Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone på Verizon

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2011-01-11 17:20

Den amerikanska operatören Verizon (lika stor, eller en aning större än AT&T) lanserar just nu iPhone för sitt CDMA-nät.

Live coverage

  • Medlem
  • 2011-01-11 17:23

Det betyder inte så vansinnigt mycket för oss europeer, men är betydelsefullt i USA där mobilnäten är förskräckligt primitiva.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-12 10:43
Ursprungligen av lufra:

Det betyder inte så vansinnigt mycket för oss europeer, men är betydelsefullt i USA där mobilnäten är förskräckligt primitiva.

WCDMA som är baserat på CDMA är faktiskt ett 3G-nät, så jag skulle inte säga att det är så gammal teknik. CDMA använder militären också just pga. dess överträfflighet.

93 miljoner abonnenter, kan nog gå en och annan iPhone där. Frågan är vad som händer med nästa generations iPhone? Kommer den att presenteras i sommar trots att iPhone 4 släpps hos Verizon nu?

//Stefan

  • Medlem
  • 2011-01-11 17:31
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Frågan är vad som händer med nästa generations iPhone? Kommer den att presenteras i sommar trots att iPhone 4 släpps hos Verizon nu?

iPhone 5 kommer dyker traditionsenligt upp i sommar, skulle jag tro. Det enda som skiljer Verizon-iPhonen är cdma-chippet... Och små antennändringar, läser jag nu. Lanseringens syfte är att bredda Apples andel av den amerikanska marknaden (med deras, som sagt, knöggliga nät). Den "vanliga" iPhonen fungerar i resten av världen (möjligen med något undantag som jag inte kommer ihåg. Kanske Guam).

Lite frågor då:
1. Är antennproblemet fixat?
2. Kommer den då bara vara för Verzion eller lägger man bara till CDMA-stöd?
3. Och i sådana fall, kommer alla iPhone 4 som säljs från och med nu ha CDMA-stöd i USA?
4. Kommer den i vitt?

  • Medlem
  • 2011-01-11 17:54

1. Vad jag förstår har "antennproblemet" alltid varit försumbart. Tappade samtal och dålig signal beror mer på AT&T:s sempiga nät. Men, ja:

Citat:

[Tim] Cook and [Daniel] Mead expect to have no antenna problems - CDMA iPhone works great on Verizon's network.

2. Vad jag förstår är det en särskild cdma-telefon. Operatören Sprint kör också cdma.

3. Nej, se 2.

4. Vitt är en sommarfärg, säger de som syns på tv.

Senast redigerat 2011-01-11 18:04
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-11 17:55

Jag är mer intresserad av hur jag får tillgång till hotspotfunktionen som nämns.

Kul att Apple tar steget mot en andra leverantör i USA. I Sverige känns ju marknaden helt öppen - alla operatörer säljer väl iPhone numera?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2011-01-12 06:42
Ursprungligen av Björnström:

Kul att Apple tar steget mot en andra leverantör i USA. I Sverige känns ju marknaden helt öppen - alla operatörer säljer väl iPhone numera?

Förutom Net1 då, kanske mer en bredbandsleverantör numera. Har för mig att de kör cdma.

  • Medlem
  • 2011-01-11 18:03

Trineo: Ja, eller hur!

Citat:

The iPhone 4 on Verizon will come with an app that allows the phone to double as a mobile wireless hotspot for up to five devices, although the carrier isn't saying how much that feature will cost. Verizon spent the first part of the event touting the strength of its network, in an implicit dig at AT&T.

(Techflash)

En särskild app? Låter lovande!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-11 18:36
Ursprungligen av lufra:

Trineo: Ja, eller hur!

(Techflash)

En särskild app? Låter lovande!

Då fick verizon ändå som dom ville och skeppar iPhone med egna program.

//Rob

  • Medlem
  • 2011-01-11 19:08
Ursprungligen av Robo-X:

Då fick verizon ändå som dom ville och skeppar iPhone med egna program.

Där fick du till det!

Coolt, jag hade trott att de skulle vänta tills en LTE-bestyckad iPhone dök upp.

Undrar om vi andra (förutom Verizon) kommer få ta del av funktionen i iOS 4.2.5 där man kan använda iPhone som Hotspot. Det är alltså inte en speciell app om någon har missförstått det, det är en funktion som man aktiverar under inställningar i iPhone.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-11 20:03

Håller tummarna för det Patrik D. Är trött på antalet tryck man måste göra för att slå av och på tethering nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-11 20:06
Ursprungligen av Patrik D:

Undrar om vi andra (förutom Verizon) kommer få ta del av funktionen i iOS 4.2.5 där man kan använda iPhone som Hotspot. Det alltså inte en speciell app om någon har missförstått det, det är en funktion som man aktiverar under inställningar i iPhone.

När jag skrev det stod det på engadget att det var en extra app. Det har nu ändrats och r en inställning som förmodligen kommer till alla iphone 4 med nästa firmware uppdatering.

//Rob

Då kanske man slipper detta meningslösa bluetooth när man ska hämta internet ur iPhone 4 till sin MacBook.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Då kanske man slipper detta meningslösa bluetooth när man ska hämta internet ur iPhone 4 till sin MacBook.

Frågan är ju snabbt vad som drar mest batteri.... Enligt sidan scarecrow länkar till ser det ut som man inte kan köra "enbart wifi" utan får köra på USB, BT och Wifi samtidigt alternativt bara USB och BT.

Något man inte ska glömma är att det här förmodligen kan bli något som våra kära operatörer inte är särskilt förtjusta i. De vill ju kränga sina mobila bredband och vill säkerligen inte att man ska kunna sätta sig fem pers och koppla upp sig på en "delad" uppkoppling så enkelt. Det lär bli nya förhandlingar och jag skulle vara långt ifrån säker på att det bara blir att tuta och köra. Jämför med exempelvis Visual Voicemail som ännu inte kommit hos någon operatör i Sverige.

Folk som jailbreakar kommer nog däremot inte ha några problem

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-12 09:44
Ursprungligen av PeeMaN:

Något man inte ska glömma är att det här förmodligen kan bli något som våra kära operatörer inte är särskilt förtjusta i. De vill ju kränga sina mobila bredband och vill säkerligen inte att man ska kunna sätta sig fem pers och koppla upp sig på en "delad" uppkoppling så enkelt. Det lär bli nya förhandlingar och jag skulle vara långt ifrån säker på att det bara blir att tuta och köra. Jämför med exempelvis Visual Voicemail som ännu inte kommit hos någon operatör i Sverige.

Du känner inte att det är lite skillnad på att tillåta något som redan finns i nätet och att faktiskt implementera något som inte finns i deras tekniska plattform?

Sen tror inte jag att detta skulle påverka operatörerna särskilt mycket, speciellt inte då funktionen finns i andra telefoner.

Ursprungligen av PeeMaN:

Frågan är ju snabbt vad som drar mest batteri.... Enligt sidan scarecrow länkar till ser det ut som man inte kan köra "enbart wifi" utan får köra på USB, BT och Wifi samtidigt alternativt bara USB och BT.

Jag tror du läste fel. Läs detta stycke igen.

Ursprungligen av TechCrunch:

But you don’t have to connect using Wi-Fi. You can also set the Personal Hotspot up to use Bluetooth or USB. Obviously, the latter two are for one-to-one connections.

Det går alltså att köra enbart med Wi-Fi eller med BT och USB. Jag tycker att detta är så bra det kan bli.

Om man köper en iPhone 4 med stöd för CDMA så fungerar den väl inte på exempelvis våra nät i Sverige och vice versa?

Ursprungligen av Scarecrow:

Om man köper en iPhone 4 med stöd för CDMA så fungerar den väl inte på exempelvis våra nät i Sverige och vice versa?

Som jag förstått det är basbandschippet utbytt mot ett för CDMA, och då blir det lite mer USA-specifikt. Inget man kan ringa med i Sverige alltså.

Ursprungligen av Scarecrow:

Jag tror du läste fel. Läs detta stycke igen.

Det står att du inte MÅSTE använda Wifi i det stycke du refererar till.
Min tes/mitt påstånde bygger jag på dialogrutan där det står:
"Personal hotspot will only be avaible over bluetooth and USB. Do you also want to enable it over Wi-Fi?"

Jag säger inte att jag är säker på att det är som jag säger, bara att det är möjligt.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det står att du inte MÅSTE använda Wifi i det stycke du refererar till.
Min tes/mitt påstånde bygger jag på dialogrutan där det står:
"Personal hotspot will only be avaible over bluetooth and USB. Do you also want to enable it over Wi-Fi?"

Jag säger inte att jag är säker på att det är som jag säger, bara att det är möjligt.

Mittåt. Missförstod att det var det textstycket du syftade på. Men om telefonen nu skapar en Wi-Fi-hotspotgrejsimojs vad ska man med Bluetooth och USB till då? Delar inte telefonen ut en Wi-Fi-anslutning?

Ursprungligen av Scarecrow:

Mittåt. Missförstod att det var det textstycket du syftade på. Men om telefonen nu skapar en Wi-Fi-hotspotgrejsimojs vad ska man med Bluetooth och USB till då? Delar inte telefonen ut en Wi-Fi-anslutning?

Batterisnålare alternativ?

När jag är på resande fot och vill använda telefonen som modem så gör jag det i princip alltid via usb för att spara telefonbatteriet

I stugan kan jag tänka mig att använda wifi hotspot för att kunna surfa vid tvsoffan (urusel mottagning där). Då kommer telefonen att kopplas i laddaren och ställas på något av de fåtaliga platserna med bra mottagning (som troligen är under taknocken;))

Ursprungligen av BlackSmp:

Batterisnålare alternativ?

När jag är på resande fot och vill använda telefonen som modem så gör jag det i princip alltid via usb för att spara telefonbatteriet

I stugan kan jag tänka mig att använda wifi hotspot för att kunna surfa vid tvsoffan (urusel mottagning där). Då kommer telefonen att kopplas i laddaren och ställas på något av de fåtaliga platserna med bra mottagning (som troligen är under taknocken;))

Jag förstår poängen, men syftade på PeeMaNs tes som han skrev i inlägget ovanför mitt senaste.

Och så kan alla med en iPad utan 3G surfa via iPhone's uppkoppling (*blink* Adrian B )

Noterar även att det kommer en iPad som är kompatibel med Verizon.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-01-12 10:21

Nu vet jag inte hurpass ström wifi-hotspot på iPhone 4 drar, men kör man Joikuspot på en N900 så tömmer man batteriet snabbare än något annat sätt. Tror inte wifi-hotspot är att föredra jämfört med att köra blåtand.

Bevaka tråden