Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Mail - imapkonton strular ordentligt när jag använder två datorer

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett problem med Mail.
Jag har två macar hemma - en MacMini och en MacBook Pro.
När båda datorerna är igång, och liksaså mejlprogrammet Mail på båda, så brukar det bli ordentligt med knas. Väldigt ofta "försvinner" det förinställda lösenordet under inställningar så att jag är tvungen att dels gå in och skriva in det igen + att jag måste skriva in lösenordet på uppmaning från programmet.
Vet någon vad detta beror på? Är det programmet eller min webbhotell månntro, som har hand om min domän. Jag har varit i kontakt med dem (Binero) och de kan inte hitta felet (de är verkligen serviceminded).
MVH
Ola

Tror inte det är hos Binero felet ligger. Jag har också en stationäre och en bärbar Mac samt imapkonton hos Binero (tre konton på två domäner, för att krångla till det...), och det fungerar alldeles utmärkt. Misstänker att Dina problem beror på att Du har bägge burkarna uppe samtidigt; hos mig sover normalt den jag inte använder.

Om Du måste ha bägge uppe, prova att ställa om till att bara hämta post manuellt, så inte servern får frågor från båda omväxlande hela tiden. Kolla också att båda är ställda så posten spars på servern (inboxar o skickat), annars kan man inte se det man behöver från båda.

Det där med omfrågor av lösenord är nog ett annat problem: det är en förb---nad PEST rent ut sagt, som funnits av och till sedan 10.5 kom, och som Apple ännu inte lyckats få full ordning på. Sök på detta forum och Apple User Forum, så hittar Du massor.

Tack så väldigt mycket för bra och utförligt svar!
Jag ska genast testa.
HEj!
Ola

  • Medlem
  • 2011-01-04 23:51

Det går bra att ha flera datorer med samma imapkonton samtidigt, i alla fall hos andra hotell. Jag har gjort detta på Surftown och Oderland utan krångel.

Det är väldigt ovanligt att en IMAP-server skulle ha en sådan brist, särskilt utan att supportpersonalen känner till det. Det är inte så att du delar Mails lokala filer mellan de båda maskinerna, exempelvis med dropbox eller annan feldesignad synktjänst? Jag kan tänka mig att Mail säkert blir upprörd i en sådan miljö.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-10 20:36

Jag har samma problem med mail i macbooken och mail i iPhonen. Varja gång jag kollar mail i telefonen med datorn på blir Mail galet och börjar gapa om lösen om och om igen.

1
Bevaka tråden