Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisken går mot en långsam död

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min hemmaserver (Mac Pro) har börjat bete sig konstigt åt - hängt sig ett par gånger och varit lite seg. Nu vet jag varför - en av diskarna håller långsamt på att dö. Det är en Western Digital 1.5TB Green disk så det är mycket data det gäller

Köpte en ny 2TB Samsung Spinpoint disk igår och installerade den nyss. Dags att försöka kopiera över innehållet - undrar om servern hänger sig under kopieringen...

Det går segare än segast att kopiera så jag avbröt. Det verkar som om disken mår sämre efter att jag stängt av datorn och monterat den nya disken (som jag ska kopiera till). Börjar bli dags för Diskwarrior?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-14 07:57

Återigen dessa WD-diskar, speciellt de gröna...otroligt vad dålig kvalitet som WD håller på sina diskar. Pinsamt.

Björnström, Samsung och Hitachi har jag bara hört bra saker om.

Ursprungligen av zinned:

...Björnström, Samsung och Hitachi har jag bara hört bra saker om.

Ja, särskilt Björnström.:)

Jag har en 1TB Samsung (SAMSUNG HE103UJ) som ibland på senare tid helt plötsligt kopplar ur. Jag får upp ett meddelande på skärmen om att en volym inte kopplats ifrån på rätt sätt.

Disken går inte att hitta och montera igen med hjälp av Skivverktyg. Inte ett spår. Enda sättet är att starta om datorn. Skivkontroll ger hittar inga fel på skivan. Det har skapats en mapp "lost+found" på systemhårddisken som jag tror dykt upp vid ett av dessa tillfällen och uppdateras nästa gång det händer.

Frågan är om det är ett tecken på att disken håller på att dö eller om det kan vara något annat?

(MacPro 3,1 2 x Quad-core 2,8 Ghz, Snow Leopard)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-14 09:37
Ursprungligen av M. Sundbom:

Ja, särskilt Björnström.:)

Jag har en 1TB Samsung (SAMSUNG HE103UJ) som ibland på senare tid helt plötsligt kopplar ur. Jag får upp ett meddelande på skärmen om att en volym inte kopplats ifrån på rätt sätt.

Disken går inte att hitta och montera igen med hjälp av Skivverktyg. Inte ett spår. Enda sättet är att starta om datorn. Skivkontroll ger hittar inga fel på skivan. Det har skapats en mapp "lost+found" på systemhårddisken som jag tror dykt upp vid ett av dessa tillfällen och uppdateras nästa gång det händer.

Frågan är om det är ett tecken på att disken håller på att dö eller om det kan vara något annat?

(MacPro 3,1 2 x Quad-core 2,8 Ghz, Snow Leopard)

Hahaha, jag ser nu att mitt inlägg också gick att tolka så som du gjorde. Kul

Apropå "Lost+found" :

As was explained earlier during the overview of the FSSTND, Linux should always go through a proper shutdown. Sometimes your system might crash or a power failure might take the machine down. Either way, at the next boot, a lengthy filesystem check (the speed of this check is dependent on the type of filesystem that you actually use. ie. ext3 is faster than ext2 because it is a journalled filesystem) using fsck will be done. Fsck will go through the system and try to recover any corrupt files that it finds. The result of this recovery operation will be placed in this directory. The files recovered are not likely to be complete or make much sense but there always is a chance that something worthwhile is recovered. Each partition has its own lost+found directory. If you find files in there, try to move them back to their original location. If you find something like a broken symbolic link to 'file', you have to reinstall the file/s from the corresponding RPM, since your file system got damaged so badly that the files were mutilated beyond recognition. Below is an example of a /lost+found directory. As you can see, the vast majority of files contained here are in actual fact sockets. As for the rest of the other files they were found to be damaged system files and personal files. These files were not able to be recovered.

Ursprungligen av zinned:

Apropå "Lost+found" :...

Tack. Om jag tolkar texten rätt så har varje partition en egen lost+found. Då lost+found ligger på systemhårddisken och inte på den disk som kopplas ur till synes slumpmässigt, verkar problemen inte hänga ihop i mitt fall.

Det hände igen alldeles nyss fast md en annan disk som ansluten med FW800. Samsungdisken sitter inne i Mac Pro'n. Lurigt.

Senast redigerat 2011-01-14 21:19
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-01-14 09:26

Har googlat lite, och allt jag kunde hitta på 'tillförlitlighet på hårddiskar' är Google's egna rapport från 2007 http://labs.google.com/papers/disk_failures.pdf och nån fransk återförsäljares statistik på reklamerade SSD Les taux de pannes des composants (page 6: Disques durs & SSD) - HardWare.fr

Nån som känner till en bättre källa till tillförlitlighetsstatistik?

Fråga två: S.M.A.R.T info på en Mac, hur kollar man den? Eller duger det att köra 'Kontrollera skiva'?

-Hittade www.storagereview.com , de har statistik på 54535 diskar från 25582 användare.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-01-14 17:30
Ursprungligen av reboot81:

Har googlat lite, och allt jag kunde hitta på 'tillförlitlighet på hårddiskar' är Google's egna rapport från 2007 http://labs.google.com/papers/disk_failures.pdf och nån fransk återförsäljares statistik på reklamerade SSD Les taux de pannes des composants (page 6: Disques durs & SSD) - HardWare.fr

Nån som känner till en bättre källa till tillförlitlighetsstatistik?

Fråga två: S.M.A.R.T info på en Mac, hur kollar man den? Eller duger det att köra 'Kontrollera skiva'?

-Hittade StorageReview.com , de har statistik på 54535 diskar från 25582 användare.

Disk Utility visar status på din disk (S.M.A.R.T)

Men du kan ju också vara lat och installera detta program, spar tid om du har många diskar:
corecode->SMARTReporter

Jag började kopiera den felande disken till den nya disken imorse vid 8-tiden. Den är fortfarande inte klar! Det går rejält långsamt ibland och sen smäller det till ett tag. Läsfel...

Hursomhelst verkar det som att jag kommer få ut all data så den är inte helt död ännu.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-01-14 21:27

Ropa inte hej än Björnström. När du har två minuter kvar på kopieringen kan du ge dig fan på att det kommer ett åskoväder som smäller sönder hela skiten för dig

Ursprungligen av livi:

Ropa inte hej än Björnström. När du har två minuter kvar på kopieringen kan du ge dig fan på att det kommer ett åskoväder som smäller sönder hela skiten för dig

Exakt. Den sista biten i sista Byten är den segaste....

Jag fick över nästan allt! Enda som inte kopierades var Time Machine backupen av min MacBook Pro. Så nu kickar jag igång en ny backup

När jag kopierar över stora mängder data från en disk till en annan tar jag det i steg, hundra GB i taget istället för allt på en gång.

Går alltid snabbare och om något går snett, som det ibland gör, så är det bara att ta om just den mappen.

Ursprungligen av LCR:

När jag kopierar över stora mängder data från en disk till en annan tar jag det i steg, hundra GB i taget istället för allt på en gång.

Går alltid snabbare och om något går snett, som det ibland gör, så är det bara att ta om just den mappen.

Ett väldigt bra tips, jag gör så jag med. Alldeles för många gånger så har stoooora överföringar varit tvungna att avbrytas och börja om. Kul värre...

Jag brukar ha backup så jag kan undvika såna här situationer, men ifall det nu händer att jag skulle behöva få några filer så använder jag rsync istället för att kopiera, stannar det av någon anledning så fortsätter det automatiskt med rätt fil när jag startar om rsync.

  • Medlem
  • 2011-01-16 15:36

HAHAHA
jag tolkade trådrubriken att det handlade om SSD och hårddiskarnas framtid. Undrar vilka bekymmer vi blir av med och vilka vi får då?

Ursprungligen av per s:

HAHAHA
jag tolkade trådrubriken att det handlade om SSD och hårddiskarnas framtid. Undrar vilka bekymmer vi blir av med och vilka vi får då?

Det gjorde jag också när jag läste den...

1
Bevaka tråden