Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad raderas från Alla bilder när biblioteket är flyttat?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla! Hoppas ni kan hjälpa mig! Har slitit mig i håret alltför länge nu över Iphoto, men jag hittar inget svar på mitt problem någonstans!! Så, jag vänder mig nu till er kära forumvänner.

Har ca 15.000 bilder i iphoto just nu. Har en macbook på 80G intern HD=kaos. Bilderna fick ej plats, så flyttade biblioteket till extern disk på 500G (samt har även time-machine:at datorn på en annan extern hårddisk om 250G).

Men, så till problemet. Kan jag radera bilderna under "alla bilder" på den interna hårddisken nu eller förstör jag nåt då?? Jag har ju fortfarande ingen plats för nåt på min dator och för att frigöra space måste jag radera alla bilder på datorn.

Jag fattar verkligen inte hur iphoto funkar, vart är originalbilderna? Jag kan ju läsa bilderna från den externa hårddisken även utan koppling till min mac och bilderna i "alla bilder"...

En till fråga, kan jag se mina bilder utanför iphoto? Menar, om jag lagt biblioteket i den externa hårddisken, kan jag ENDAST läsa dem med iphoto då?

Alla med någon form av svar på mina funderingar, svara till mig som att jag faan vore 5 år gammal, har fått nog av denna skiten nu!!

Mvh

Sara

iPhoto lägger alla bilder i en "klump", en databas som kallas "iphoto-bibliotek"

i "klumpen" ligger original, redigerade och en massa data om bilderna.
Om du är inne och gräver i detta "manuellt" när det skall skötas via iPhoto bäddar du för problem.

Om du gör en kopia på hela "iphoto bibliotek" och sedan när du startar iPhoto håller ner ALT-knappen
så får du en fråga om VAR ditt iPhoto-bibliotek ligger. Markera det på den externa då.

För säkerhets skull hade jag gjort flera kopior av det - ifall man dummar sig ....

Samma med bilder UR iphoto - använd "dela" eller "export", aldrig in och dra i bilderna i mappar (biblioteket)

Har du bytt iPhotobibliotek skall du kunna läsa och skriva precis som vanligt.
Självklart kommer din iPhoto protestera om du startar den utan disken med biblioteket ansluten.

Sen har jag nog dragit bilderna från iphoto till en egen fristående mapp bara för att få jpg-bilderna utanför iphoto så att säga... vilket alltså var dumt förstår jag nu? vad är det som kan hända?

Ursprungligen av S.J.Karlsson:

Sen har jag nog dragit bilderna från iphoto till en egen fristående mapp bara för att få jpg-bilderna utanför iphoto så att säga... vilket alltså var dumt förstår jag nu? vad är det som kan hända?

Om du flyttar bilderna UR iphotobiblioteket finns det en inbyggd katalog som säger att bilden heter si och så och finns där och där - finns sedan inte bilden där... no fun.

PC: Alla bilder ligger löst i mappar och man drar och släpper hejvilt.
mac: Bilder och musik ligger i databaser ("klumpen") och rör dem inte där.

Använd istället funktionerna för att antingen exportera eller dela.

Senaste iPhoto gör det skitsnyggt när du skall maila, med "templates" (snygga mallar).

Tack för svar! Ja, det är så jag gjort, jag har valt att läsa det från den externa. MEN, saken är ju att jag har massa bilder (som ju också finns i biblioteket) på min interna disk, under "alla bilder", har de nåt alls att göra med iphoto trots att jag ju lagt över hela iphoto och alltid väljer att läsa det från den externa? Menar, de är ju som kopior på bilder jag redan har i iphotolibrary, så de borde jag väl kunna radera, hur ska jag annars kunna frigöra utrymme på datorn?

Ligger en bild som en fil på ex skrivbordet och även som en bild i iPhoto så har du nog lagt till den i iPhoto, haft "kopiera till iphoto" påslaget men sedan inte tagit bort bilden från skrivbordet.

Kryssar du ur den rutan så BORDE den FLYTTA bilden till iPhoto istället.

Vidare har iPhoto sin egen interna papperskorg - bilder du raderar försvinner inte förrän du trycker "Töm iPhotos papperskorg".
Koll ahur mkt du har i den, du kan frigöra mkt plats där.

ok, men jag är ganska säker på att bilderna jag importerat till iphoto direkt från kameran (när jag fortfarande hade bilderna på den interna disken) också hamnade i mappen "alla bilder" - som att det är där de EGENTLIGEN ligger och sen visar iphoto bara en kopia av bilden... det är så jag förstått det, men om det är så att ALLA bilder - original och kopior och whatever, ligger i själva iphoto så är det ju bättre. i så fall borde jag kunna radera bilderna i mappen "alla bilder" utan att det händer nåt med iphoto.

Och mappen med jpg-bilderna som jag drog över från iphoto borde jag ju isf bara kunna göra om, fast denna gången att jag exporterar dem (som man ska) från iphoto till en egen mapp... hamnar de då som fristående bilder (som i PC) eller är de fortfarande beroende av iphoto för att kunna läsas?

men, summa summarum, om jag nu har biblioteket på den externa, då är det där alla bilder finns, oavsett vilka bilder jag har på min interna disk? och från den externa kan jag öppna bilderna från vilken dator som helst, förutsatt att jag öppnar dem i iphoto?

1
Bevaka tråden