Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP sept -10: text och scrollning "laggar"

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Köpte en ny fin MacBook Pro i September och är nöjd och glad MEN jag tycker att den "lagar". Märker det speciellt i Firefox när man skriver eller scrollar och allt liksom "låser" sig. Det styr upp sig efter någon sekund men är störande på en sproilans ny dator. Har även haft samma problem i Open Office, Sibelius och i Finder.

Har ca. 40% ledigt på hårddisken och inget Voddler.

Hur kan jag göra för att slippa detta? Vet inget om underhåll på Mac då jag använd PC tidigare.

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-01-09 21:06

Nej, så ska det inte vara.

Starta Aktivitetskontroll och sortera processlistan (öppna program) på % processor. Skriv upp alla program med tvåsiffrigt processorutnyttjande.

Ok och tack! Försöker kolla inom närmsta dagarna.

Ska även tillägga att det INTE var så här från början, utan det har liksom kommit under de senaste 1-2 månaderna.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-01-09 22:34

För att förtydliga, du ska inte samla in denna information under loppet av några dagar utan det ska vara en ögonblicksbild.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-09 23:36

Installera max minne. Se Mactracker Mactracker

Hej!

Nu har jag startat alla program som jag använder frekvent (Firefox 15 hemsidor öppna..., Thunderbird, Skype, Sibelius, Spotify, Open Office, Connect360, iTunes, FirstClass) samtidigt och då ser det ut så här:
Sibelius 15
Firefox 9
IBland får dessa program "ett ryck" och stiger med 20 enheter.

Med de flesta program stängda går FF upp till ca 16 som max.

Tilläggas kan att jag jobbat vid datorn hela e.m. men idag har jag inte upplevt mycket "lag"...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-01-11 22:32

Om det inte laggar längre så är dessa i siffror inte så intressanta, de ser dessutom ganska normala ut. Kolla efter i Aktivitetshanteraren nästa gång du märker att datorn segar ner, så att du griper processortjuven på bar gärning.

100,8! Hur det nu kan vara över 100...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-14 10:54
Ursprungligen av godivaex:

100,8! Hur det nu kan vara över 100...

Har du två kärnor/processorer kan det bli 200 %.

Nu kom det en sån där fantastisk "lag" och det är firefox som kickar upp till 95.... Har inte jättemånga add-ons max 5st...

flash?

Har avinstallerat Flash sedan några dagar och skulle precis skriva ett inlägg att det har blivit mycket bättre rent av försvunnit MEN nu dök det upp IGEN när jag började skriva den här texten..... BLÄ. Irriterande. Spotify är det enda andra som är igång och nu är nästa test att dra ner det programmets cache-size. Å andra sidan borde det väl inte påverka FF det är där det är mest problem.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-02 18:46

Är det Firefox som går upp till 100,8 eller är det processoranvändningen totalt?

Nej det är mest FF som går upp... Men det har även hänt när jag suttit och jobbat i andra program (bl.a. Open Office)

Nackdelen med att inte ha Flash är ju att man inte kan titta på en enda hemsida, typ. ALLA är ju Flash-baserade *morr*

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-03 11:17

Ja, det är märkligt. En modern mac ska inte ha några större problem med Flash, i vart fall inte i den utsträckningen som du vittnar om. Flash är visserligen inte lika snabbt på Mac som till Windows, men det är inte illa.

Det är inte så att du har använder mobilt bredband eller så? Dessa drivrutiner tycks vara av särskilt rutten kvalitet.

Ett sätt att komma till rätta med problemet är ju helt enkelt att installera om systemet. Det är inte en särskilt Mac-ig lösning men det enklaste jämfört med att exakt hitta problemet. Sedan är du försiktig med att installera nya program och drivrutiner i det nya systemet.

Men innan du gör något drastiskt, hur fungerar Chrome istället för Firefox som webbläsare?

Nej jag använder inte mobilt bredband.

Det verkar ju som att det inte bara är Flash det beror på.... Måste installera det igen, kan inte vara utan programmet tyvärr.

Har inte testat Chrome, gör det ikväll. Safari står jag inte ut med.

Tycker det låter helt orimligt att behöva installera om hela systemet på en dator som är mindre än 6 mån. Det är ju värre än PC! Har aldrig råkat ut för det under mina PC-år...

I förra veckan började DVDn låta oroväckande "gå söndrig" så jag lämnar nog in datorn för en check-up. De får även felsöka laaag:et.... får väl se om de kollar mjukvaran.

Annars älskar jag min Mac och är supernöjd! De oerhörda superlativen man hört genom åren om Mac tex. att "det är inga problem aaaaaaaaalls" "sååååååååå mycket bättre än PC" det tar jag numera med en skopa salt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-03 12:01

Normalt sett är det inga (större) problem. Men ibland kan man få "skit" i systemet. Programvaror eller drivrutiner som inte fungerar som de ska.

Prova att göra en ominstallation. Om det fungerar då så kommer du att kunna förlita dig på den installationen under hela datorns återstående livstid. Förmodligen kommer ominstallationen att ta kortare tid än felsökningen. Särskilt om man är ovan mac-användare.

1
Bevaka tråden