Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säkert en enkel html-grej: "Embedda" lista i separat fil

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag gör en vanlig html-site, med ett antal sidor som alla har en likadan meny.
Jag undrar om det finns något smidigt sätt att bara behöva ändra i listan (menyn) och så uppdateras den i alla sidor. Dvs, slippa kopiera och klistra in i alla sidor.

Kanske finns något sätt att ha listan (menyn) i en separat fil "embedda" den i sidorna?

Tackar för svar!

  • Medlem
  • City
  • 2011-01-16 15:58

skapa meny.inc

länka in med

Tack för det snabba svaret! Ska provas

Jag gjorde så att jag tog <ul> "listalistalistalista" </ul> och la i .inc-filen, och skrev in i <div>-taggen (där ul-taggen låg från början).
Alltså ligger i en div med en class med lite grejer.

Saken är den att listan poppar upp i dreamweaver-fönstret, men då jag kollar i browsern så finns den inte där. Vad kan problemet vara då?

  • Oregistrerad
  • 2011-01-16 17:13

Ditt webbhotell måste ha stöd för include-filer. Du kan heller inte titta på filerna "lokalt" då #include är en sk. "server side" tagg.

Hmm, nej det verkar inte funka. Finns det några andra alternativ?

EDIT

De sa på webhotellet att php-funktionen #include skulle fungera på servern. Kan det vara något som jag har missat?

Senast redigerat 2011-01-16 17:41
  • Oregistrerad
  • 2011-01-16 21:12
Ursprungligen av Strikethrough:

Hmm, nej det verkar inte funka. Finns det några andra alternativ?

EDIT

De sa på webhotellet att php-funktionen #include skulle fungera på servern. Kan det vara något som jag har missat?

Du kan testa att spara din vanliga html fil med ändelsen .php istället för .html (eller vad du har)

Sen kan du köra en test med detta <? include_once("meny.inc");?>

Ursprungligen av studiox:

Du kan testa att spara din vanliga html fil med ändelsen .php istället för .html (eller vad du har)

Sen kan du köra en test med detta <? include_once("meny.inc");?>

Där satt den :)! Man tackar!

Aha, det förklarar saken. Bara att ladda upp och testa då

Är det inte så att html-filen måste ha filändelsen .shtml ?

Hm, provade det, men fortfarande ingen meny i sikte. Ska .inc börjas eller avslutas på något sätt? Som det är nu består den bara av en ul-tagg.

1
Bevaka tråden