Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag har flera iTunes-bibliotek - hjälp mig att få ordning

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-18 17:03

Jag har hämtat musik från en massa olika håll, cd, usb, download, och låtarna ligger lite varstans i min mac mini. Nu har jag flyttat alltihop till en ny extern hårddisk, men itunes förstår inte att det finns musik där, utan spelar bara lite grann som den kommer åt via datorn. När jag försöker förstå det här upptäcker jag att jag har en mängd olika itunes-mappar av olika storlek som också ligger inuti olika musiksamlingar. Jag vågar ju inte slänga nån av dem för vilken är den rätta?

Vad ska jag göra åt denna oreda?

Senast redigerat 2010-09-18 20:59

Sortera, det kan vara drygt i iTunes ibland
Det är inte för inte som det finns massor av apps som påstår sig göra detta.

Börja med att ställa in var iTunes ska hämta musiken ifrån, nu när du flyttat den.
Inställningar > Avancerat > Placering av Mappen iTunes Media.

Lycka till!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-09-18 19:03

Lägg all din musik på ett annat ställe. Starta iTunes, gå till inställningar, avancerat och välj plats (din externa HD) för din iTunesmapp kryssa även i att iTunes skall kopiera filer till din iTunes. Avsluta iTunes. Starta iTunes med alt nertryckt. Välj att skapa ett nytt bibliotek, på din externa HD. Gå till "Arkiv" "Lägg till i bibliotek" Välj din gamla musikmap. Nu kopierar iTunes över alla din musik och sorterar den efter dina tidigare mp3taggar. Klart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-18 20:17

menar du att jag ska lägga all min musik "på ett annat ställe" än i den externa hd:n? typ i macminin (där det inte finns plats)? eller på den gamla externa hårddisken där det mesta fanns förut? Så att det alltså finns två samlingar och att jag ska s a s ska kopiera över från "ett annat ställe" till den nya hårddisken?
Sorry om jag verkar korkad, men min erf har visat att folk som begriper (du) inte alltid tänker på samma sätt som de som inte begriper (jag) och då blir det missförstånd.
Kan jag, om det hela lyckas, sedan slänga alla itunes-mappar - med library i - som ligger överallt, jag har hittat minst 5 men det finns säkert fler....

Jag har försökt förtydliga trådens rubrik. "Total förvirring" säger inte speciellt mycket om vad frågan egentligen gäller. Försök alltid sätta en rubrik som tydligt visar vad tråden handlar om.

/Mod

Senast redigerat 2010-09-18 22:40
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-18 21:22

Stor tack, förvirringen är total inte bara i macen utan även i mig
lg

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2011-01-11 00:04

Jag gjorde precis ovanstående.
Man måste tydligen kopiera över ALLT till NAS-disken för att det skall fungera som tänkt.
Appar, ljudböcker, podcaster, mm

Kan man på något sätt bara ha musiken på nätverksdisken och resten på macen utan att biblioteket bara blir ett read only?

Man kan förstås göra det väldigt krångligt för sig. Varför inte bara köpa en större disk?

1
Bevaka tråden