Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Java Deprecation

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Från Release Notes:en för senaste Java-uppdateringen:

Java Deprecation
As of the release of Java for Mac OS X 10.6 Update 3, the version of Java that is ported by Apple, and that ships with Mac OS X, is deprecated.

This means that the Apple-produced runtime will not be maintained at the same level, and may be removed from future versions of Mac OS X. The Java runtime shipping in Mac OS X 10.6 Snow Leopard, and Mac OS X 10.5 Leopard, will continue to be supported and maintained through the standard support cycles of those products.

Vilket innebär vadå?

Att det inte kommer fler uppdateringar av Java för 10.5 och 10.6?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilket innebär vadå?

Att det inte kommer fler uppdateringar av Java för 10.5 och 10.6?

Jo, den Java som Apple för närvarande har kommer att supportas precis som vanligt. Däremot verkar det som om Java inte kommer att skeppas tillsammans med Lion.

I bästa fall innebär det nog att Oracle själva har tänkt börja bygga Java för OS X, åtminstone tidigare har det funnits en uppgörelse mellan Apple och Sun som sa att Apple hade ansvaret för att porta Java till Mac.

I värsta fall innebär det bara att tredjepart kommer att porta OpenJDK till OS X, i stort fungerar det redan men är inte perfekt.

Om man läser resten av sidan hittar man bland annat ett stort stycke om JVM:er från tredje part.

Citat:

Java Preferences now shows all discovered JVMs in a single list in the General tab. This list shows the name, vendor, architecture, and full version of each JVM (8146434). It also coalesces multiple versions of the same major platform version from the same vendor and architecture into the same line. Clicking on the version at the end of the line shows a popup menu which chooses between these multiple versions.

Om jag var beroende av att ha Java på min Mac skulle jag inte bli alltför orolig.

Senast redigerat 2010-10-21 11:49

Åtminstone inte från Apple.

Det är knappast förvånande. Apple har aldrig gillat cross-plattform språk och helst skulle de nog se att Java försvann.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är knappast förvånande. Apple har aldrig gillat cross-plattform språk och helst skulle de nog se att Java försvann.

Det har de visst gjort. För tio-femton år sedan älskade de det eftersom det i en relativt svår tid för Apple gjorde att program skrivna för andra operativsystem som exempelvis Windows skulle vara relativt enkla att porta till Mac OS om de var skrivna i Java. De tyckte till och med att det var så viktigt att de tog på sig att porta Java till Mac OS och integrera det med resten av operativsystemet, det hade de inte behövt göra.

Min tolkning är att de utlovar säkerhetsuppdateringar och bibehållen funktionalitet i kommande uppdateringar av 10.5/10.6, men att 10.7 och framåt inte nödvändigtvis kommer att innehålla Javastöd öht. Kanske försöker de lämpa över ansvaret för en Mackompatibel Javadistribution på Oracle.

Vilket inte betyder att de gillade det, utan bara att de insåg att det var nödvändigt.

Det var säkert en riktig bedömning då, liksom det kanske är riktigt att utesluta det nu, men av rent principiella skäl så har jag personligen svårt för den där "native"-fanatismen som Apple har. Det är väl en sak att promota en egen teknologi, men en helt annan sak att stoppa sånt man inte gillar, som t.ex. Java-baserade program i App-store.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Vilket inte betyder att de gillade det, utan bara att de insåg att det var nödvändigt.

Det var säkert en riktig bedömning då, liksom det kanske är riktigt att utesluta det nu, men av rent principiella skäl så har jag personligen svårt för den där "native"-fanatismen som Apple har. Det är väl en sak att promota en egen teknologi, men en helt annan sak att stoppa sånt man inte gillar, som t.ex. Java-baserade program i App-store.

Men det handlar väl inte om att stoppa det för att de inte gillar det, problemet är väl att de inte bedömer det lönsamt att lägga sina resurser på ett integrerat Javastöd, och att de inte vill släppa in program i sin App-store som inte kommer att funka out-of-the-box i nästa OS-version.

Ursprungligen av Hagelin:

Men det handlar väl inte om att stoppa det för att de inte gillar det, problemet är väl att de inte bedömer det lönsamt att lägga sina resurser på ett integrerat Javastöd, och att de inte vill släppa in program i sin App-store som inte kommer att funka out-of-the-box i nästa OS-version.

Det glädjer mig att se att det finns andra som har en mer positiv inställning till företags drivkrafter. Själv är jag i sånt här väldigt cynisk och tror att Apples primära målsättning med detta är att försöka låsa in utvecklare.

När det gäller kortsiktig lönsamhet måste det vara mycket mer lönsamt för Apple att tillåta försäljning av Java-baserade program, även om Apple skulle vara tvungen att själv supporta Java. Med 30% på försäljningen behövs det inte många sålda program för att betala de utvecklingskostnaderna.

Jag undrar vad de skulle säga om man skeppade en JRE tillsammans med sitt program inbakat i samma app-bundle. Då fungerar det ändå även om du inte har Java installerat och är dessutom garanterad att du har precis rätt version.

Ursprungligen av Marcus K:

Jag undrar vad de skulle säga om man skeppade en JRE tillsammans med sitt program inbakat i samma app-bundle. Då fungerar det ändå även om du inte har Java installerat och är dessutom garanterad att du har precis rätt version.

Det är en väldigt intressant fråga, och inte så lätt att gissa sig till. Om man tittar på hur det svängt fram och tillbaka när det gäller villkoren för AppStore för iOS så känns det ju minst sagt skakigt.

Apples inställning till det här har under de senaste åren blivit så tråkig att jag redan börjar se mig om efter en fungerande "exit strategy" (vilket jag hoppas inte blir nödvändigt)

  • Oregistrerad
  • 2010-10-21 12:32
Ursprungligen av Marcus K:

Jag undrar vad de skulle säga om man skeppade en JRE tillsammans med sitt program inbakat i samma app-bundle. Då fungerar det ändå även om du inte har Java installerat och är dessutom garanterad att du har precis rätt version.

Där kan dom väl säga lite vad dom vill, eller på vilket sätt kan apple stoppa mig som utvecklare att utveckla program som apple inte gillar?

Ursprungligen av studiox:

Där kan dom väl säga lite vad dom vill, eller på vilket sätt kan apple stoppa mig som utvecklare att utveckla program som apple inte gillar?

Det kan de inte, inte just nu i alla fall. Jag tänkte främst angående riktlinjerna till Mac App Store där det bland annat står:

Apps that use deprecated or optionally installed technologies (e.g., Java, Rosetta) will be rejected

  • Oregistrerad
  • 2010-10-21 12:43
Ursprungligen av Marcus K:

Det kan de inte, inte just nu i alla fall. Jag tänkte främst angående riktlinjerna till Mac App Store där det bland annat står:

Apps that use deprecated or optionally installed technologies (e.g., Java, Rosetta) will be rejected

Ah! Sorry. Ja där kan ju apple göra precis som dom vill. Jag tror inte dom kommer acceptera några program oavsett JIT eller inte som är baserat på något annat än C.

Här kan jag ha fel men anledningen till att så många inom forskning och utveckling använder mac beror väl på att JVM faktiskt är rätt bra?

Om apple plockade bort x11 och java så borde det finnas en risk att linux blir mer intressant för en visst typ av målgrupp.

Ursprungligen av studiox:

...Här kan jag ha fel men anledningen till att så många inom forskning och utveckling använder mac beror väl på att JVM faktiskt är rätt bra?

Jag tror inte det beror på att JVM skulle vara särskilt bra på Mac, utan på att många programmerare av smala program i vår generation behärskar Java. Eller att de väljer Java för att öht ha möjlighet att programmera för flera plattformar. Särskilt bra eller roliga är Javaprogrammen sällan. Ofta tvärtom.

Ursprungligen av studiox:

Om apple plockade bort x11 och java så borde det finnas en risk att linux blir mer intressant för en visst typ av målgrupp.

Absolut, eller Windows. För att behålla sin ställning bland forskare borde Apple erbjuda aktiv hjälp till utvecklare av tunga vetenskapliga program med att porta gui till Cocoa. Matlab (Java, X11) och SPSS (Java) är två bra exempel på program som det vore surt att förlora från Mac-plattformen (igen).

Senast redigerat 2010-10-24 17:55
Ursprungligen av Marcus K:

Det kan de inte, inte just nu i alla fall. Jag tänkte främst angående riktlinjerna till Mac App Store där det bland annat står:

Apps that use deprecated or optionally installed technologies (e.g., Java, Rosetta) will be rejected

Ärligt talat hade de väl kunnat rejecta samtliga Javaprogram ändå, med stöd av:

6.4
Apple and our customers place a high value on simple, refined, creative, well thought through interfaces. They take more work but are worth it. Apple sets a high bar. If your user interface is complex or less than very good it may be rejected

  • Oregistrerad
  • 2010-10-21 14:14
Ursprungligen av Hagelin:

Ärligt talat hade de väl kunnat rejecta samtliga Javaprogram ändå, med stöd av:

6.4
Apple and our customers place a high value on simple, refined, creative, well thought through interfaces. They take more work but are worth it. Apple sets a high bar. If your user interface is complex or less than very good it may be rejected

Finns faktiskt exempel på snygga javaprogram också, Vuze exempelvis. (med embedded java tror jag)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-21 15:05

Fast att de inte godkänner program som kräver tredjepartsmjukvara i Mac App Store är väl ändå ganska naturligt, annars kan ju inte Apple garantera att programmen funkar och då faller ganska mycket av meningen med att ha en App Store—tycker jag.

  • Medlem
  • 2010-10-21 12:33

Usch, vi är totalberoende av Java som det ser ut nu.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-21 12:40

Undrar vad som kommer hända med den här sidan:

Mer information om Java som är förinstallerad på din Mac finns på

Jobs svarar på mail:

"Sun (now Oracle) supplies Java for all other platforms. They have their own release schedules, which are almost always different than ours, so the Java we ship is always a version behind. This may not be the best way to do it.”

--------------------------------

In reply to:
"Mr. Jobs:
I am the CTO and founder of a Software company based in Philadelphia. We create and sell Enterprise software into the health care space.

Our software is Java based, and runs on both the server and desktop. We have been in business for over 12 years now, and are a healthy growing company with about 180 employees.

I am a big Apple customer, as is my company. We love developing and testing Java based software on OS X.

Today in the news were stories like this: http://www.theregister.co.uk/2010/10/21/apple_threatens_to_k...
and here's another example: Apple not committing to Java support in Mac OS X 10.7 | Circuit Breaker - CNET News

I am hoping you would consider commenting either to me or via your PR channels what are the future plans for the Java programming language and platform on OS X?

One last note - a growing trend over the last few years at all the software conferences I attend is the popularity of the Macbook laptops. Go to any non-Microsoft focused developers conference and the rooms are typically dominated by Mac laptops. One major reason for this is that OS X is a great platform for Java developers.

thanks
Scott Fraser CTO, Portico Systems Portico Systems - Home page

(texten stulen från ett inlägg på Hacker News)

Det verkar alltså som om det är upp till Oracle att löpande upprätthålla Java-stöd på Mac OS X. Förhoppnings har de Apple och Oracle redan kommit överens, eller är det ytterligare ett Apple-hugskott som inte förankrats eller förvarnats om?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-22 11:39

Jag tänker så här:
En av poängerna med Java är "Write once, run anywhere". (Vi behöver inte diskutera här hur bra det lyckats.)

Det är ju av denna anledning Sun stämde MS för ett antal år sedan eftersom MS gjorde en inkompatibel Java.

Den som ligger bakom Java borde alltså ha ett intresse av att det finns på flera plattformar.

Om Java skulle bli Windows-only skulle det kännas lite meningslöst, med tanke på att MS propagerar för .NET.

Därför skulle jag bli förvånad om Oracle inte skulle ha en Mac-version av Java, när de har versioner för andra plattformar. Men vi får väl snart se...

Apple gillar inte "Write once, run anywhere" vilket är förståeligt. Dels blir programmen sämre vad gäller GUI, dels så ingår det i en strategi för att binda utvecklare till Mac OS X.

I Raphsody och tidiga versioner var Java jämställd med ObjC för att locka utvecklare till den nya plattformen. Senare när många lärt sig jobba Cocoa i xCode tar man plötsligt bort Java-Cocoa-kopplingarna för att försvåra för macutvecklare att porta sina program till konkurrerande plattformar.

Tveksamt om Oracle frivilligt plockar upp bollen. För dem handlar Java mest om tillämpningar på serversidan. Visst vore det bra för Oracle om även macägare kunde utveckla serverprogramvara i Java, men det är inte säkert att de skulle bemöda sig, som Apple har gjort, med att ge JRE ett GUI som påminner om OS X.

Enklast för Oracle vore väl att porta någon unixvariant som använder X11 (som f.ö. också känns farligt lågt prioriterat av Apple). Alltså, på klientsidan riskerar vi få fulare Javaprogram som dessutom interagerar dåligt med vanliga OS X program.

Men Steve och Larry har ju varit polare så...

Ursprungligen av M. Sundbom:

Apple gillar inte "Write once, run anywhere" vilket är förståeligt. Dels blir programmen sämre vad gäller GUI, dels så ingår det i en strategi för att binda utvecklare till Mac OS X.

De blir absolut inte sämre gränssnitt för det, det kan ibland bli mer eller mindre svårt att få det riktigt bra men det behöver absolut inte innebära att det blir omöjligt. Särskilt Apples Java-implementation är riktigt bra på det, mycket bättre än Sun Java på andra plattformar. Du har säkert kört flera Java-program utan att inse det.

Ursprungligen av M. Sundbom:

I Raphsody och tidiga versioner var Java jämställd med ObjC för att locka utvecklare till den nya plattformen. Senare när många lärt sig jobba Cocoa i xCode tar man plötsligt bort Java-Cocoa-kopplingarna för att försvåra för macutvecklare att porta sina program till konkurrerande plattformar.

Jag tror inte att man kan säga alltför mycket om vad som händer på Apple, att det skulle finnas någon bakomliggande tanke med precis allt de gör. De har precis som alla andra företag begränsat med resurser och måste välja vad de vill prioritera. Just nu är Java något som de inte tänker supporta längre. Kanske Oracle var alltför jobbiga att ha att göra med, men det är inte direkt något som man kan dra politiska slutsatser kring. Varför lägger de annars ner så mycket resurser på projekt som exempelvis MacRuby? För att de vill att alla ska bygga sina program i ObjC?

Oracle and Apple Announce OpenJDK Project for Mac OS X

Oracle and Apple® today announced the OpenJDK project for Mac OS® X. Apple will contribute most of the key components, tools and technology required for a Java SE 7 implementation on Mac OS X, including a 32-bit and 64-bit HotSpot-based Java virtual machine, class libraries, a networking stack and the foundation for a new graphical client. OpenJDK will make Apple’s Java technology available to open source developers so they can access and contribute to the effort.

[...]

Apple also confirmed that Java SE 6 will continue to be available from Apple for Mac OS X Snow Leopard® and the upcoming release of Mac OS X Lion. Java SE 7 and future versions of Java for Mac OS X will be available from Oracle.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-12 15:38

Om jag läser det rätt så kommer Apple att bidra med sin kod till Oracle och Open Source-världen. Verkar lösa sig bra det här.

Det är ju fantastiska nyheter. Man önskar ju dock att Apple kunde ha lite mer taktkänsla och säga det för en månad sedan, eller i alla fall direkt då folk blev upprörda.

Mike Swingler, Java-ingenjör på Apple hade en väldigt skön kommentar angående det hela på java-dev-listan.

W00t!
<http://www.apple.com/pr/library/2010/11/12ope...>

[...]

To set expectations, the first drop will be effectively a "SoyLatte"-level implementation, but is packaged as a Universal Mac OS X .jdk bundle that can be dropped directly into /Library/Java/JavaVirtualMachines. Over the coming weeks and months, we will be adding pieces and parts of our Java SE 6 implementation to the public project, and will cut over from using an X11-based AWT to a Cocoa NSEvent-based one with a new OpenGL-backed graphics layer.

[...]

Cheers all, we look forward to working with you in public!

Han verkar vara nästan lika förvånad som alla andra. Kanske var detta egentligen inte Apples ursprungliga plan. Nu verkar det ju rentav som om de kommer att supporta Java 6 på Lion, tidigare var det till och med 10.6 som gällde och sedan inget mer.

Ursprungligen av acke:

Om jag läser det rätt så kommer Apple att bidra med sin kod till Oracle och Open Source-världen. Verkar lösa sig bra det här.

Och nu den första versionen av Java 7 för Mac släppts. Antagligen en bit kvar – finns ännu bara en "foundation for a graphical client" – men ändå snabbt marscherat.

Open source Java 7 for Mac code appears ? The Register

Det där är utmärkt. Microsoft, som man kan ha många synpunkter på, har iaf som regel varit väldigt bra på att ge sina kunder och utvecklare "road maps", något Apple aldrig tycks förstått poängen med. Toppenbra att de höjer sig och ger klara besked denna gång.

Bevaka tråden