Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InD CS5-klient och server på samma dator?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-01-11 17:19

Kan man installera InD CS5 Server på samma burk man kör en InD CS5-klientversion på utan problem?

Dom flesta servertjänster fungerar bättre om man inte använder datorn som klient samtidigt. Trist om man måste starta om datorn

  • Medlem
  • 2011-01-11 20:03

Jag ska inte använda den på riktigt, utan testa en demo. Jag vill då inte sabba min "vanliga" InDesign.

Det är inga problem Baron, du kan ha dem installerade samtidigt.
Se bara till så att dubbelklick på doc inte öppnar IDS

Jag brukade ha ett litet AS i stil med.

tell application "indesignserver" to activate

och

tell application "indesignserver" to quit

För att enkelt starta/stoppa servern.

  • Medlem
  • 2011-01-12 10:24
Ursprungligen av Mattias Jonsson:

Det är inga problem Baron, du kan ha dem installerade samtidigt.
Se bara till så att dubbelklick på doc inte öppnar IDS

Jag brukade ha ett litet AS i stil med.

tell application "indesignserver" to activate

och

tell application "indesignserver" to quit

För att enkelt starta/stoppa servern.

Jag utökade det lite.

if application "InDesignServer" is running then
	set myServerRunning to "running."
	set myButtons to {"Avbryt", "Avsluta"}
else
	set myServerRunning to "not running."
	set myButtons to {"Avbryt", "Starta"}
end if

set D to display dialog "InDesign CS5 server is " & myServerRunning buttons myButtons cancel button 1 default button 2 with icon 1
set myChoice to button returned of D
if myChoice is "Starta" then
	tell application "InDesignServer" to activate
else if myChoice is "Avsluta" then
	tell application "InDesignServer" to quit
end if

repeat 60 times
	if application "InDesignServer" is running and myChoice is "Avsluta" then
		set myAlert to "InDesign CS5 server is still running!"
		set myIcon to 2
	else if application "InDesignServer" is not running and myChoice is "Starta" then
		set myAlert to "InDesign CS5 server is still not running!"
		set myIcon to 2
	else if application "InDesignServer" is running and myChoice is "Starta" then
		set myAlert to "InDesign CS5 server is now running."
		set myIcon to 1
		exit repeat
	else if application "InDesignServer" is not running and myChoice is "Avsluta" then
		set myAlert to "InDesign CS5 server has quit."
		set myIcon to 1
		exit repeat
	end if
	delay 1
end repeat
display dialog myAlert buttons {"OK"} default button 1 cancel button 1 with icon myIcon
  • Medlem
  • 2011-03-10 15:51

Och försöker jag starta från Script debugger blir svaret "InDesignServer got an error: Connection is invalid."

  • Medlem
  • 2011-01-11 23:35

Kanon! Tack!

Precis som Mattias säger, och angående dubbelklicksproblematiken så *verkar* det som om det bara är då Servern är igång som dubbelklicken öppnar dokumenten där. Mao då den inte körs så funkar allt som vanligt.

  • Medlem
  • 2011-01-12 07:29

Härligt!
Är den att betrakta som lika färdig som CS5-klienten?

det är omöjligt att svara på en sån fråga, annat än med en uppskattning. De har en gemensam kodbas, men InDesign server har inget GUI, vilket gör att rent GUI-relaterad problematik inte finns. I servern kan du dock använda sådant som köhantering och load balancing, och då börjar det bli svårt på riktigt.

Jag skulle säga som så att alla fel du kommer att stöta på med största sannolikhet beror på att den som tänkt ut flödet och anropen till InDesign Server har tänkt/gjort fel.

Alla helautomatiserade processer kräver en helt annan nivå på felhanteringen och att man tar höjd för att de mest oväntade saker kan hända.

  • Medlem
  • 2011-01-12 07:50

Det kan jag tänka mig, men det har cirkulerat snack om att InD server inte har varit färdig att använda. Tex påstods att CS3 server var ganska kass, CS4 server var den första riktigt användbara och CS5 server släpptes senare än klienten, demon drogs tillbaka (eller så var det fel på adobe.com) och lite sånt.
Vi håller just nu på att installera 2 x CS4 server. Jag vill veta om CS5 server är "färdig" att ta i drift. Och jag gissar att det är så.

Återigen, det är samma kodbas i grunden och det som kommer att avgöra kvaliteten på vad IDS gör är den som sätter upp flödet och programmerar.

Vad gäller snack så ska man nog ha i åtanke att många av de som uttalar sig inte har någon särskild kompetens. Mao, om deras script etc. inte funkar så är det inte nödvändigtvis för att InDesign gjort fel.

Med några få lysande undantag är programmeraren alltid en större felkälla än programmet…

  • Medlem
  • 2011-03-10 15:48

Nu har jag en skarp InD CS4 server. Hur matar man in serienumret? Följer jag dokumentationen händer ingenting (men jag gör nog fel).

har för mig man gjorde det i terminalen. Ngt i stil med...

./indesignserver -serialnumber 1234567812345678

om man står i IDS mappen i Apps

  • Medlem
  • 2011-03-10 20:23

Ok, tack. "Stå i IDSmappen" låter som en terminalfunktion, en jag inte behärskar.
?

cd '/Applications/Adobe InDesign Server CS4'
./indesignserver -serialnumber 1234987645326789

eftersom sökvägen till IDS mappen har mellanslag behöver du fnuttar, funkar det inte med ' så testa med "

  • Medlem
  • 2011-03-11 21:35

Kanon! Hur vet man när det är klart? Kan man se om Terminal är upptagen med något? Den fastnade på

Fri Mar 11 21:31:52 2011 INFO	[javascript] Executing File: /Applications/Adobe InDesign CS4 Server/Scripts/Export As XHTML/XHTMLExportMenuItem.jsxbin
  • Medlem
  • 2011-03-11 22:17

Jag fick alltså igång den. Tack för hjälpen!

Tänk dig den normala "splash screenen". Översätt den till ascii... Ungefär så borde det se ut när den startas. Har för mig att pluggar etc räknas upp, kommer inte exakt ihåg hur det ser ut när den är helt startad. Har en screen cap film på det nån stans, frågan är bara var...

  • Medlem
  • 2011-03-11 22:16

Intressant hur en del saker skiljer sig:
Mitt första test utförs cirka 3 ggr snabbare av InD Server än av klientversionen. (Jag skapar 1000 dokument, sparar och stänger, vilket tar 1.16 i InD Server och 3.40 i klienten.)

Det visar sig också att den hanterar variabler lite annorlunda. Den tydligen kan visa dialoger också, det hade jag inte trott.

Härligt.
Men, visa dialoger? Vilken då? Hur då?

  • Medlem
  • 2011-03-11 23:25

Om man ber den, alltså.
display dialog myDialog
Jag trodde inte den kunde visa dialoger alls.

Ah, jag trodde du menade att du fick den att poppa upp en InDesign native dialog i stil med PDF Export dialog eller liknande.
Hjärnan lyckades tänka yikes vilken bugg...

  • Medlem
  • 2011-03-11 23:31

Närå.

Well, den kan faktiskt *inte* visa dialogrutor. Däremot fungerar AppleScript så att display dialog, och liknande standard additions-kommandon eskaleras upp till överliggande processer i tur och ordning, och om man då har t.ex. en Applet eller liknande så kan *den* visa en dialogruta.

En liten, men i vissa fall avgörande skillnad

  • Medlem
  • 2011-03-12 10:49

Det kanske förklarar varför en sträng från en dialog inte gick att föra in som del av en sökväg. Jag hade typ

tell InDServer
set N to text returned of display dialog D default answer "" 
set T to make document
save T to file "HD:Users:Baron:Desktop:" & N & ".indd"
end tell

medan det gick bra när hela strängen skapades på ett bräde:

tell InDServer
set N to "HD:Users:Baron:Desktop:" & (text returned of display dialog D default answer "") & ".indd"
set T to make document
save T to file N 
end tell

(fritt taget ur minnet)

1
Bevaka tråden