Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google i topp på 2010 års floppar - håller vi på att se ett företag i fall?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Google har fyra av 15 positioner på årets floppar 2010 enligt BusinessInsider.

Dom räknar med Google Nexus One mobilen (såldes direkt av Google - sålde dåligt), Google Wave (årets hype - ingen förstod hur det fungerade), Google TV (fler knappar på fjärrkontrollen än en MacBook Pro!) och till sist Google Buzz (ingen fastnade för konceptet).

Vi ska erkänna att Apple har också en topplacering på listan: iTunes Ping. Någon som använder det?

Google har också börjat tappa marknadsandelar på webbsökningar skriver TechCrunch. Dom skriver också att Google har drabbats av intern byråkrati - det är för många kockar helt enkelt. Precis som med Windows Vista som hade sju lager av godkännande/tyckande och resultatet blev skräp.

Citat:

What happened to Google? The same cancer that sickened Microsoft: bureaucracy. A recent NYT article claims that “the bleak reality of corporate growth” is that “efficiencies of scale are almost always outweighed by the burdens of bureaucracy.” A famous (and brilliant) essay by Moishe Lettvin, a former MS employee, explains why Windows Vista was such a turkey: at the time, every decision—and every line of code—had to filter through seven layers of management.

Intressant utveckling - eller hur? Undrar vad som gäller 2015. Det behöver inte vara Google och Facebook...

Kan ju tillägga att det är just när man börjar se sådana här trådar som det börjar falla på riktigt - har jag fel?

Nej vi får hoppas andra fortsätta förbättra sig. Annars kommer ju inte google lägga någon energi på att förbättra sina tjänster.

Inom de sektorer som google tjänar pengar. Nästan 100% annonser så har dom inte tappat marknadsandelar på flera år.

Sedan att dom har så mycket pengar så att dom kan "prova" olika saker. Wave, buzz etc är ju både bra och dåligt. Jag tyckte wave var en grym ide och riktigt smidigt att använda. Men tyvärr provade inte alla det och privata waveservrar kom inte lika snabbt som jag trodde. Nu har ju apache foundation tagit över wave projektet.

"håller vi på att se ett företag i fall" <-- hahahahahha. Man vet inte mkt om google om mans ens slänger en gissning åt det hållet!

o nej jag använder inte PING. Skulle dra igång det en gång men då sa den att jag var tungen att skyllta med mit riktiga namn så då sket jag i det.

edit: http://investor.google.com/financial/tables.html

Jag menade inte att Google försvinner nästa vecka. Det jag menade var att vi kanske kommer få se Google tappa lite fler marknadsandelar inom sök och att tjänster som Adwords kanske inte längre drar in så mycket pengar som tidigare.

Dom flesta Google tjänster är ju ren förlust så det är några få hörnstolpar dom lever på och om dom tappar lite under dom närmaste åren skulle väl ingen bli förvånad?

Eller tror du att det blir tvärtom - alla andra ger upp och lägger ner? 100% Google sök?

Google fullkomligt sprutar ju ur sig nya koncept och idéer, och jag finner det helt naturligt att en stor del av dem blir floppar, men några kommer också att bli guldkorn.

Det är inte orimligt att Google kommer att tappa marknadsandelar, däremot är jag hundraprocentigt säker på att marknaden för sök och annonser kommer att fortsätta växa under mycket lång tid framåt, och det innebär att Google kan fortsätta växa bara på det, även om marknadsandelen blir mindre.

Det är på samma sätt som jag är övertygad om att iPhones marknadsandel av smart phone-marknaden kommer att minska, men pga av att marknaden blir större kan ändå iPhone-försäljningen öka.

Ping var ju ett fiasko från första stunden. Det borde aldrig ha lanserats.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-11 16:31
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ping var ju ett fiasko från första stunden. Det borde aldrig ha lanserats.

Nu har jag inte installerat iTunes 10, men hur konkurrerar Ping med Google?

Ursprungligen av pichia:

Nu har jag inte installerat iTunes 10, men hur konkurrerar Ping med Google?

Är det någon som påstått det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-12 10:47

Vilka lanseringar har egentligen varit lyckade från Google på senare tid?

Får lite känslan av antalet misslyckade tjänster ökat på senare tid i förhållande till lyckade.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-12 13:28

Det intressanta nu blir ju om Eric och c/o kan leda ett företag i framåt. Att leda ett företag i kris är lätt då det finns väl berövade principer för hur man agerar.

Att leda ett företag mot nya innovationer där dom samtidigt tappar av det som är företaget är svårt - microsoft är ett lysande exempel på ett företag som, trots miljarders miljarders dollar inte lyckats bygga en sökmotor.

Google kan gå samma väg nu när dom har hybris på riktigt och har så pass många anställda i ett företag som totalt saknar företagsstruktur/klimat. Alla vill jobba på google för du .. inte behöver jobba... google måste ha tusentals anställda som sitter i bollhav dagarna i ända och är "kreativa"

Tycker google saknar en affärsidé också - men det är bara min personliga reflektion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-12 14:09
Ursprungligen av studiox:

Alla vill jobba på google för du .. inte behöver jobba... google måste ha tusentals anställda som sitter i bollhav dagarna i ända och är "kreativa"

Fruktansvärt bra sagt

1
Bevaka tråden