

Sedan är mitt bild- och ljudmaterial kodat i Apple Intermediate Codec resp. PCM Linear. Inte så avancerade komprimeringar mao.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2011-03-24 14:53

Nu höll jag på att skita ner mig igen. Ljudet är helt galet!

Sökte runt lite på nätet och hittade mängder med trådar om "The Hell Noise". De fanns två lösningar, som jag inte kunnat verifiera.
1. Koda om allt ljudmaterial till 48kHz (jag hade 44kHz-filer i min sekvens som var satt till 48kHz).
2. Radera renderat material, starta om datorn och rendera igen (detta har jag redan gjort).

Jag hoppas alltså att det är den första lösningen som kan hjälpa mig från att få tinnitus.

Hur kan materialet vara i 44kHz? All video är ju som standard 48. Lämnar din kamera ifrån sig 44?! Eller har du ställt in att kameramaterialet ska packas om till 44 i Apple Intermediate-codecen vid transfer (om det nu går ställa in sådana parametrar vid transfer - minns inte). Don't do that :-). Håll 48 i hela kedjan.

Detta är nog problemet - ingen ursäkt som räddar Apple denna gång - men en logisk förklaring till problemet. När man bollar runt med samplingsfrekvenser på ljud så får man ofta problem - oavsett mjuk- och hårdvara. Ljudfolket på mitt jobb har ofta problem med detta. Så - videokameror och videoproduktion kör 48 sedan urminnes tider (DV satte väl den standarden - tog det från DAT). Jag är nästan hundra på att även konsumentkameror (AVCHD) kör 48. Håll 48 hela kedjan i produktion. Det är säkrast och det finns ingen anledning att ändra 48 till något annat - det är bara CD som kräver 44.

(* 44 = 44,1).

Ursprungligen av Ree_Tab:

Nu höll jag på att skita ner mig igen. Ljudet är helt galet!

Sökte runt lite på nätet och hittade mängder med trådar om "The Hell Noise". De fanns två lösningar, som jag inte kunnat verifiera.
1. Koda om allt ljudmaterial till 48kHz (jag hade 44kHz-filer i min sekvens som var satt till 48kHz).
2. Radera renderat material, starta om datorn och rendera igen (detta har jag redan gjort).

Jag hoppas alltså att det är den första lösningen som kan hjälpa mig från att få tinnitus.

Senast redigerat 2011-03-24 19:50
  • Medlem
  • Harestad
  • 2011-04-13 09:50

Det är mycket möjligt att jag lyckats spara om ljudet i samband med konverteringen. Men filmerna jag klipper innehåller klipp från alla möjliga källor, inte bara filmkameror. T.ex. filmklipp från Youtube och SVT Play.

Jag håller på och klipper en sådan film nu, och har sparat om ljudet till 48kHz. Än så länge har jag inte fått oljudet i lurarna. Hoppas att jag slipper Och att Apple fixar buggen i nästa FCP.

1
Bevaka tråden