Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör man videosamtal Sverige - Oman?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2011-01-11 11:45

Min käre morbror har sin dotter boende i Oman. Hur gör man gratis videosamtal mac till mac? Face Time? Skype? MSN?

Är det dator med uppkoppling i Oman, så är det väl inga problem att köra det första och andra alternativet. MSN vet jag inte hur det är nu, men det har krånglat förut. Skulle själv satsa på Skype.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2011-01-11 12:16

Du glömde iChat, det funkar också.

Vad man ska välja av iChat, FaceTime, Skype eller MSN beror troligen på massa andra faktorer.
Enklast är kanske FaceTime eller Skype? Inget av dem är särskilt svårt att registrera sig för, men eftersom FaceTime är beta kan det kanske vara en chansning. Jag har kört FaceTime mot Singapore, MacBook Sverige - MacBook Pro Singapore men även iPhone Sverige - MacBook Pro Singapore utan några problem.

Så länge det finns internet så funkar all-of-the-above.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-11 14:03

Förutom att en del arabländer försöker spärra vissa funktioner. T ex var det svårt att köra Skype från Förenade Arabemiraten (UAE).

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2011-01-14 17:32

Sorry, jag glömde att bevaka tråden, så jag visste inte att det kommit några svar.

Tack!

Om allt är blockat är det kanske läge att skaffa VPN? Kör själv med www.witopia.net för bara några hundringar om året. Se i vilket fall som helst till att skaffa en SSL-lösning, inte PPTP:

Ursprungligen av Witopia:

Any known blocks or throttling?
PPTP: Can sometimes be blocked in parts of Belize, Canada, China, Morocco, Guyana, Italy (Telecom Italia), Oman, UAE
SSL (OpenVPN): None, so far.

Products & Services | WiTopia.Net

Skaffar man combon SSL/PPTP kan man dessutom lägga in på sin iPhone. Om man nu har nån...

Tillägg: Ser att även Stockholm snart kommer att tillföras till deras digra lista av servrar världen över. Då kanske man kan titta på SVT Play snart!

Senast redigerat 2011-01-15 15:52
1
Bevaka tråden