Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kernel panic, omstart: blinkande startlampa?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-01-10 17:06

Jag ber om ursäkt att jag inte söker innan jag startar en ny tråd. Jag skyller på en växande oro.

Jag har en MacPro2,1 — alltså en med åtta kärnor. Den har 9 GB minne och kör 10.6.5. I förrgår fick den spel medan Handbrake konverterade en film. Några fläktar jag aldrig hört förut varvade upp till max och stannade där tills jag höll in startknappen så macen stängdes av. Nåja, tänkte jag. Jag startade om och allt verkade bra igen.

Nu gjorde Proskrället samma sak när jag väckte den från vila: fullt ös på fläktarna (de längst fram, tror jag. Jag reparerade skivbehörigheterna och startade om. Fläktarna lugnade ner sig. Sedan får datorn kernel panic, vilket vad jag minns aldrig hänt förut. Jahapp, hard reboot. Då händer något som jag inte ens hört talas om: den lilla dioden vid startknappen blinkar. Startljudet kommet aldrig. Jag håller in knappen tills datorn släcks och skriver det här på iPhonen i stället.

(Ährrm) Hjälp! Hjääälp!!!

Om någon vet en ledtråd, skulle jag bli hemskt glad att få höra.

Ursprungligen av lufra:

...den lilla dioden vid startknappen blinkar....

Hur blinkar den?

Se om du kan få några ledtrådar här:
RAM-felkoder för Power-On Self Test på Intel-baserade Mac-datorer

  • Medlem
  • 2011-01-10 18:30

Åh! Tack Jesper.

Jag hade hörlurar inkopplade men inte på mig vid omstarten, så jag hörde inga toner. Fanken. Vad jag kunde se... innan jag blev blind av skräck... blinkade dioden bara kontinuerligt: bip bip bip bip...

Men kernel panic handlar rätt ofta om RAM-fel, visst?

Nu har jag ryckt ut den nya extra hårddisken, så datorn bara består av vad den kom med, startat om och kör f n TechTool Deluxe (som hittills hävdar att processor, RAM, grafik-RAM, USB, diskhårdvara och format är OK). Jag fick också fatt i ett felmeddelande som bland annat säger "6 error-reporting banks"… och jag har ju just sex minnesmoduler. Men Systeminformation säger OK på allihop. Måste jag köpa nytt minne?

Ursprungligen av lufra:

...Tack Jesper....

Ja, varsågod, men du svarade inte på frågan...

Vilka blinkningar och toner får du?

  • Medlem
  • 2011-01-10 22:49

Förlåt, jag svarade lite slarvigt.

Ursprungligen av lufra:

Jag hade hörlurar inkopplade men inte på mig vid omstarten, så jag hörde inga toner. Vad jag kunde se blinkade dioden bara kontinuerligt: bip bip bip bip...

När jag läser på länken känner jag igen symtom från båda styckena:

Om inte datorn kan identifiera något SDRAM-minne (Synchronous Dynamic Random Access Memory, även kallat bara RAM) eller om inte ett installerat RAM-minne uppfyller minnesspecifikationerna, är skärmen svart och felet indikeras genom att strömlysdioden på datorns framsida blinkar en gång per sekund. Det här feltillståndet kan orsakas av en fysisk skada på RAM-minnet, av att inget RAM-minne har installerats eller att fel minnestyp har installerats.

Vissa RAM-minnen ser ut att klara POST-testet (Power-On Self Test) men kan ändå inte användas av operativsystemet. I dessa fall visar datorn en grå skärm samtidigt som den avger tre toner och blinkar tre gånger med strömlysdioden på datorns framsida. Datorn gör en paus och fortsätter sedan att blinka tills datorn stängs av.

Min skärm var alltså svart (som i första stycket) men fortsatte blinka snabbt (som i andra stycket) tills jag stängde av datorn.

Det konstiga med det här är att det är minne som suttit i datorn i tre år. Jag har inte bytt någon modul sedan starten. Och är det så att enda sättet att kolla om minnesmodulerna mår bra är att gå in i Systeminformation och kolla om det står OK?

  • Medlem
  • 2011-01-10 19:01

Och varav fläktpaniken? Att frontfläktarna (som skjutsar kall luft mot processorerna och RAM) går på max och fastnar där, beror det också på fel i arbetsminnet?

Har någon varit med om liknande hemskheter?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-11 12:01

Om du har sex minnesmoduler, plocka ut fyra och testa datorn. Fungerar den, sätt i två till och testa. Fungerar den inte byt ut de två mot två andra. Då kanske du kan hitta vilken modul som är kass.

  • Medlem
  • 2011-01-11 16:52

Tack, Kenjon. Nu rullar allt igen, Systeminformation tycker minnesmodulerna är OK och starten innebär inga ovanliga signaler (ta i trä). Det jag har gjort är att plocka ut delar (minnen, hårddiskar) och sätta tillbaka dem igen. Av allt att döma berodde tillbudet på att moderkortet inte riktigt fick kontakt med ram-minnet, som om jag inte hade tryckt in dess riser cards ordentligt. Besynnerligt.

När jag får tid över ska jag köra Memtest. Det verkar dock som om Memtest är rätt knepigt (jag är ingen Terminalguru) och bara kanske kan lista ut vad som står på. Riktigt säker blir jag väl först när jag sparat ihop till en helt ny Mac Pro (om sådär fem år).

Tack för era tips!

1
Bevaka tråden