Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netgear ReadyNAS erfarenheter

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • ljung
  • 2011-01-12 16:53

Då är min Mac igång, nu ska det bara hittas ett bra lagring/backupsystem.

Netgear Readynas verkar rekommenderas, men kan inte riktigt lura ut vad som egentligen är skillnanden mellan t.ex. RND & RNDU.

Osäker på om jag ska välja 2 eller 4 diskar, men viktigast är ju att jag får ut det jag önskar av investeringen.

Är i första hand lagring det handlar om, har ett par TB kundmaterial som måste finnas tillgängligt och köras i raid på 2 diskar.
Sen är tanken att kunderna ska kunna ladda upp själva när det behövs. Och eftersom kontoret är hemma så kan det kanske vara intressant att kika på möjligheterna att dela ljud och bild här hemma.

Vore intressant att höra lite hur ni upplever dessa produkter, blir det t.ex. slött att hämta och spara tung grafik på detta viset?

Edit:
Kanske vora bra att tala om att jag nu kör en iMac, under en övergångsperiod så kör jag halva disken Windows, blev lite svårt att bara fimpa Windows direkt, nackdelar?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-01-12 19:57

Vad menar du med RND & RNDU? ReadyNAS Duo och NV+?

2 eller 4 diskar beror på hur mycket plats du behöver. NV+ har stöd för diskar upp till 2TB. Väljer du att köra Netgears egna RAID lösning, X-RAID få får du 6TB lagring om du har 4x2TB, då en disk går åt för att få redundans.

Jämför olika ReadyNAS på:
http://www.readynas.com/wp-content/uploads/2009/03/ReadyNAS_Comparison_Home.pdf

Vilka diskar som garanterat fungerar med ReadyNAS hittar du på:
Hardware Compatibility ListHard Disks : NETGEAR ReadyNAS Community

Behöver du nån gång hjälp är forumet på NETGEAR ReadyNAS Community bra, många duktiga användare och utvecklare som ger support.

NV+ har stöd för FTP/FTPS/HTTP/HTTPS/WebDAV/Rsync. Sen finns det klienter för OSX,Win,iPhone så att man kan komma åt filerna via Utforskaren eller Finder.

Själv kör jag en NV+ 4x500GB, har bytt minnet till 512 MB. Har kört XP,Vista mot den i över ett år, nu är det mest från Mac.

Gjorde ett ovetenskapligt test, kopiera en fil på 1GB från NV+ till iMac: 52s. Andra hållet 59s.
NV+ har ett par år på nacken, men mjukvaran uppdateras löpande, sista verionen är från nov '10.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-01-13 00:13

Har köpt en som kommer stå som backup till en server. 2x500Gb (Raid 1) kan återkomma med erfarenheter.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2011-01-13 12:17

Jag har kört en Netgear NV+ i två år snart. Har inte haft några som helst problem med den. Körde 4x500 Gb i X-Raid (Netgears version av raid5). Dvs man "förlorar" en disk i utrymme. Jag har haft strömavbrott ett antal gånger utan att jag har förlorat någon data. har den kopplad via GB-lan och har ca 30-40 Mb/s i hastighet. Har nu uppgraderat den till 4x1Gb och en UPS. Tog en stund att synca tillbaka volymen, men det gör man ju inte så ofta. Den står i ett nätverk med både OSX och WIN. Inga problem att komma åt den.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-01-13 14:57
Ursprungligen av Jeppe_E:

Jag har kört en Netgear NV+ i två år snart. Har inte haft några som helst problem med den. Körde 4x500 Gb i X-Raid (Netgears version av raid5). Dvs man "förlorar" en disk i utrymme. Jag har haft strömavbrott ett antal gånger utan att jag har förlorat någon data. har den kopplad via GB-lan och har ca 30-40 Mb/s i hastighet. Har nu uppgraderat den till 4x1Gb och en UPS. Tog en stund att synca tillbaka volymen, men det gör man ju inte så ofta. Den står i ett nätverk med både OSX och WIN. Inga problem att komma åt den.

Även jag har en NV+ hemma sedan drygt ett halvår tillbaka. Har 4x1TB-diskar i denna och uppgradera nyligen till v4.1.7 av programvaran utan problem. Kör CIFS/FTP på den som har fungerat riktigt bra.

  • Medlem
  • ljung
  • 2011-01-13 15:44

Härligt forum jag hittat, tack för svaren så här långt.

Åkte in till Net on net och tänkte slå till på en NV+, men den var slut och har utgått ur sortimentet, säljaren tyckte jag skulle ta en RNDU4000 istället, såg själv i butikens dator att NV+ utgått, men väl hemma så står det åter i lager 20/1 på deras hemsida.

Är ju något dyrare med RNDU4000, finns det något som motiverar dom extra pengarna?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-01-13 17:15

Oj vilken prisskillnad. Kort verkar det som att man får en Atom CPU, mer RAM och ett extra nätverksuttag.
Kan du få tag i en NV+, tycker jag du ska satsa på en sådan. Och om så önskas byta ut ram-minnet till 512 eller 1024 för en billig peng.
Med RNDU4000 får man även WOL, vilket jag saknar på NV+.

Tillägg: Kan starkt rekommendera sista fw uppgraderingen 4.17, främst för att den sänker fläktens hastighet rejält. Nu kan man ha igång den på tomgång utan att störas av ljudet.

Senast redigerat 2011-01-14 09:51
  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-01-13 20:43

Kan även nämna att jag kör BitTorrent via min NV+ (med Transmission, NETGEAR ReadyNAS • View topic - Transmission inte den inbyggda) och det fungerar smidigt som tusan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-14 10:41

Nackdelen med att köpa en utgången modell kan vara ifall nätaggregatet pajar. Kanske kan vara svårt att få tag på ett nytt då, speciellt om det ger mer än en spänning.
Drobo tror jag har den fördelen att man kan ta diskarna och stoppa in i ett annat kabinett, även annan modell av Drobo, och de funkar. Vet inte om t ex Netgear eller QNAP har den finessen, men det bör kollas.

Jag har en RNDU4000 med 3 x 2TB och är mycket nöjd. Jag kör naturligtvis GB-nätverk och det går märkbart snabbare att läsa och skriva mot denna än mot den interna hårddisken i min MBP. Kör på minst 4 platser så att du kan växa framöver. Den främsta anledningen att jag ville har RNDU var hastigheten.

Jag har mitt stora filmarkiv på disken och kommer åt det från Apple TV via en gammal PC-server som kör iTunes. Dessutom kör den Air Video så att jag kommer åt filmerna via iPhone och iPad oavsett var jag är. Min MBP spelar dessutom in ganska mycket från TV och gör det direkt mot NASen som sedan delar ut det via DLNA till min PS3 som kan visa MPEG2-filerna direkt. Det blir alltså exakt samma dataström som när jag tittar live på TV vilket känns bra.

Den känns väldigt välbyggd och rejäl, men inte klumpig. Den låter en del, men jag har ställt den i källaren, så det gör mig ingenting.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-01-16 22:00

Har suttit och konfiguerat "min" Duo nu på eftermiddagen....

Uppgraderingen till senaste 4.1.7-mjukvaran gick smärtfritt
Att få igång NFS utdelningen gick också bra.

Däremot kan jag inte få den att ställa in schemalagd uppstart. Den stänger av vid rätt tid med vägrar starta.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-01-16 22:35
Ursprungligen av Csoft:

Har suttit och konfiguerat "min" Duo nu på eftermiddagen....

Uppgraderingen till senaste 4.1.7-mjukvaran gick smärtfritt
Att få igång NFS utdelningen gick också bra.

Däremot kan jag inte få den att ställa in schemalagd uppstart. Den stänger av vid rätt tid med vägrar starta.

Kanske detta kan hjälpa dig: NETGEAR ReadyNAS • View topic - Readynas Duo Power timer problem

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-01-16 23:22
Ursprungligen av Drakfot:

Läste på lite om det där, enligt den support sidan skulle det felet vara åtgärdat från version 4.1.5...

Eftersom Duon inte stödjer ups (mer än remote) vill jag att servern stänger av den när upsen börjar få ont om batteri.

Hittade ett tips om att använda cups för att stänga ner NASen:

curl -d "PAGE=System&OUTER_TAB=tab_shutdown&INNER_TAB=NONE&shutdown_option1=1&command=poweroff&OPERATION=set" -k -u admin:password https://xxx.xxx.xxx.xxx/get_handler

Så nu kan jag få den att stänga ner sig när UPSen har slut på batteri iaf sedan får väll någon starta den efter strömavbrotten då, om de nu är tillräckligt långa. Fungerar fint med 4.1.7

1
Bevaka tråden