Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Copyswede inför upp till 30% avgift på hårddiskar och USB minnen

Tråden skapades och har fått 113 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Läs hela artikeln här: http://www.99.se/content.php?r=2383-Copyswede-infor-avgift-pa-harddiskar-och-USB-minnen

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-10 17:46
Ursprungligen av ;:

Vet ej riktigt vilka dessa, copyswede är, men hur kan de påtvinga detta?

Skönt jag har lämnat detta tokeriet .

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-10 18:50
Ursprungligen av Lm:

Vet ej riktigt vilka dessa, copyswede är, men hur kan de påtvinga detta?

Det är inte säkert att de kan, bara för att de säger det. Dessutom kan tilläggas att EU-domstolen sa nej till liknande avgifter i Spanien.

Ursprungligen av ;:

För mig som köper en HD vart femte år på sin höjd spelar det ju ingen större roll

För oss som sitter på en Macbook och filmar mycket 1080P, samt tar ett stort gäng bilder varje år...? De kan ju fan inte dra alla över en kant...

Ursprungligen av ;:

Jag säger så här:
Om de slutar tjata och synas om frågan och stämma folk hit och dit på ALLA andra sätt är det ok, inte annars.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-10 17:56

Tänk på att denna avgift inte är för PIRATkopiering utan för PRIVATkopiering. dvs, om man kopierar en skiva från en kompis vilket i dagsläget är tillåtet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-24 11:07
Ursprungligen av glemme:

Tänk på att denna avgift inte är för PIRATkopiering utan för PRIVATkopiering. dvs, om man kopierar en skiva från en kompis vilket i dagsläget är tillåtet.

Nej här har du fel - det är inte tillåtet det heller -> ref UHL

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-24 12:01
Ursprungligen av 2Lazy:

Nej här har du fel - det är inte tillåtet det heller -> ref UHL

Jo visst får man det. Läs den glättiga broschyren om upphovsrättslagen som ges ut av staten:

"Du får alltså
– göra en eller några få kopior av ett verk, t.ex. bränna ett extra exemplar av en cd- skiva som du köpt eller lånat eller kopiera från tidningar (både papperstidningar och sådana som har lagts ut på nätet) till dig själv, din familj eller dina vänner.

Men Du får inte
– kopiera datorprogram. – kopiera hela böcker annat än i undantagsfall."

http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/05/07/29/96c6bfb1.pdf

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-01-10 18:54

Om jag vill köpa en hårddisk till backupsyfte måste jag alltså betala en förhöjd avgift för PRIVATkopiering personer emellan. Nej det har jag ingen som helst lust med.

Ursprungligen av ;:

låter som ett aprilskämt men är nog tyvärr sant. Att man drar alla användare från fildelar Nisse till lilla moster Agda över en kam är rent ut sagt fördjävligt. Det är ungefär som att ge alla bilister ökade försäkringspremier därför att vissa krockar ofta.

Det är också ungefär som att kompensera försämrad cd-försäljning med ökade priser. Jag ska se till att köpa min nästa disk innan april den saker är klar.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-10 19:09

Den avgiften finns redan på alla hårddiskar, kopiatorer och mp3 spelare med 60GB eller större hårddisk i Tyskland. Det gäller också video band, tomma CD och DVD skivor och DVD recorder.

//Rob

Det här är en fenomenalt dålig idé som jag anser grundar sig i att de har svårt att få in pengar och ser detta som en enkel utväg. Men visst, om en dödar kanske alla ska i fängelse? (lite hårt draget, men samma princip)

Ursprungligen av ;:

Nu hänger jag inte med! Bestämmer Copysweden priset på externa hårddiskar?

Ursprungligen av rosen888:

Nu hänger jag inte med! Bestämmer Copysweden priset på externa hårddiskar?

ICKE! Copyswede är en samarbetsorganisation för konstnärsorganisationer som jag förstått det. Det enda de gör är att pilla med licensering och privatkopieringsersättning. Det här lilla "vi slänger på avgift på USB-minne och Hårddiskar också" är något de själva hittat på och det finns inget stöd i lagen för det. Räkna iskallt med att de flesta aktörer kommer skita fullständigt i Copyswede på den här punkten, sen om Copyswede drar någon inför rätta för att pröva det hela återstår att se.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-01-10 20:50
Ursprungligen av ;:

Låter galet. Måste vara ett skämt!

Det är bra, men då vill jag att man samtidigt inför liknande avgifter på livsmedel, för utan mat kan man som piratkopierare inte överleva. Samma vad gäller transport. Man måste ta sig till butiken eller utlämningsstället för att få sin hårddisk. Samma om man får den hemskickad. Kunde vi helt enkelt inte införa en andra moms på 25% på allt just för detta ändamål. Piratkopierare köper ju också bilar, plantor, läsk, kvastar etc.

Ursprungligen av ;:

Det här baserar sig väl på en gammal lag som hänvisar till inspelningsbart media. Men inte har väl det blivit prövat om HD och USB minne innefattas i detta begrepp ?

Det är ju så här rättighetsmaffian uppfattar sig själva, dom ÄR lagen.

Tyvärr gör det här mig sugen på att börja pirat/privatkopiera eftersom jag redan betalar för det..

//Stefan

  • Oregistrerad
  • 2011-01-10 22:39

Jag tycker det är jättebra. I så fall kan jag ha hur mycket piratfilmer jag vill på min dator utan att vara rätt för att Potén kommer och slår söder min dörr.

Ursprungligen av studiox:

Jag tycker det är jättebra. I så fall kan jag ha hur mycket piratfilmer jag vill på min dator utan att vara rätt för att Potén kommer och slår söder min dörr.

Nu har du ju missat det hela totalt. Det är PRIVAT och inte PIRATkopiering som det handlar om. Pontén kommer fortsätta jaga folk. Någon hundring extra per hårddisk tar inte igen förlusterna för alla filmer som piratas.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-11 10:20
Ursprungligen av PeeMaN:

Nu har du ju missat det hela totalt. Det är PRIVAT och inte PIRATkopiering som det handlar om. Pontén kommer fortsätta jaga folk. Någon hundring extra per hårddisk tar inte igen förlusterna för alla filmer som piratas.

Det är möjligt att jag har fel - men "skatten" har ju skapats i syfte att generera intäkter för de personer som kopierar "inom en snäv familjekrets" eller vad nu lagrumet exakt säger. Precis som Goflorp säger så har ju avgiften funnits ända sen kasettbanden då det precis som då var tillåtet att kopiera en skiva inom "familjen" där förlusten av en extra såld skiva skulle kompenseras av "skatten"

Om jag betalt den extra "skatten" på min USB hårddisk kan jag åka till min morbror och kopiera friskt allt han äger och tvärtom utan att Pontén kommer åt mig.

Ursprungligen av studiox:

Det är möjligt att jag har fel - men "skatten" har ju skapats i syfte att generera intäkter för de personer som kopierar "inom en snäv familjekrets" eller vad nu lagrumet exakt säger. Precis som Goflorp säger så har ju avgiften funnits ända sen kasettbanden då det precis som då var tillåtet att kopiera en skiva inom "familjen" där förlusten av en extra såld skiva skulle kompenseras av "skatten"

Om jag betalt den extra "skatten" på min USB hårddisk kan jag åka till min morbror och kopiera friskt allt han äger och tvärtom utan att Pontén kommer åt mig.

Ja, det är väl så man får tolka det.Henrik Pontén åker inte heller hem och knakar dörr för att leta efter piratkopierare. Och bryr sig säkert inte om din morbror kopierar några av sina DVD-filmer till dig. Men det är heller inte den kopieringen som man vill stävja och komma bort ifrån, utan den på nätet.

Kommer väl enbart leda till att många kommer göra allt de kan för att "fulimportera" diskar.

En del kommer säga som Stefan - man blir lite sugen på att BÖRJA piratkopiera saker...

Förr fanns det tomma kasettband (Philipskasetten) på oftast 2x45 minuter (kassetten var vändbar).
Det lades ngn form av skatt/avgift på tomma band. Det är väl den som betalar lönen till han med snea ansiktet och hans kompisar på CopySwede. Ingen artist kommer få mer än fikabrö-pengar ändå, alltihop kommer ätas upp på vägen.

  • Administratör
  • Lund
  • 2011-01-10 23:08

Tycker att svarsalternativen är lite väl riktade, alla alternativen förutsätter att man anser att piratkopiering är fel.

Ursprungligen av ;:

Vart kommer dessa pengar att gå?

Ursprungligen av bengtsson802:

Vart kommer dessa pengar att gå?

Till Upphovsmän som är anslutna till Copyswede.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-11 00:37
Ursprungligen av PeeMaN:

Till Upphovsmän som är anslutna till Copyswede.

40 procent till SAMI och 30 procent till STIM och IFPI vardera. Utlänningar göre sig dock icke besvär, det är bara svenskar som får dela på kakan.

EDIT: Den del som går till musiken det vill säga. Hur stålarna fördelas mellan konstformer, och vem som bestämmer vad som är konst vet jag inte.

  • Medlem
  • 2011-01-11 00:44
Ursprungligen av ;:

Copyswede.... humor även för en 70-talist.

Jag håller precis på att ansöka om att slippa betala till Copyswede när jag köper diskar och CD/DVD, Professionella användare

Bevaka tråden