Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kontinuerligt synkronisera bildbiblioteket mellan iPhoto och Aperture?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag önskar primärt använda iPhoto, men även Aperture 3. Kan man på något sätt hålla dessa båda programmens bilddatabaser uppdaterade mot varandra? Jag vill importera nya bilder från kamera i iPhoto, sen vill jag kunna redigera dem i Aperture utan att behöva importera dem manuellt.

Går säkert att lösa på något sätt, men jag tror att de två programmens databaser ser helt olika ut "inuti".

Men det känns som du krånglar till det onödigt för dig, i och med att du har aperture tycker jag att du har ett redskap som är bättre lämpat att använda för både redigeringen och katalogiseringen, jag använder själv bägge två men då för olika saker, Aperture använder jag bara till RAW bilder från min systemkamera, iPhoto har jag till jpeg-bilderna som frugans lilla pocketkamera spottar ur sig.

Vet att det inte var svar på din fråga, men kanske kan vara till hjälp att få lite input på hur andra använder sig av programmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-10 13:16

Kanske detta Apple Script kan vara en startpunkt=
Aperture iPhoto Sync

Har för mig att DB strukturen från AP 2 till AP3 är tämligen olika. Skapa en ny anv. och prova där först och som alltid - gör en backup på dina riktiga AP / IP -databaser innan du kickar igång live...

Nja, det är mest att Aperture är lite segöppnat, plus att jag synkar hela mitt iPhoto-bibliotek på 7000+ bilder mot min iPad. Tänkte därför fortfarande primärt använda iPhoto och så bara dra igång Aperture när iPhoto inte duger. Därför hade det varit smidigt om man kunde importera hela iPhoto-biblioteket nu, och så att den synkar med nya bilder från iPhoto varje gång man öppnar Aperture. Det är klart att jag kan lägga in allt på Aperture, men då får iPaden ligga och synka en hel dag mot Aperture första gången.

Aperture kan ju referera till bilder på olika platser på hårddisken, istället för att kopiera in dem i sin egen databas. Kanske kan du då se bilderna från iPhoto-databasen i Aperture?

Har fått för mig att det bara går om du har bilderna som individuella filer, inte när de ligger i iPhoto-databasen. Nej, jag tror det som behövs är en funktion för att importera de senaste bilderna från iPhoto till Aperture. Skulle vara kanon om man kunde få upp en fråga när man öppnar Aperture "vill du importera nya bilder från iPhoto?".

1
Bevaka tråden