Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska jag göra med min MDD?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Power Mac G4 2*867 MHz med 1,75 GB RAM (brukar vara 2 GB men jag snodde lite till min router, får se om jag kanske stoppar tillbaka det), Radeon 9600 Pro, 200 GB hårddisk och USB2 via ett PCI-kort. Det är en fin maskin som klarar det mesta vardagsarbetet. Senaste katten spinner på den.

Har försökt sälja den men har lagt ut den för ett högt pris så ingen visade intresse. Nu såhär några månader efter att jag lade ut annonsen så har priserna sjunkit en del och jag behåller den hellre än säljer den för en struntsumma.

En tanke jag har att göra med den är att låta den stå som arbetskraft, typ konvertera film och så. Känns ju dock ganska onödigt att ha den igång 24/4 då den drar en del ström. Stöder den Wake on LAN? Det vore ju ett smidigt sätt att väcka den utan att behöva nå den fysiskt.

Kom med förslag! Måste ju finnas något man kan göra med den!

Du kan använda den som väckarklocka. Mata in vilka tider den ska startas upp varje dag (med andra ord tiden du vill vakna), när burken startar upp och de hemska fläktarna går igång är det omöjligt att sova. Plus i kanten för att den inte har snooze funktion, då snooze e djävulens påfund!

Jag såg en bild där man sågat loss sidorna och byggt en prylig klocka av den, kanske något för dig, allternativt kan du överväga att sälja den i delar och änndå få loss några kronor för den. Förr kunde man se projekt i Afrika som gladerligen tog emot dom..

Ursprungligen av Olle@mac:

Jag såg en bild där man sågat loss sidorna och byggt en prylig klocka av den, kanske något för dig, allternativt kan du överväga att sälja den i delar och änndå få loss några kronor för den. Förr kunde man se projekt i Afrika som gladerligen tog emot dom..

Jo juste fanns ju en organistation som skickade macar till Afrika förut. Synd att de la ner, skulle kunna tänka mig att skicka ned den dit där någon skulle ha användning för den.

Att såga sönder den är däremot inget jag gärna gör, den är alldeles för fin och för mig har den alldeles för mycket värde för det!

polarn köpte en likadan nyss till ett gammalt protools

kompisen har en PC som sködfäste (vad heter det på svenska)
Alltså som en klump man fäster lite tampar i som gör att båten ligger ut från kajen (man krokar i i aktern på båten). Ngt behövs ju på botten, ngt väldigt tungt...
Många har blocket från en B20 elerl liknande, kompisen har en PC-dator han fyllt med blykulor. Slagit två stålband om den så den inte spricker isär...

Kan det va nåt ?

Ursprungligen av Goflorp:

kompisen har en PC som sködfäste (vad heter det på svenska)
Alltså som en klump man fäster lite tampar i som gör att båten ligger ut från kajen (man krokar i i aktern på båten). Ngt behövs ju på botten, ngt väldigt tungt...
Många har blocket från en B20 elerl liknande, kompisen har en PC-dator han fyllt med blykulor. Slagit två stålband om den så den inte spricker isär...

Kan det va nåt ?

Den syns ju inte då

Ser att man kan väcka den ur vila via nätverk, det är ju intressant för mina behov!

  • Medlem
  • 2008-09-23 21:01

Hur mycket ville du ha för den när du försökte sälja den?

Ursprungligen av Giggs:

Hur mycket ville du ha för den när du försökte sälja den?

För mycket, 3 000, som ovan med 2 GB RAM och SuperDrive (var dock lägre än mac2sales rekommendation, som många följer, när jag la upp annonsen).

  • Medlem
  • 2008-09-24 08:39
Ursprungligen av hansfilipelo:

För mycket, 3 000, som ovan med 2 GB RAM och SuperDrive (var dock lägre än mac2sales rekommendation, som många följer, när jag la upp annonsen).

Wooaahhh!! 3000 var nog lite för mycket, ja... tre gånger för mycket eller nåt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-23 21:09

Har G4:n som ett litet bord bredvid soffan, utmärkt ställe att placera kaffemuggen på. Den står stadigt när man har en sjövild ridgeback.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-09-24 09:21

Eftersom en Mac mini kostar från 4995 kr så har marknaden för begagnade Macar fått sig en rejäl törn. Dessutom så har ju Intel-övergången gjort PPC-macar mindre intressanta, även om de är ganska kraftfulla.

Om nu en MDD skulle vara värd 3000 kr, vad ska man i så fall ta för en PM G5 dual core (eller dual processor) som prestandamässigt inte kommer upp i en mac mini:s kapacitet?

Jag sätter värdet på en PM G5 dual till ca 4000 kr. PMG5 single processor till ca 3000 kr. En MDD dual proc. är inte värd mer än 2000 kr.

Men det är väl inte fy skam. 2000 kr räcker ju nästan till en iPod Touch.

Ursprungligen av Macus:

Eftersom en Mac mini kostar från 4995 kr så har marknaden för begagnade Macar fått sig en rejäl törn. Dessutom så har ju Intel-övergången gjort PPC-macar mindre intressanta, även om de är ganska kraftfulla.

Om nu en MDD skulle vara värd 3000 kr, vad ska man i så fall ta för en PM G5 dual core (eller dual processor) som prestandamässigt inte kommer upp i en mac mini:s kapacitet?

Jag sätter värdet på en PM G5 dual till ca 4000 kr. PMG5 single processor till ca 3000 kr. En MDD dual proc. är inte värd mer än 2000 kr.

Men det är väl inte fy skam. 2000 kr räcker ju nästan till en iPod Touch.

En G5 dual är nog i dagsläget värd ungefär 4 500 - 6500 beroende på konfiguration. Däremot är inte en MDD värd mer än 2 000.

Angående iPod touch så har jag redan en iPhone och en Classic 160 GB så jag klarar mig på den fronten

Jag tror jag donerar den till någon som behöver förstå vad Mac OS X är i förhålande till andra operativ. Får se vem bara.

  • Medlem
  • 2008-09-24 22:29
Ursprungligen av hansfilipelo:

Jag tror jag donerar den till någon som behöver förstå vad Mac OS X är i förhålande till andra operativ. Får se vem bara.

Jag har en data med Windows 98, den är fan kungen i datavärlden! Finns det nåt annat menar du?

Om den funkar som den ska så kan du få 1000 pix av mig fast jag förstår om du tycker det är för lite. Det är det som är problemet med att köpa och sälja begagnat. Säljaren vill ha ut så mycket som möjligt och köparen vill helst betala så lite som möjligt :). Det är ett moment 22

Skänk den till en framtida Switcher.

Jag gav bort en MDD till en polare vars sunk-PC dog. Nu är han i färd att skaffa en iMac.

Kul att se den här gamla tråden igen - och ännu roligare att få återkoppla.

Jag gav MDDn till en vän och nu kör hans bror och föräldrar mac.

Själv sittar han väl tyvärr på en PC men alltid något

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-01-08 16:26

Jag fick ärva en MDD för ett tag sedan med 2x867MHz, 2GB RAM, 80+500GB HDD, Superdrive, Blåtandsdongel, GF4 MX, FW800 kort samt SATA-kort i.

Nu klurar jag lite på vad jag ska använda den till eller om jag ska skicka den vidare till bättre behövande. Första tanken var att ha den som mediadator till TV:n men då KX Audios drivrutiner för SB Audigy ljudkort bara fungerar på intel så sket sig den idén då jag hade två ljudkort över. Andra tanken var web och wikiserver till diverse projekt men då mina OSX serverkunskaper är väldigt begränsade så får jag det inte att fungera som jag vill och dessutom vill jag ha wikin på svenska.

Går ju alltid stoppa i några SATA-diskar och ha som TimeMachine-backup till mina andra macar men det har jag ju min AP+USB-disk till. Lär ju kanske få upp hastigheten med gigabit i MDD samt slippa köra hårddisken via USB. Men går ju åt duktigt med ström att driva skrotet.

Skrotsamlare som man är känns ju datorn som bra att ha men frågan är till vad?
Byta fläktarna mot tystare är ju enkelt när jag väl bestämt mig vad den ska användas till för den är ju inte direkt tyst.

Ursprungligen av MagArne:

Jag fick ärva en MDD för ett tag sedan med 2x867MHz, 2GB RAM, 80+500GB HDD, Superdrive, Blåtandsdongel, GF4 MX, FW800 kort samt SATA-kort i.

Nu klurar jag lite på vad jag ska använda den till eller om jag ska skicka den vidare till bättre behövande. Första tanken var att ha den som mediadator till TV:n men då KX Audios drivrutiner för SB Audigy ljudkort bara fungerar på intel så sket sig den idén då jag hade två ljudkort över. Andra tanken var web och wikiserver till diverse projekt men då mina OSX serverkunskaper är väldigt begränsade så får jag det inte att fungera som jag vill och dessutom vill jag ha wikin på svenska.

Går ju alltid stoppa i några SATA-diskar och ha som TimeMachine-backup till mina andra macar men det har jag ju min AP+USB-disk till. Lär ju kanske få upp hastigheten med gigabit i MDD samt slippa köra hårddisken via USB. Men går ju åt duktigt med ström att driva skrotet.

Skrotsamlare som man är känns ju datorn som bra att ha men frågan är till vad?
Byta fläktarna mot tystare är ju enkelt när jag väl bestämt mig vad den ska användas till för den är ju inte direkt tyst.

Spela Mac OS9 - spel på den. Har för mig att MDD'n ska gå att boota i OS9

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Spela Mac OS9 - spel på den. Har för mig att MDD'n ska gå att boota i OS9

Jo det är den sista OS 9-macen (MDD 2003 men det är ju samma dator).

Själv skulle jag skänkt den till bättre behövande (eller ja skänkte ju en likadan till just bättre behövande).

Ursprungligen av hansfilipelo:

Jo det är den sista OS 9-macen (MDD 2003 men det är ju samma dator).

Själv skulle jag skänkt den till bättre behövande (eller ja skänkte ju en likadan till just bättre behövande).

Jag "behöver" en bättre OS9-Mac för mina gamla spel (Unreal, Giantz etc) än den 8600 jag har. Du får gärna skicka den till mig

Den med FW800 ska inte kunna boota OS 9. Det var den första Powermacen som officiellt bara körde OS X.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Den med FW800 ska inte kunna boota OS 9. Det var den första Powermacen som officiellt bara körde OS X.

Ehm enligt Apple-History ska man kunna boota i OS9 på den: apple-history.com

Står såhär längst ned på apple-history sidan:

Citat:

...In July 2003, with the arrival of the PowerMac G5, the PowerMac G4 (MDD) was revived as the last OS 9 Bootable PowerMac ever.

Det finns tre modeller av PowerMac G4 MDD.

Den första kom i augusti 2002, den andra i januari 2003. Sen senare har Firewire 800 och bootar inte OS 9. I juni 2003 efter att Powermac G5 dök upp såldes den gamla versionen av MDD vid sidan om, men utan Firewire 800 (kallar den tredje modellen).

Den modellen som har Firewire 800 har även Airport extreme, till skillnad från gamla Airport. Och det är den enda som inte bootar OS 9. Fanns mellan januari och juni 2003.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det finns tre modeller av PowerMac G4 MDD.

Den första kom i augusti 2002, den andra i januari 2003. Sen senare har Firewire 800 och bootar inte OS 9. I juni 2003 efter att Powermac G5 dök upp såldes den gamla versionen av MDD vid sidan om, men utan Firewire 800 (kallar den tredje modellen).

Den modellen som har Firewire 800 har även Airport extreme, till skillnad från gamla Airport. Och det är den enda som inte bootar OS 9. Fanns mellan januari och juni 2003.

härlig modellröra. O där var den: http://apple-history.com/?page=gallery&model=g4_mirror&sort=family&performa=off&order=ASC

o inte längre aktuell för mig...

Senast redigerat 2011-01-11 13:46
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-01-11 14:06

Det är den första MDD från 2002 jag har utan inbyggd FW. Så lite Classic skulle jag ju kunna experimentera med.

Aha, nu läste jag rätt; du har alltså ett FW800-kort, inte den inbyggda varianten. Första gången jag läste trodde jag du hade MDD med inbyggd FW 800, därav noterade jag att den inte supportar OS 9.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-01-17 21:34

Det blir fil och backupserver av min gamla G4
Här fylls servern med 4st 500GB diskar och nya tystare fläktar.

1
Bevaka tråden