Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppstartsproblem efter återställning från Time Machine

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag köpte en ny hårddisk, satt in den och återställde allt från min Time Machine. Allt var frid och fröjd tills den ville starta om. Nu laddar den bara vid uppstart (vid äpplet), så snurrar tänk ikonen och inget händer. Lät den stå ett par timmar men inget fungerade. Provade starta om PRAM men hjälpte inte.

Är det någon som har någon idé om vad man kan göra?

På Apples hemsida säger den "du kan behöva installera om operativsystemet". Lite svårt när man inte kan göra ett dugg på datorn.

Har provat att koppla ur den externa hdd men ingen skillnad. Fläkten går inte, det verkar som den bara ligger och idlar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-01-09 21:16

Har du använt rätt system för att återställa? Snow Leopard CD för att återställa en Snow Leopard installation?

Time Machine - Troubleshooting E8. After a full restore, Mac won't boot, or kernel panics.

Yes, visst gjorde jag det. Har även valt att boota från CD nu där jag kan kört skivverktyg och reparerat disken då den klagade på mängder av fel. Men trots det vill den inte starta. Jag kan hitta disken, se att det finns data på den men den vill bara inte starta. Verkar som jag får formatera och installera den ren från början.

Kan man återställa när man väl installerat en blank Snow Leopard?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-01-09 21:44

Prova ytterligare någon gång att installera om från säkerhetskopian. Om inte annat för att spara tid och bök. Om detta ändå inte skulle fungera så är det i princip bara att installera om Snow Leopard och dra alla filer från din gamla hemkatalog till din nya hemkatalog. Då är du i princip tillbaka, förutom att du behöver installera om alla gamla program du hade tidigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-10 00:58

1. Formatera skivan.
2. Installera ett nytt system direkt ifrån installationsskivan så att du får ett fräscht system.
3. Överför sedan allt från Time Machine med Flyttassistenten som kommer upp under installationen och du får ett stabilt system.

Det blev precis vad jag gjorde! Och allt gick som på räls!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-16 23:01
Ursprungligen av Joel:

3. Överför sedan allt från Time Machine med Flyttassistenten som kommer upp under installationen och du får ett stabilt system.

Vad händer egentligen med nycklar till installerad mjukvara, måste man registrera om allt från början och hamnar allt på rätt plats?

Fungerar även objekt i nyckelringen?

Vill gärna passa på att rensa lite när HDn "är skadad och behöver repareras", men undrar om det är så smidigt som det borde vara.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-17 08:20
Ursprungligen av Cartman:

Vad händer egentligen med nycklar till installerad mjukvara, måste man registrera om allt från början och hamnar allt på rätt plats?

Fungerar även objekt i nyckelringen?

Vill gärna passa på att rensa lite när HDn "är skadad och behöver repareras", men undrar om det är så smidigt som det borde vara.

Japp, det är så smidigt. Det enda jag har märkt som inte funkar är Servermappen med Server Admin Tools. Licenser och Nyckelhanteringen funkar.

1
Bevaka tråden