Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lita inte blint på Time Machine

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Time Machine är ett viktigt redskap för enkel backup, men det är inte fullt så pålitligt som man kanske tror. Jonathan 'Wolf' Rentzsch länkar till en inlägg på Apples utvecklarlistor där Alan Snyder beskriver en bugg i TM som Rentzsch kan återskapa själv.

Snyder frågar sig hur många som verkligen verifirerar att TM-backupen innehåller allting från original-disken:

I wonder how many people who read this list use Time Machine and, of those, how many have ever checked to see if the Time Machine backup is a faithful copy of the original volume(s).

I have done this check a couple of times and each time I have found a small number of serious problems, meaning important files that are either missing in the backup or are represented by an obsolete version. The obvious important files are simple text or document files or MP3 files written by me, nothing fancy involving long running daemons, no VMware, no networked file system, only locally mounted disks. Other files I am less sure about, such as Roxio disc catalogs, Firefox session stores, and Flash player settings.

I have also seen a larger number of less serious problems, like backup files with different modification times than the originals.

I do not see any obvious pattern to explain these errors.

Snyder har också hittat en direkt testbar bugg (detta är lite tekniskt):

However, I can demonstrate one (perhaps pathological) case where Time Machine fails to back up a file.

Here are the instructions:

Create a deep tree in your home directory:

mkdir -p a/b/c/d/e

touch a/b/c/d/e/t1

Create a Time Machine backup. The file t1 will be created in the backup.

Rename the top level directory and create a new file in the tree.

mv a aaa

touch aaa/b/c/d/e/t2

Restore the original directory name.

mv aaa a

Create a Time Machine backup. The file t2 will not be created in the backup.

An explanation for this failure can be found by examining the historical FS events for the volume in question. In a nutshell, there is no event that would instruct Time Machine to examine the "a" subtree for new files.

The actual situation is more complicated than I would have expected.

If I set up an event stream to watch my home directory, there is a historical event that corresponds to the creation of t2. The problem with this event is that the path is "Users/.../aaa/b/c/d/e", which is no longer a valid path (there is no directory named "aaa" when Time Machine is making the second backup). There is an event for the home directory, but it does not have the MustScanSubDirs flag set. Lacking any historical record of directory renamings, there is no reason for Time Machine to scan the "a" subtree.

However, if I set up an event stream to watch "/" or "/Users", the t2-creation event is not delivered. I can't explain this difference.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-13 13:52

Bra varning, speciallt för professionell användning. För mig som hemanvändare faller dock valet ändock på Time Machine. Jag har helt enkelt kraften eller lusten att ge mig ut i backupprogramsdjungeln. Time Machine vinner därför för att det är tillgängligt och enkelt. Det känns även bättre än ingen backup.

Ursprungligen av -David-:

Bra varning, speciallt för professionell användning. För mig som hemanvändare faller dock valet ändock på Time Machine. Jag har helt enkelt kraften eller lusten att ge mig ut i backupprogramsdjungeln. Time Machine vinner därför för att det är tillgängligt och enkelt. Det känns även bättre än ingen backup.

Absolut. Jag kör själv TM och jag tycker att det är en av de viktigaste sakerna Apple lagt till i Mac OS X på senare tid för den har fått massor av användare som aldrig tog backup att göra det.

Men det är också bra att veta att det inte är utan sina problem.

Jag har t.ex. mer än en gång sett TM helt enkelt tycka att arkivet är fel på och enda alternativet har varit att låta TM börja på ett nytt istället. Så alla historik bara försvann.

TM har i alla fall räddat mig minst 2 gånger. Och då funkade det. Allt blev som förut.

Ursprungligen av kristinadanielsson:

TM har i alla fall räddat mig minst 2 gånger. Och då funkade det. Allt blev som förut.

Ja, jag har själv haft nytta av det, så jag menar inte att det är oanvändbart, bara att man inte ska lita på det blint. Har man data man är väldigt rädd om bör man ha en till backupmetod (ungefär som Richard gör) eller t.ex. ta backup över nätet (som Arvid föreslog).

Ursprungligen av kristinadanielsson:

TM har i alla fall räddat mig minst 2 gånger. Och då funkade det. Allt blev som förut.

+1

Om man inte kan lita på Apples backup, kan man ens lita på att filerna man har på interna finns kvar efter 5 år?

Backup är ju något man absolut inte vill ha krångel med. Vad rekommenderas till hemmaanvändare, som t.ex. jag, har 15000 bilder som absolut INTE får försvinna. Samt 1000låtar som är ovärderliga. Dokumenten är många men små, säg att detta är runt 100-150GB. Vad rekommenderar du?

Om du nu orkar ge förslag Såg i backuptråden där du började ta upp problemen ang. TM. Men fick aldrig till det i mitt huvud hur jag ska göra.

Har en 500GB, 750GB och 250GB HDD. 500 portabel, 250 opålitlig. Budget på 1-2000.

Vore kul och höra något förslag. om du orkar som sagt var

edit: skrev detta innan ja såg din andra post

Ursprungligen av wilhelmsson:

Om man inte kan lita på Apples backup, kan man ens lita på att filerna man har på interna finns kvar efter 5 år?

Backup är ju något man absolut inte vill ha krångel med. Vad rekommenderas till hemmaanvändare, som t.ex. jag, har 15000 bilder som absolut INTE får försvinna. Samt 1000låtar som är ovärderliga. Dokumenten är många men små, säg att detta är runt 100-150GB. Vad rekommenderar du?

Om du nu orkar ge förslag Såg i backuptråden där du började ta upp problemen ang. TM. Men fick aldrig till det i mitt huvud hur jag ska göra.

Har en 500GB, 750GB och 250GB HDD. 500 portabel, 250 opålitlig. Budget på 1-2000.

Jag skulle rekommendera att du använder TM för den dagliga backupen av din dator, men att du dessutom kopierar över bilderna och låtarna till en extra extern hårddisk (antingen med ett verktyg eller helt manuellt). Det går att köpa 2 TB för 800 kr idag (visserligen bara USB, men det fungerar), så kostnaden är inte speciellt stor.

Vill du dessutom ha en offsite-backup (dvs inte hemma) så kan du antingen skaffa en till disk som du kopierar och helt enkelt placerar någon annanstans eller så skaffar någon av online-backuperna som Backblaze eller Crashplan (finns fler). De kostar kring 50 dollar per år. Den första backupen tar evigheter (månader!) och det tar antingen lika länge att få tillbaka det över nätet, men vissa av tjänsterna (t.ex. Backblaze) ger dig även möjligheten att få tillbaka data på DVD eller hårddisk. Förhoppningsvis kommer du aldrig behöva kontakta dem för att få tillbaka filer, utan det är bara en extra trygghet.

Har man bara en mindre mängde viktiga filer (typ små textdokument, enstaka bilder osv) fungerar ett gratiskonto hos Dropbox utmärkt, där får man 2 GB gratis och tjänsten fungerar väldigt bra. (Jag värvar gärna nytillkomna, men vid det här laget har väl alla det redan )

Ursprungligen av Adrian B:

Jag skulle rekommendera att du använder TM för den dagliga backupen av din dator, men att du dessutom kopierar över bilderna och låtarna till en extra extern hårddisk (antingen med ett verktyg eller helt manuellt). Det går att köpa 2 TB för 800 kr idag (visserligen bara USB, men det fungerar), så kostnaden är inte speciellt stor.

Vill du dessutom ha en offsite-backup (dvs inte hemma) så kan du antingen skaffa en till disk som du kopierar och helt enkelt placerar någon annanstans eller så skaffar någon av online-backuperna som Backblaze eller Crashplan (finns fler). De kostar kring 50 dollar per år. Den första backupen tar evigheter (månader!) och det tar antingen lika länge att få tillbaka det över nätet, men vissa av tjänsterna (t.ex. Backblaze) ger dig även möjligheten att få tillbaka data på DVD eller hårddisk. Förhoppningsvis kommer du aldrig behöva kontakta dem för att få tillbaka filer, utan det är bara en extra trygghet.

Har man bara en mindre mängde viktiga filer (typ små textdokument, enstaka bilder osv) fungerar ett gratiskonto hos Dropbox utmärkt, där får man 2 GB gratis och tjänsten fungerar väldigt bra. (Jag värvar gärna nytillkomna, men vid det här laget har väl alla det redan )

Hej! Lite sent svar ser jag, hittade precis ditt svar Kul att du tog dig tid!

Men köper jag en 2TB HDD hamnar jag ju i typ samma sits som idag? Kanske skulle köra någon sorts RAID ? 2TBx2 som speglas för att vara på säkra sidan? Vilket system är bäst där? Måste inte vara nätverkssystem.

Dropbox har jag använt länge, hur guld som helst! Rekommenderar det till alla nya OSX användare jag möter

Ursprungligen av wilhelmsson:

Men köper jag en 2TB HDD hamnar jag ju i typ samma sits som idag? Kanske skulle köra någon sorts RAID ? 2TBx2 som speglas för att vara på säkra sidan? Vilket system är bäst där? Måste inte vara nätverkssystem.

Alla typer av externa RAID-system för konsumenter kostar en del, från ReadyNAS till Drobo. Jag var väldigt inne på sådant för några år sedan (het på gröten för produkter som knappt kommit ut) men det blev aldrig köp då och nu har jag en gammal begagnad Mac mini istället med externa diskar och föredrar den lösningen. Men jag vet andra som t.ex. kör ReadyNAS och ReadyNAS Duo och är nöjda med det.

När det gäller Drobo så har jag hört en del bra men också läst mycket kritik, så kolla upp den noga innan du skaffar en sådan.

Själv kör jag backup både med Time Machine och Carbon Copy Cloner, och dubbla backuper är f.ö. en ganska sund princip, om man orkar med det extra krånglet.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-01-13 17:45

En sak att tänka på med backup om man är lagd åt det oroliga hållet är att se till att backupen inte står på samma ställe som datorn den gör backup på. Det ideala är ju att den står riktigt långt bort i ett annat hus, men att bara ställa den i garderoben kan göra skillnad om tjuven hälsar på. Det är ingen höjdare att bli bestulen på både dator och backup...

Det finns ju en del onlinelösningar som Dropbox och Crashplan där man kan, mot prenumerationsavgift, få en del backuputrymme online.
Något att tänka på i det fallet är ju att man är begränsad till sin uppkopplingshastighet vilken i normala fall är en DSL-lina med 1Mbit uppströms. Då tar det nog några dagar innan du har fått upp 100GB backup på nätet...
Men det är ju bara precis när man börjar med backuplösningen - när det väl ligger där behöver du ju bara ladda upp eventuella förändringar, och det är ju oftast görbart även på en lite klenare uppkoppling.

Jag gör manuell backup regelbundet, Time Machine kör jag enbart som extra säkerhet eftersom jag ändå hade prylarna. Litar inte på något som är automatiskt...

Ursprungligen av Mutant:

Jag gör manuell backup regelbundet, Time Machine kör jag enbart som extra säkerhet eftersom jag ändå hade prylarna. Litar inte på något som är automatiskt...

Din slutmuskel torde vara rätt automatisk?

Ursprungligen av kristinadanielsson:

Din slutmuskel torde vara rätt automatisk?

Ja, men daglig "Dump" till externt utrymme klarar det hela.
Sedan har man ju "Instant Disaster Recovery System" (kallingar) om det skull bli Overflow...

I såna lägen är det bäst att flusha systemet, efter att man har kopplat upp sig på nätet (avloppsnätet)

Angående hur man kan verifiera sin backup, hittade BackupLoupe (via John Siracusa). Har inte testat det, men enligt beskrivningen verkar det vara intressant:

With BackupLoupe you are able to answer questions like

  • Why is Time Machine so slow?

  • Why is my Time Machine drive already full?

  • Which files are actually being backed up?

  • Has a particular file/folder been backed up at all?

  • How many revisions of a file/folder exist in Time Machine?

  • A file/folder was deleted accidentally. When did this happen and where is the latest backup?

  • Is my backup drive big enough? Should I consider buying a larger one? And if yes, when?

In addition BackupLoupe provides intuitive ways to restore any item backed up by Time Machine to any location or exclude directories from future backups.

Nu har jag läst på lite ang. RAID.
Vill ha en 2TBx2 RAID-1 lösning. Kan man köpa 2 st USB diskar och låta dem leta i RAID-1 eller måste jag köpa någon typ av "rack" för att ha flera diskar i?

Kollat på Drobo, vilket jag tyckte var alldeles för dyrt. Men något liknande i helt annan prisklass kanske skulle vara något, om det nu ens finns?

Tack för svar!

  • Medlem
  • 2011-02-21 11:57
Ursprungligen av wilhelmsson:

Nu har jag läst på lite ang. RAID.
Vill ha en 2TBx2 RAID-1 lösning. Kan man köpa 2 st USB diskar och låta dem leta i RAID-1 eller måste jag köpa någon typ av "rack" för att ha flera diskar i?

Ja, du kan ha 2 USB-diskar och sätta upp dem att fungera som en mjukvaru-RAIDad speglad disk m.h.a. Skivverktyg. Billigt, enkelt men kanske inte lika driftsäkert som ett riktigt RAID-rack.

(Men du kanske skulle överväga att köra via FW istället, beroende på budget och kontakter på din Mac. FW-800 är snabbare än USB och lastar ner datorn mindre, om jag fattat rätt...)

Ursprungligen av wilhelmsson:

Kollat på Drobo, vilket jag tyckte var alldeles för dyrt. Men något liknande i helt annan prisklass kanske skulle vara något, om det nu ens finns?

Verkar inte som det. Jag har också letat, men fallit till föga och köpt en Drobo...

Tack för svar Adrian & wlao.

Hårdvaru-RAID blir lite väl dyrt, så får bli mjukvaru-RAID.
Köper 2x2TB FW800, kostar lite mer än USB men känns värt det.

Ursprungligen av wilhelmsson:

Köper 2x2TB FW800, kostar lite mer än USB men känns värt det.

En fördel är att FW fungerar mycket bättre i kedja, så du kan koppla två FW800-enheter efter varandra och ändå ha god prestanda.

1
Bevaka tråden