Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logga uppkoppling mot ISP

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sverige
  • 2011-01-13 16:49

Jag visste inte riktigt vilken rubrik jag skulle sätta så ändra gärna rubriken till något vettigare.

Nu har jag haft problem med min ISP i ett antal månader med att uppkopplingen bryts titt som tätt. Jag har inte fått mycket hjälp från deras support. ADSL modemet har blivit utbytt ett antal gånger och har just nu FRITZ!Box Fon WLAN 7270 v3.

Ca. 1 gång i timmen bryter uppkopplingen med liknande meddelanden som det här:

13.01.11 09:23:02 Internet connection established successfully. IP address: 94.22.xx.xxx, DNS server: 81.209.xx.xx and 81.209.xx.xx, Gateway: 94.22.xx.x
13.01.11 09:22:54 DSL is available (DSL synchronization exists with 16216/2527 Kbit/s).
13.01.11 09:22:41 DSL synchronization starting (training).
13.01.11 09:22:21 DSL synchronization starting (training).
13.01.11 09:22:13 Internet connection cleared.
13.01.11 09:22:13 DSL not responding (no DSL synchronization).

Linjen är bruten ca. 1 minut en gång i timmen och naturligtvis har jag skickat loggarna till min ISP men som sagt inget direkt svar på vad det kan bero på.

Att skicka mail till helpdesken är onödigt ibland kan man få svar ibland inte, ringer man tar de en avgift på 90 cent i minuten.

Så nu undrar jag om det finns någon typ av monitorprogram som loggar "uptime" och även tiden man inte är uppkopplad.

Tack på förhand.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-13 17:58

Jag har samma problem med Telefonica här i Spanien. ADSL-modemet kopplar ständigt ner sig till lägre hastigheter, kopplar ur sig och sen kopplar upp sig till normal hastighet igen. Oerhört irriterande.

Pratade med en kompis som jobbar på BBB. Han menade att det kan bero på dåliga ledningar som påverkas speciellt mycket på vintern när det är extra fuktigt. Svårt att få någon hjälp också då supporten i det närmaste är obefintlig.

Senast redigerat 2011-01-15 16:26
  • Medlem
  • Sverige
  • 2011-01-13 18:46

Troligtvis beror det på dåliga/gamla ledningar här också. Då vill jag höra det av min ISP och få reda på vad jag kan göra för att åtgärda det. De säljer ju ändå en anslutning upp till 24/2 Mbit/s åt mig just nu och jag har fått leva med att jag aldrig kommer över 17 Mbit/s och då är det bra normalt ligger det nog mer på 12 Mbit/s. Det som stör mig mer är just att uppkopplingen bryter.

Vi hade lite problem nere i Australien också med dåliga ledningar och dåliga hastigheter. Det var inte så mycket att göra åt saken. I mitt ADSL modem fanns lite siffror som visade hur bra linan var - läs mer här: http://www.99.se/internet-bredband/241649-valja-ratt-bredband-i-australien.html

"Line attenuation" var det som vår ISP tittade på.

1
Bevaka tråden