Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Drobo FS, kapacitet?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Funderar på En Drobo FS med nätverksanslutning. Kan man koppla denna direkt till datorn eller måste man köra den via en router (LAN eller WLAN)? Hur fungerar åtkomsten via internet? Delar man ut en partition som vanligt bara?

Tacksam för svar och kanske har någon av er erfarenhet av den nya FS som kan berätta lite mer om prestanda. Klarar den att köra videoredigering i Final Cut tex?

Antar att den är skapad som backup-media, men då man kan använda den som "enda hårddisk" och samtidigt få en Raid-lösning vore det smidigt om den också gick att använda också som server. Allt hänger dock på hastigheten...

Hoppas någon av er är lite mer kunniga än jag.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-15 20:08

Jag har bara erfarenhet av Drobo S men den hade USB, FW och eSATA. Om du har tänkt att ansluta den till en enskild maskin är förmodligen vanliga Drobo ett bättre val. Här är en recension som besvarar några av dina funderingar beträffande FS-modellen:

Drobo FS hands-on review: Good speed with reliable data access - distant creations

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2010-09-20 20:58

@Mobilitet: Fick du reda på om det gick att koppla in direkt i datorn eller om man måste gå via en router? Undrar själv samma sak men inte hittat ett svar än.

Kim_sv: Vet tyvärr inte än, men jag uppdaterar här så snart jag vet. Undrar också om hastigheten räcker för att använda den som server vid grafisk design och framför allt videoredigering. Jag är tveksam men man vet ju inte förrän man provat.

Väldigt kluven till Drobo.

Enkelheten och expanderbarheten (och kanske till viss del designen) gör den intressant.

Priset och hastigheten drar ner väldigt mycket.

Rådande konsensus är väl att det inte är rekommenderat att jobba ifrån den med foto/video (även om det säkert går), men att det är fint att köra backup mot den.

För nuvarande pris förväntar jag mig RAID 5-hastighet. Och det skulle med 4-5 diskar betyda bra driv. Men så är inte fallet... Konstigt nog.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-21 15:53

Jag kan inte tänka mig att det inte skulle gå att koppla in den direkt till nätverkskortet men om den ska stå direktkopplad till en enskild maskin förstår jag inte poängen med att välja FS-modellen?

Visst går det att koppla Drobo FS direkt till nätverkskortet i datorn. Användbart för mig när jag kopplar upp hela musikbiblioteket även i sommarstugan där jag inte har bredband men ändå kör ett trådlöst nätverk med Airport Express just för musikens skull.

Hemma kör jag den via Airport Extreme på nätverket, funkar också perfekt. Hastigheten är inget problem eftersom jag bara har den för mitt löjligt stora iTunes-bibliotek och inget annat…

Kan tillägga att jag hade problem i några veckor direkt efter köp, med iTunes som hängde sig en gång i timmen. Trodde det berodde på iTunes oförmåga att hantera stora bibliotek men den senaste veckan funkar allt plötsligt helt perfekt. Det känns som om min Drobo FS har behövt ett par veckor för att hasha all 100 000 nya filer den importerat…

Stinky: Tack för svar. Hur är det med hastigheten när du kopplar direkt till nätverkskortet? Skulle den klara videoredigering i HD tror du? Antar att begränsningen ligger i Drobos kapacitet att leverera strömmande video. Har du någon erfarenhet?

Ursprungligen av mobilitet:

Stinky: Tack för svar. Hur är det med hastigheten när du kopplar direkt till nätverkskortet? Skulle den klara videoredigering i HD tror du? Antar att begränsningen ligger i Drobos kapacitet att leverera strömmande video. Har du någon erfarenhet?

Det sägs ju att den fixar HD-videoredigering men jag vetefan. Dock inget jag sysslar med. Jag strömmar inte ens HD-film från min Drobo, bara musik. HD-film spelar jag endast upp lokalt.
Hastigheten är ungefär densamma oavsett om jag kör på nätverket eller direktkopplat. Och snabb är den fan inte… Men det finns ju ett flertal mätningar på nätet som har bättre pejl på det än jag.

Jag sitter med en Drobo FS och en Macbook Pro 13". Kopplat med en Gigabit Switch och Cat6 kablar, överföringen ligger runt 25-30mb/s.

Jag har alla mina filmclip ifrån 5Dmark II på Drobon och redigerar dem i Final Cut Pro utan trubbel Kör ibland ProRes422 LT för "goodfeel" men vet ej om det märks någon större skilland.

Har för mig att jag lirat en HD ruller ifrån Drobo till WD HD Live nångång, få hård testa igen!

Ursprungligen av Timpolanen:

Jag sitter med en Drobo FS...

Tjena,

Du skulle potentiellt kunna bidra med intressant information om du orkade göra några test nån gång.

Alla undrar ju samma saker vad gäller Drobo FS: kan man jobba med krävande foto/video? Kan man streama 1080p?

Prestandan handlar ju inte bara om max överföring, utan om hur mycket internt arbete Drobo gör parallellt, och om den klarar att hålla sig i bakgrunden.

Förvirringen beror nog på att de lovar rätt runt på hemsidan, men överallt på nätet läser man att den inte levererar när man skall göra nått krävande av den.

Hade varit kul att veta!

Jag slänger upp ett test på hemsida under veckan

Håll utkik Timpolanen Production

EDIT: Behöver ett program till OSX där man ser hur snabbt man överför, nått tips..?

Senast redigerat 2010-10-17 15:03
Ursprungligen av Timpolanen:

Jag slänger upp ett test på hemsida under veckan

Kul!

Du kan använda aktivitetshanteraren för att se överföringshastigheten.

Tyvärr ser du inte hela förloppet från början till slut, utan bara de senaste X sekunderna. Jag vet inte riktigt hur lång tid tillbaka man kan se.

Du får aktuell överföringshastighet, samt topphastighet.

Finns naturligtvis bättre program för sånt här, men aktivitetshanteraren har du ju redan...

Jusste kanon!

KOmmer dock att dröja med testet till helgen. MIn Macbook har fått lite förkylning och behöver ominstallas

Sorry att det tar tid...

Jag har haft stora KP problem med MBP, så har nu ominstallerat samt fått nya RAM-stickor. Fast nu kommer jag inte åt Drobo'n där filerna ligger. Har kontaktat deras support om ett nytt Admin lösen då den säger att min är fel :S

Men jag lovar att återkomma med ett test..!

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-01-13 11:33

Hur har det gått med test?

Jag beställde en FS igår och den är ute för lev idag... wohoo, kan knappt vänta tills jag får läga vantarna på den!

Spännande kainen! Är, trots att jag redan har en Windows Home Server som fungerar bra, otroligt sugen på en Drobo FS. Var ytterst nära att beställa en förra veckan men ändrade mig i sista stund Att jag trots min fungerande server vill ha en Drobo är följande:

- Mycket mindre format (min server är i ett Antec Solo tower)
- Enkelhet vid diskbyte (har ingen hot swap i serverburken)
- Möjlighet att köra AFP, som om jag inte missuppfattade är det Mac kör vid fildelningen mellan Mac? Nu kör jag SMB som visserligen fungerar, men jag inbillar mig att AFP kommer fungera bättre (nu är responsen vid bläddrande i menyer seg, samt ibland avbryts överföringar efter en stund (en omstart löser problemet)
- Uppdatera till whs 2 (Vail) verkar inte vara något alternativ, då jag vill ha BeyondRaid funktionalitet (som i Whs finns i from av deras Drive Extender)

Att jag valde att trots allt avstå, åtminstone för tillfället, är följande:

- Först och främst: dagens lösning fungerar, dvs. kan tyckas vara en onödigt utgift
- Verkar vara en hel del användare som upplever att Drobo FS låter en hel del, dels från nätdelen som visserligen då byts ut, men framförallt från fläktarna (och även en del vibrationer). Detta är en dealbreaker för mig då jag avskyr ljud från dator och liknande (min nuvarande server är, trots 6 hårddiskar, knäpptyst i den meningen att jag aldrig någonsin hör den, oavsett tid på dygnet, trots att den står bakom soffan i vardagsrummet)
- Långsam överföring. Detta är ingen dealbreaker men det känns samtidigt dumt att byta ut dagens fungerande lösning, som över trådat nätverk i windows ger runt 80-90 mb/s. Det är väldigt skönt att det går så fort när man ska föra över större mängd data, dock inget som spelar någon större roll vid daglig användning, dvs. streama film till mediadatorn.

Återkom gärna med dina erfarenheter, och då särskilt ljudnivån som jag är otroligt intresserad av.

Förresten, var beställde du den? När jag vara nära att beställa hade jag två alternativ, antingen Macoteket som ger 2 års garanti för ca 6 900 kr, eller Dustinhome som säljer den för ca 6 200 kr (studentrabatt) men då bara med ett års garanti. Känns ju surt att lägga ut 700 extra, samtidigt kan det vara skönt med ett extra års garanti för en så pass dyr pryl, som ju faktiskt har ett inte oansenligt antal totalhaveri efter ca ett års användning

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-01-14 15:05
Ursprungligen av nikmoz:

Förresten, var beställde du den? ... Macoteket som ger 2 års garanti ... Dustinhome som säljer den... med ett års garanti. .

Jag köpte min på Dustinhome.

Garantin spelar ingen större roll, man har ju alltid konsumentköplagen att falla tillbaka på ifall det inte finns några ytterligare garantier och den skyddar mot fabrikationsfel på enheten.

Från konsumentverket:

Citat:

Sexmånadersregeln

För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.

Samt

Citat:

Efter tre år har du förlorat din rätt att reklamera, under förutsättning att du inte har en garanti som säger något annat.

Källa: Om konsumentköplagen - Konsumentverket

  • Oregistrerad
  • 2011-01-13 16:27

Titta på NetGears NAS istället för drobo, bra mycket billigare och trevligare, du kan använda dom som en TimeMachine enhet också, om man nu råkar gilla timemachine.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-13 18:05

Jag funderade på en ReadyNAS efter att ha läst flertalet användarrecensioner så la jag definitivt de idéerna på hyllan. Den fungerar tydligen riktigt dåligt i allmänhet med Mac och i synnerhet vad det gäller överföringshastigheterna. Det lutar istället åt en Synology.

Dessutom så lär Netgear vara RIKTIGT dåliga vad det gäller att komma med uppdateringar till sin ReadyNAS samt att den har problem med väldigt många olika diskar, ofta även med diskar som de påstår ska fungera felfritt.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-13 21:46

Har haft en Drobo i många år (beställde i dagarna en nyare version) och enkelheten är oslagbar. Har haft lite barnsjukdomar med stabilitet och ganska långsam, haft den första versionen länge. Men som lagring är den perfekt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-01-13 21:56

Första intryck mm:

Fint förpackat, förvånansvärt snyggt faktiskt.
Själva enheten känns gedigen, är riktigt snygg men känns något större och tyngre än vad jag hade tänkt mig (Även om jag läst specarna sedan innan).

Jag ska använda Drobon till i första hand backup och ev lagring av lite film-material som jag inte har plats för på min MacPro.

Måste säga att det var sjukt enkelt att installera den och att få den att fungera, tom min Mamma skulle nog klara det fast hon är totalt oteknisk

Strömadaptern piper lite om man sitter 20-30cm ifrån den, annars hörs den inte (Och jag har extremt bra hörsel när det gäller pip-ljud... jag hör dom där irriterande sakerna som skickar ut pip-ljud som skrämmer iväg råttor mm.)

Själva kabinettet (med för tillfället 4 diskar) låter och vibrerar lite men ändå så pass mycket att jag skulle bli irriterad på den om jag hade den på skrivbordet eller ens på golvet i samma rum där jag jobbar. Nu har jag dock löst det genom att ställa den bredvid min Airport Extreme i ett av köksskåpen och där hörs den inte alls.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-14 12:16
Ursprungligen av kainen:

Första intryck mm:

Vad får du för hastighet då?

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-01-14 15:07

Inga jättehastigheter, skall göra några mer nogranna mätningar senare, just nu ville jag bara få över en backup på det jag har på datorn.

Såg i Activity Monitor att hastigheten varierade mellan 15 och 20MB/s ungefär.
Skall prova ändra på MTU inställningarna på Drobon också och se om jag får bättre hastighet.

Ursprungligen av kainen:

Själva kabinettet (med för tillfället 4 diskar) låter och vibrerar lite men ändå så pass mycket att jag skulle bli irriterad på den om jag hade den på skrivbordet eller ens på golvet i samma rum där jag jobbar. Nu har jag dock löst det genom att ställa den bredvid min Airport Extreme i ett av köksskåpen och där hörs den inte alls.

Tack för att du delar med dig av dina första intryck. Fråga apropå att den vibrerar och låter, vad använder du för diskar (märke och modell)?

Hur är responsen när du bläddrar runt i Drobos mappar? Och vad kör du för protokoll, afp?

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-01-16 20:30

Just nu har jag 4st diskar, modell äldre. Blandade WD och Seagate (300+200+250+250gb)
Skall uppgradera till nyare diskar, förmodligen 5400rpm:are (för tysthet och mindre vibrationer) då det ändå inte går snabbare via nätverket än vad de diskarna klarar av.

Bläddra fungerar lika snabbt som om det vore lokalt på hårddisken. Kör AFP.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-15 15:03

Jag får runt 50Mbyte/s (runt 400 Mbit/s) - fast då har jag en iSCSI igång samtidigt som jag inte riktigt har koll på hastigheten men den kör 6 stycken virtuella servrar från iSCSI diskar så jag skulle bli förvånad om den inte snodde resten av bandbredden. Kör också Timemachine backup, men den går inte på dagen. Detta är på NetGear alltså.

Edit: Hastighetstestet gjorde jag med CIFS på en server som är virtuell. Jag kopierade alltså från CIFS till iSCSI (lite nördigt)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-16 10:56

Min Drobo gen 2 låter eller vibrerar inte alls.
Den är förvisso lite långsammare än andra hårddisklösningar, men den räcker gott och väl till för mej. Jag använder den bara för att streama filmer (Plex och AirVideo). Den är firewirekopplad till en Mac som delar ut disken på mitt LAN. Jag är mycket nöjd med den, funderar på att skaffa rackmodellen....

Tack för info.

Kainen, hur går det med din Drobo FS? Har du hunnit byta ut diskarna till 5400 och kan du därmed säga något om ljudnivån efter bytet?

Bevaka tråden